Anonym (funkismamma) skrev 2010-11-20 10:57:48 följande:
Jag kan inte låta bli att känna att det verkar som TS överför sin egen oro på sin son. Har själv ett barn som genomgått otaliga undersökningar varav många varit inhumana enligt TS. Det började redan när hen var bara några dagar gammal. Det har varit nödvändigt att göra dessa undersökningar, dels för att kunna diagnosticera och dels för att kunna behandla korrekt. Och som förälder är det min uppgift att finnas där och stötta mitt barn. I mitt barns fall har alla sövningar inneburit en förhöjd risk för att hen aldrig mer ska vakna (medfödda defekter) men det har ändå varit nödvändigt att göra detta. FÖR ATT DET FINNS INGA ALTERNATIV.
Ska man som förälder välja de undersökningar som verkar minst jobbiga och enklast bara för att man inte vill utsätta sina barn för något som kan verka hemskt? Och då medverka till att ens barn inte får korrekt diagnos/behandling/medicin för sin åkomma?
Naturligtvis ska barn inte utsättas för undersökningar som är obefogade. Men vem ska avgöra det? Oroliga mamma eller läkaren?
Det finns inte bara undersökningar som kan uppfattas som inhumana. Det finns behandlingar som i sej verkar betydligt mer smärtsamma och hemska än själva sjukdomen (inledningsvis). Barn måste opereras, amputeras, få cellgifter, ligga i gipsvagga........ Barn med diabetes måste stickas, om och om igen, dygnet runt. Ska man välja bort allt som verkar jobbigt? Vad vinner man på det förutom att undslippa en stunds obehag?
När ska man lära sej att livet innehåller både ljus och mörker, och att det är bra att kunna hantera mörkret? Man behöver inte gilla det, bara veta hur man ska hantera det. Och det är min uppgift som förälder att vara den som hanterar det mörka när barnen inte kan och trösta när livet blir svårt.
Visst är det så! Som jag uppfattade ts, och som jag skrev i mitt första inlägg, så handlar det ibland om undersökningar eller liknande som måste göras, men som kan göras på olika sätt. I min dotters ex så är hon paniskt stickrädd och reagerar t o m på emlan. Eftersom hon får infarter för att hon ska opereras, så kan hon lika väl sövas med mask, vilket fungerar bra. Då får hon infarten när hon sover, och enda problemet blir att ta bort den. Problemet löst, hon blir sövd, alla nöjda

Visst kan man tvinga henne, men senast resulterade det vara i tre brustna blodkärl, blåmärken, gallskrik och en narkossköterska som gav upp, det fanns ingen mer stans att ens försöka sätta nålen..
Som jag förstår ts vill hon veta om det finns andra sätt att utföra undersökningen på, och sen så måste man ju såklart bedöma vad som är nödvändigt och till vilket pris undersökningen ska göras.
Med det här tillägget/förtydligandet så håller jag helt med dig, och tycker att ditt inlägg var väldigt bra skrivet!