Inlägg från: Anonym (upprörd/skakad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (upprörd/skakad)

Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?

mamili skrev 2010-11-18 11:04:05 följande:
    Dottern fick EEG undersökning för diffusa symtom. Trots att läkaren ansåg den onödig visade det sig att hon hade barnepilepsi med frånvaroattacker... Hon medicinerades under några år och är sen 1½-2 år medicinfri och symtomfri.
    Hon har gjort EEG 2 gånger och vi hade jättemysigt när vi var uppe på natten och hade storbakning när resterande familj sov. =)
    Alla undersökningar är inte behagliga men kan ju vara nödvändiga iaf..Glad
    Tyvärr skulle inte ens nattbakning få mig att ändra inställning.
    Anonym (ssk) skrev 2010-11-17 17:05:05 följande:
    Nej, det är inte att plåga barnet. Det är en nödvändighet eftersom det inte går att göra ett EEG med sömnmedel i kroppen, oavsett om det är en svag dos. Sömnmedel är dessutom beroendeframkallat.
    Hemskt att läsa att en ssk inte inser, att sömnmedel används när det behövs.
    Anonym (ssk) skrev 2010-11-17 17:00:31 följande:
    Att göra EEG med sömnmedel i kroppen ger inte korrekta resultat. Och nej det finns inget annat sätt än att barnet ska ha mindre sömn.
    Sedan kan inte du veta att EEG inte behövs utan det bestämmer läkaren.
    Läkaren har sagt att det inte behövs, så läs ordentligt.
    Anonym (eegpersonal) skrev 2010-11-17 16:03:17 följande:
    Nu tycker jag du fått alldes utmärka svar, men såg att du efterlyste vårdpersonal.
    Är det något du önskar svar på som du inte redan fått så svarar jag mer än gärna.
    Jag vet inte. Men jag reagerar på att vården inte har vana av att vissa tycker detta är skit-obehagligt. Finns inga andra alternativ?
    N1an skrev 2010-11-18 11:16:25 följande:
    Problemet är ju inte att ni är tvugna att  vara vakna. Problemet är att ni mår dåligt! Det låter inte som det är du som ska vara med på undersökningen. Kan pappan eller någon annan närstående vara med? Du kommer uppenbarligen göra barnet orolig och göra undersökningen värre.

Jag tycker det är dags att inse att det är ni som har problem och itne vården. Får ni den hjälp ni behöver för panikångesten? Med tanke på hur du svarat alla andra förstår jag att du itne håller med mig.  ;)
    Vi mår INTE dåligt. Vi har PANIKÅNGEST, som är en kronisk åkomma, som strular till det VID UNDERSÖKNINGAR/BEHGANDLINGAR  ibland men inte alltid. Det är inget man kan ta tjosan-piller för o så är det bra. Vården ska anpassa sig efter olika individer.´Själv har jag tandvårdsrädsla också o min kompetenta tandl anpassar vården efter detta. I övrigt läs ts.
    Anonym (trams) skrev 2010-11-18 11:09:55 följande:
    Kvittar nog vad någon skriver i den här tråden så kommer inte TS att "ändra inställning".

Lägg ned tråden. Var inte ens lönt att starta upp den.
    Vitsen med tråden var inte att ändra inställning, så läs innan du uttalar dig.
    Anonym skrev 2010-11-18 14:04:28 följande:

Jag vill börja med att säga att jag läst TS, så det behöver du inte upprepa.

Jag kan förstå att man känner sig maktlös, speciellt om man lider av panikångest. Men faktum är att en del behandlingsmetoder måste gå till på ett speciellt sätt. Jag tyckte inte det var skönt att få en kamra i rumpan när de misstänkte ändtarmscancer men hur skulle de annars ha kunnat diagnostisera mig? Jag tyckte också att det var obehagligt att göra vaginalt ultraljud när jag var gravid, men vanligt UL  hade inte kunnat ge något resultat.

Det jag menar är att du som mamma till din son måste försöka ställa dig utanför din egen sjukdom och vara ett stöd till din pojke. Om du inte kan det, så kanske någon annan kan följa med på undersökningen? Även om han lider av panikångest så tror jag inte att det kommer att ge men för livet att han bara får sova 4 timmar en natt, när det ändå handlar om något så viktigt som hans hälsa.

Du har bevisligen inte läst ts helt. Och du får läsa på om panikångest.
    Anonym (ssk) skrev 2010-11-18 14:09:03 följande:
    Nej man kan inte det eftersom resultat blir missvisande.
    Ok. Tack!
    Anonym (eegpersonal) skrev 2010-11-18 13:11:10 följande:
    Andra alternativ till EEG? Eller vad menar du?

Det finns en typ av lugnande/sömnmedicin som man kan använda, som inte ger påverkan på EEG undersökningen. Man KAN också göra vaken-EEG, dvs att man hoppar över just sömndepriveringen, MEN resultatet blir inte lika tillförlitligt.
    Om läkaren bestämmer sig för att EEG är nödvändigt är det bästa om du själv ringer till labbet och pratar med personalen, så kanske ni tillsammans kan komma på en lösning.
    Det låter ju bra. Vet du vad den medicinen heter?
    Anonym (ssk) skrev 2010-11-18 14:34:50 följande:
    Det finns ingen lugnande medicin inför EEG eftersom allt sömnmedel/lugnandemedel ger missvisande resultat.
    Fast nu var det en eeg-sköterska som skrev det o hon/han borde ju veta bäst.
Svar på tråden Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?