mamma till tre busungar skrev 2010-11-18 15:08:16 följande:
TS, har din son panikångest så tror jag visst att det kan vara så att den lättare utlöses vid sömnbrist och rubbade rutiner. Fast det är ju också så att har man panikångest så blir ju inte den bättre av att man undviker de situationer som utlöser attackerna! Tvärtom! Man ska inte undvika de situationer som utlöser ångesten utan lära sig hantera den. Det är möjligt att ångest kommer att utlösas om han inte får sova men då får man ju liksom värdera vad som är värst? En natt med panikångest eller en möjlig epilepsi utan behandling?
Sedan tänker jag en annan sak också, hur ter sig dessa panikångestattacker hos din son? Vissa typer av partiella epilepsianfall kan nämligen vara rätt lika panikångestattacker. Så att din son, vid så tidig ålder, uppvisar ångestsymptom samt har någon form av neurologiska symptom i form av skakningar i händerna tycker jag ännu mer borde motivera en EEG-undersökning.
Sedan går ju ibland saker bättre än man tror också. Vi fasade inför första 48-timmars-EEG:t med vår son då han är (eller var mer då) hyperaktiv och extremt motorisk. 48 timmar instängda med sladdar på huvudet i ett sjukhusrum kändes då som en inte alltför lockande situation men det gick så bra!