Anonym (Mia) skrev 2010-11-19 13:23:37 följande:
Hej ts,
Du har alltså pratat med läkare och hon föreslog sömn EEG till din son för att utreda skakningarna. Risken att skakningarna är pga epelipsi anser läkaren vara liten men föreslog denna undersökning för att utesluta.
Ok, sedan får du ett standardformulär från sjukhuset och blir upprörd och gråter för sonen kommer troligen få panikångest om han får sova så lite som standardformuläret föreslår. Varför så upprörd? Varför ringde du inte lugnt och förklarade för läkeren igen? Har man speciella behov så funkar inte alltid standard. Du om någon borde väl vara beredd på det!
Sedan i denna tråden så tar det lång tid innan du förklarar att läkaren inte anser sömn EEG vara en riktigt nödvändig undersökning. Nä men då kan ni ju lätt skippa den! Den är uppenbarligen inte så viktig för din son. Varför då så upprörd över sömn EEG metoden? Framför allt behöver du inse att för de allra flesta så känns detta inte som en så stor grej, att beröva ens barn några timmars sömn. Det är inte så farligt. Men detta gäller inte för din son. Du gör ett korståg om denna inhumana metod att göra sömn EEG, en metod som många inte alls ser som inhuman, inte är inhuman för det stora flertalet. Förstår du nu att det stora flertalet inte inkluderar alla. Din bedömning är att det är en inhuman metod för din son som troligen då har ganska så speciella behov.
Mitt enda råd till dig ts är att om sonens läkare säger att det är nödvändigt med ett riktigt sömndepriverat EEG utan användande av droger/melatonin, då gör ni det. Innan läkaren tycker det är nödvändigt kan ni avstå.
En del saker föreslår läkare och man kan välja att tacka nej. Jag har tackat nej till blodtransfusion och var istället trött en vecka. Jag fick göra det valet. Hade jag förlorat mycket mer blod hade jag inte fått välja, då hade jag fått blod redan under operationen.
Jag svarar för att ditt inlägg till viss del är trevligt, men du tar i för mycket. Det är inte konstigt att jag blir upprörd o låst, fast DU inte blir det över samma sak. Vi är individer. Läkaren visste vad min pojke klarade eller inte. Nej, vad som behövs förklarade jag redan i ts. Om vi bara kunnat göra ett EEG hade jag inte skrivit detta, men nu KAN vi inte det. Blir så förvånad över att folk inte kan läsa o tänka. Som vuxen har du alltid rätt att avstå behandling.