• Cinza

Hur skydda soffa från klösande katter?

Vi behöver köpa ny soffa och skulle gärna vilja köpa just en ny och inte en begagnad för en gång skull.
    Vi har dock två underbara katter som gärna klöser på soffor. Vi  har försökt med fy-spray, vanligt vatten, citronvatten och ättiksvatten. Ingenting biter på våra små "monster". De har dessutom gott om klösbrädor så det råder ingen brist på alternativ för dem.

Jag börjar misstänka att vår bästa chans att hålla soffan snygg och hel är att sätta något skydd på av något slag. Bara en filt räcker nog inte. Någon som har några kreativa förslag?

• Svar på tråden Hur skydda soffa från klösande katter?
  • fru smurf

Jag känner flera katter som fullkomligt äääälskar att klösa på skinn. Både skinnsoffor och skinnstolar som fått stryka på foten :-/
    Så det skulle jag nog inte våga satsa på.
    Min bror köpte nåt spray för att få sina katter att "terorisera" soffan. piss off tror jag den hette. Den funkade ypperligt och han har inte haft något som helst problem sen dess.
    Hoppas ni hittar nån bra lösning.
    Lycka till!! 

• Cinza
    Agent Fluff skrev 2010-11-17 14:35:20 följande:
    Haha Nej, vi köper inte skinn igen... Men det är ju säker olika.

En katt vi hade innan klöste till och med på benen till köksbordet och på stolsbenen
    Jag har funderat på om man kan täcka med typ en bit heltäckningsmatta på de mest utsatta ställerna på soffan, men vet inte hur man skulle göra det på ett snyggt/diskret sätt....

Åh varför måste de ha så mycket klor för? Kan man inte sätta vantar på dem
  • Agent Fluff
    Cinza skrev 2010-11-17 14:39:22 följande:
    Jag har funderat på om man kan täcka med typ en bit heltäckningsmatta på de mest utsatta ställerna på soffan, men vet inte hur man skulle göra det på ett snyggt/diskret sätt....

Du, den tanken har jag tänkt många gånger... Små skor Hahaha!

Ja du, kanske funkar men som sagt -hur gör man det så att det ser snyggt ut? Våra katter klöser både på sidorna och uppe på ryggstödet *grr*
  • 7 små apor
    Cinza skrev 2010-11-17 14:39:22 följande:

Eller kanske bygga en bur i kycklingnät som ni placerar soffan i (inte katterna för det vore taskigt)
  • sommarvit

vatten spruta när de kläser eller sen finns det fy sray på zoo .. men det jag tycker har vaqrit bäst mot hundar och katter det e att suga på en viksblå halstabelt och skryka de tex på kablar soffa dörrposter .. det blir inga fläckar och det dger en stack doft som djur käner men inte vi

• Crea Diem

I citrusskal finns en eterisk olja som katter avskyr. hade samma problem som ni när jag köpte ny soffa och fick då tipset att klämma på/vika skal från tex apelsin så att det kommer  ut så¨n olja och gnugga skalet mot soffan. testa bara så att det inte blir synliga fläckar av kladdet, jag har en mörkbrun soffa och det går bra! Man måste dock förnya regelbundet då doften dunstar bort.

• Cinza

Fru Smurf: Vi har testat den sprayen och den funkade kalas tills de små liven kom på att om vi inte är i rummet, kan vi inte spraya...

Agent Fluff: Våra katter klöser än så länge bara på sidorna i alla fall.

7 små apor: Lite hönsnät med en filt över på sidorna kanske funkar...

• Cinza
    Crea Diem skrev 2010-11-17 14:46:00 följande:

I citrusskal finns en eterisk olja som katter avskyr. hade samma problem som ni när jag köpte ny soffa och fick då tipset att klämma på/vika skal från tex apelsin så att det kommer  ut så¨n olja och gnugga skalet mot soffan. testa bara så att det inte blir synliga fläckar av kladdet, jag har en mörkbrun soffa och det går bra! Man måste dock förnya regelbundet då doften dunstar bort.

Detta har jag inte provat än. Helt klart värt ett försök. Skall testa på på vår gamla soffa och se om det hjälper.
    sommarvit skrev 2010-11-17 14:44:06 följande:
    vatten spruta när de kläser eller sen finns det fy sray på zoo .. men det jag tycker har vaqrit bäst mot hundar och katter det e att suga på en viksblå halstabelt och skryka de tex på kablar soffa dörrposter .. det blir inga fläckar och det dger en stack doft som djur käner men inte vi
    Vatten och fyspray funkar inte på våra små. Skall dock testa vicks blå.
  • 7 små apor
    Crea Diem skrev 2010-11-17 14:46:00 följande:

Vet du hur jäkla mycket bekämpningsmedel citrusskal innehåller?
    Tvi vale...
    Rekommenderar alla att avstå från att klämma ut oljor ur citrusskal...
  • Cinza
    7 små apor skrev 2010-11-17 14:50:12 följande:
    Vet du hur jäkla mycket bekämpningsmedel citrusskal innehåller?
    Tvi vale...
    Rekommenderar alla att avstå från att klämma ut oljor ur citrusskal...
    Det har du rätt i, men eteriska oljor finns väl att köpa? Får leta upp en med citrus bara.
Svar på tråden Hur skydda soffa från klösande katter?