Inlägg från: Anonym (upprörd/skakad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (upprörd/skakad)

Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?

Anonym (ssk) skrev 2010-11-18 14:37:06 följande:
    Jag har jobbat med EEG i över 10 år och nej det finns inga sådana medel.
    Jag får kolla vilket som stämmer. Om det ej finns såna medel har ju forskningen verkligen stått stilla på det området, vilket troligen tyder på att man inte prioriteterat det.
    Anonym (ssk) skrev 2010-11-18 14:46:45 följande:
    Men varför är det någon ide att skaffa fram ett medel som ända ger missvisande resultat? Visst du kan säkert få sömnmedel till din son men då måste undersökningen ändå göras om.

Jag förstår inte vad det är som göär det så farligt att han inte kan sova 4h natten för undersäkningen? Nej, det kommer inte att utlösa någon panikångest. Jag tror att det är du som inte vill detta och att din son inte bryr sig alls.
    Jag trodde vårdpersonal hade med sig i utbildningen att behandla folk efter deras förutsättningar och att inte håna dem. Läs på om panikångest o läs ts.
    VirrigaVerna skrev 2010-11-18 14:55:02 följande:
    PÅ är inte roligt men vad är det som du känner sådan oro inför?
    Är det detta att du måste hålla barnet vaket eller är det en oro inför undersökningen och anledningen bakom som oroar?
    Är du rädd för att få PÅ i samband med att du måste vara vaken?
    Finns det någon annan i din närhet så att ni kan hjälpas åt att hålla barnet vaket så att du kan få sova?
    Du ställde visserligen vänliga frågor, men du har inte läst ts.
    Anonym (ssk) skrev 2010-11-18 15:02:53 följande:
    Jag har läst ts både en och två gånger och jag förstår fortfarande inte varför din son skulle få panik av att sova mindre?

För att han har fått det många gånger.
    VirrigaVerna skrev 2010-11-18 15:09:11 följande:
    Tack Glad
    Jag har läst TS och det är därför jag ställer de frågor jag gör.
    Om ditt barn har kraftiga skakningar i händer och armar så är det något som bör utredas och därför har även behandlande läkare beställt en EEG.
    Det finns inga alternativ att annat än att vara vaken natten före om tanken är att göra en Sömn-EEG. Detta gör man för att försöka fastställa om de kraftiga skakningarna kan bero på epilepsi och det är då lättast att fastställa under ett Sömn-EEG.
    Jag förstår att panikångest är jobbigt och även om du upplever det som att barnet inte lider av de här kraftiga skakningarna så är det viktigt att utreda varför de uppstår och då kanske det finns någon anhörig som kan ställa upp och avlösa dig så att du har möjlighet att sova.
    Det går tyvärr inte att ge lugnande eller sömnmedel vid ett EEG då det påverkar resultatet.
    Nej, du har inte läst ts riktigt. Läs igen, så får du veta varför EEG inte behövs o att inte läkaren beställt den,samt att mitt barn inte direkt lider av skakningarna.
    mamma till tre busungar skrev 2010-11-18 15:11:33 följande:
    Vad jobbigt
    Ja, det borde väl va klart att jag vet att han får panik, genom att han fått det.

Jag måste fråga: Hur tror ni att ni kan hjälpa oss genom att håna oss?

Anonym (eegpersonal) skrev 2010-11-18 15:16:20 följande:
    Melatonin används på ett flertal lab runt om i landet, ska EJ påverka EEG. Däremot blir man ju berövad det där lilla extra som tröttheten isig ger.

Kloralhydrat ska ej påverka EEG heller, vad jag vet. Används på barn som är för rädda för att genomföra undersökningen.
    Låter jättebra! Ska ta upp detta med läkaren. Vilken befattning har du?
    Anonym (Ia) skrev 2010-11-18 15:16:54 följande:
    TS: Ni fick en kallelse (jag har läst TS!) ? Någon måste ju ha beställt den!

Förstår att det är jobbigt med panikångest, jag lider själv av det. Om både du och sonen har problem med det måste det vara ännu jobbigare. Hoppas att ni hittar orsaken till skakningarna även utan sömndepriverat EEG!
    LÄKAREN frågade oss om vi ville göra EEG, trots att det var minimal risk att det skulle visa nåt. JAG sa ja, men bad läkaren ta reda på hur mycket pojken fick sova o hon skulle lämna besked INNAN en tid beställdes. Nåt hon missade. Tack för ett vänligt inlägg! Det var kul att läsa ett vänligt bland alla uppläxare.
    Anonym (eegpersonal) skrev 2010-11-18 15:19:44 följande:
    Biomedicinsk analytiker, dvs jag kör EEG själv.
    Om sonen är orolig inför undersökningen rekommenderar jag att ni ringer till labbet och ber att få göra studiebesök innan, för att kanske minska risken för panikångesten?
    Lokalen o utrustningen stör honom inte. Det är bara sömnen. Men som sagt ska vi inte göra EEG. Däremot vaket EEG.
Svar på tråden Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?