• Siamojsen

Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?

Kolla upp om barnet inte trots allt behöver hållas vaket även om det får melatonin (om ni nu väljer den vâgen vill sâga). Melatonin ar inget direkt sömnmedel.

• Siamojsen
    Anonym (Mia) skrev 2010-11-19 14:30:23 följande:
    Nu blir de kanske fel att citera dig, och detta är lika mycket riktat till ts. Som jag förstått är melatonin ett kroppseget hormon, det är därför man gärna provar melatonin till små barn med svår sömnproblematik. Melatonin finns alltså naturligt i vår kropp. På det viset vore det mycket intressant att få veta hur detta kan påverka EEG? Finns vårdpersonal som uttalat sig i denna tråden att melatonin påverkar sömn-EEG, men borde det inte få barnet att sova djupare bara? Fast det är kanske det som är det negativa. Nä, usch nu svamlar jag.
    Min son har fått just melatonin mot sina sömnbesvâr och han somnar inte om han tex har sovit middag under dagen utan det krävs trots allt att han redan är trött nagonstans. MMelatoninet funkar som en liten trigger hos honom som har problem att just somna.

Nu fick han visserligen cicadin, vilket är melatonin, men som jag tror funkar lite annorlunda än melatonin melatonin (det som bara finns pa licens alltsa). Vet inte vilket av dem ett sjukhus använder.
  • Siamojsen
    Siamojsen skrev 2010-11-19 14:42:57 följande:
    Min son har fått just melatonin mot sina sömnbesvâr och han somnar inte om han tex har sovit middag under dagen utan det krävs trots allt att han redan är trött nagonstans. MMelatoninet funkar som en liten trigger hos honom som har problem att just somna.

Nu fick han visserligen cicadin, vilket är melatonin, men som jag tror funkar lite annorlunda än melatonin melatonin (det som bara finns pa licens alltsa). Vet inte vilket av dem ett sjukhus använder.
    Därav tanken alltsa att TS ska kolla upp om sonen maste vara trött innan.
  • Siamojsen
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-19 15:03:03 följande:
    Men jag fattar inte varför melatonin skulle hjälpa oss. Min son har inga problem med att sova, men att INTE FÅ SOVA.
    Jag tror tanken bakom  (fran den som lânkade) var att sonen ska fa sova som vanligt för att sedan göra ett sömn-eeg med hjâlp av melatonin. Dvs både ha kakan och âta den.

Det enda jag tipsade om var att du i sa fall kollar upp att sonen verkligen får sova under natten innan för av min erfarenhet sa funkar inte melatonin som ett sömmedel.
  • Siamojsen
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-19 15:07:59 följande:
    Siamojsen skrev 2010-11-19 15:06:17 följande:
    Jag tror tanken bakom  (fran den som lânkade) var att sonen ska fa sova som vanligt för att sedan göra ett sömn-eeg med hjâlp av melatonin. Dvs både ha kakan och âta den.

Det enda jag tipsade om var att du i sa fall kollar upp att sonen verkligen får sova under natten innan för av min erfarenhet sa funkar inte melatonin som ett sömmedel.
    Fattar ändå inte, men har ringt barnneurlogen o de ska be läkaren ringa mig nästa vecka.
    Ok

Du oroar dig för att din son ska må dåligt av att inte få sova pga hans panikångest. Därav vill ni inte göra ett sömn-eeg där sonen maste vara vaken natten innan.

Om läkarna ger melatonin till sonen en halvtimme innan sömn-eeg är det eventuellt möjligt att er son får sova hela natten innan. Ni skulle då kunna undvika de problem som uppstår när han inte får sova.

Med så långt?

Det jag tipsade var att du skulle dubbelkolla med läkaren att din son verkligen får sova natten innan, innan ni säger ok till sÖmn-eeg och melatonin. Detta tipsar jag till då melatonin inte är ett sömnmedel och det finns risk att sonen inte skulle somna om han inte redan är lite trött.

Så kolla vad som gâller.
Svar på tråden Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?