Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?

TS, jag frågar igen, får din son någon hjälp för sin ångest? Har han någon annan typ av problematik parallellt? Koncentrationsproblem? Väldigt aktiv? Problem med social interaktion med jämnåriga/vuxna?
Jag tycker visst ni kan ta upp med patientansvarig läkare den oro ni känner inför ett sömndepriverat EEG och höra er för hur viktig själv sömndepriveringen anses vara. Kanske kan ni diskutera om man kan börja med ett vaket EEG eller kanske hålla sonen vaken men ändå ge honom längre sömn än bara fyra timmar? Skulle andra tider kunna fungera bättre än sova vid midnatt och väcka klockan fyra, ex vis somna klockan elva och väcka klockan tre?
Är det sömndeproveringen i sig som är av stor betydelse eller är det mest det att man vill se aktivitet i sömn?
För om det är sömnregistrering i sig som är viktigast så kan ju kanske ett EEG inneliggande vara ett alternativ så att EEG-registrering sker när han ändå sover nattetid. Det är ju inget man gör på vanligt neurofysiologilab dock utan ex vis på en neuropediatrisk avdelning. Det kan dessutom vara en del väntan på att göra en sådan undersökning. Var i landet bor ni?
Jag tycker inte att det är fel att du efterfrågar alternativ till något din son skulle uppleva stort obehag av. Det är bara bra men är det den undersökning som anses bäst för honom så vore det mycket bra om ni kunde genomdriva det.
I en del fall kan man ju anpassa efter patientens önskemål utan att vården/undersökningen blir sämre. T ex när vi skulle göra en MR-undersökning i narkos tidigare i år så var tanken att sonen skulle få lugnande innan i form av stolpiller i rumpan innan. Sonen är dock en liten känslig kille med behov av en mycket stor fysisk integritet och att då stoppa in något i hans rumpa ville inte vi om det finns alternativ. Då gav man honom istället lugnande i infarten ("nålen") som han ändå hade i armen. Det var inga problem, det var bara det att man brukade ge stolpiller som sk premedicinering.
Kan jun nämna att vår sons epilepsi började med hyperaktivitet, impulsivitet, koncentrationssvårigheter m.m. Det började c:a ett halvår innan själva kramperna. Hans beteende förändrades radikalt på epilepsimedicin.
Fast jag kan tänka mig att de inte är jättepigga på att lägga in honom på video-EEG och över natt som förstahandslösning. Men där kan ju ni som föräldrar stå på er!
TS! Här låter det ju som att melatonin skulle fungera bra!
http://www.lio.se/pages/106878/Behandling%20med%20Melatonin%20inf%C3%B6r%20s%C3%B6mn-EEG.doc.pdf
Hur ska ni göra, TS?