Inlägg från: Anonym (eegpersonal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (eegpersonal)

Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?

Nu tycker jag du fått alldes utmärka svar, men såg att du efterlyste vårdpersonal.
    Är det något du önskar svar på som du inte redan fått så svarar jag mer än gärna.

• Anonym (eegpersonal)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 11:11:43 följande:
    Jag vet inte. Men jag reagerar på att vården inte har vana av att vissa tycker detta är skit-obehagligt. Finns inga andra alternativ?
    Andra alternativ till EEG? Eller vad menar du?

Det finns en typ av lugnande/sömnmedicin som man kan använda, som inte ger påverkan på EEG undersökningen. Man KAN också göra vaken-EEG, dvs att man hoppar över just sömndepriveringen, MEN resultatet blir inte lika tillförlitligt.
    Om läkaren bestämmer sig för att EEG är nödvändigt är det bästa om du själv ringer till labbet och pratar med personalen, så kanske ni tillsammans kan komma på en lösning.
  • Anonym (eegpersonal)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 14:31:15 följande:
    Det låter ju bra. Vet du vad den medicinen heter?
    Melatonin används på ett flertal lab runt om i landet, ska EJ påverka EEG. Däremot blir man ju berövad det där lilla extra som tröttheten isig ger.

Kloralhydrat ska ej påverka EEG heller, vad jag vet. Används på barn som är för rädda för att genomföra undersökningen.
  • Anonym (eegpersonal)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:17:37 följande:
    Låter jättebra! Ska ta upp detta med läkaren. Vilken befattning har du?
    Biomedicinsk analytiker, dvs jag kör EEG själv.
    Om sonen är orolig inför undersökningen rekommenderar jag att ni ringer till labbet och ber att få göra studiebesök innan, för att kanske minska risken för panikångesten?
  • Anonym (eegpersonal)
    Anonym (ssk) skrev 2010-11-18 15:18:50 följande:
    På vilket sätt hånar vi er? Vi talar sakligt lung om födelarna med ett EEG och att det inte finns några andra alternativ.
    Anonym (eegpersonal) skrev 2010-11-18 15:16:20 följande:
    Melatonin används på ett flertal lab runt om i landet, ska EJ påverka EEG. Däremot blir man ju berövad det där lilla extra som tröttheten isig ger.

Kloralhydrat ska ej påverka EEG heller, vad jag vet. Används på barn som är för rädda för att genomföra undersökningen.
    Melatonin påverkar EEG och de EEG som görs med Melatonin görs alltid om eftersom reslutatet blivit felaktiga. Även Kloralhydrat påverkar EEG och i de fallen görs de två gånger.
    Det hade jag ingen aning om. Vi använder ej melatonin, men vet lab som gör det på rutin, vore konstigt om de fick göra om alla?
    Kloralhydrat använder vi däremot. Kanske något fall per år när vi försökt och misslyckats innan.
  • Anonym (eegpersonal)
    VirrigaVerna skrev 2010-11-18 15:19:40 följande:
    Det är väl oftast det där lilla extra som tröttheten ger som man är ute efter
    Visst är det så, men om det inte är möjligt kan ett vaket EEG vara en start. Har man tur finns aktivitet, och man slipper gå vidare.
  • Anonym (eegpersonal)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 16:04:27 följande:
    Ska jag absout göra. Men menar du att man skulle ge det hemma för att barnet skulle va vaket? I så fall är det tyvärr inget alt.
    Melatonin ges strax innan undersökningen, så barnet kan somna under registreringen.

Det ÄR givetvis inte lika bra som ett riktigt sömndepriverat EEG, men ibland får man ta det man får. Har man tur visar det något, om det inte visar något får man fundera på om det skall göras ett kompletterande sömnEEG.
  • Anonym (eegpersonal)
    VirrigaVerna skrev 2010-11-18 15:23:46 följande:
    TS:
    Det här borde du kunna referera till www.lio.se/pages/106878/Behandling%20med%20Me...
    Intressant läsning. Visste att några använder melatonin som rutin, men jag undrar också hur det är jämförbart med sömndeprivering då tröttheten i sig är en provokation?

Hoppas ni kan hitta en lösning som passar er alla TS!
Svar på tråden Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?