• Marika02

Spara till barnen, vad ska man välja? Avanza?

När vi fick första barnet så öppnade jag en kapitalförsäkring barn hos swedbank för det var det förslaget som jag fick då jag gick dit och pratade med dom på banken. Nu när andra barnet kom så har jag insett att det kanske inte är det bästa sättet att spara för de tar tydligen ut en massa avgifter (tänkte jag inte på när jag skaffade den). Jag är inte speciellt insatt i sånt här och har inte tid att bli det heller utan jag vill ha nått enkelt och bra sparande till barnen bara där man inte förlorar pengar på onödiga utgifter.

Kollade lite på avanza bank och deras barnspar och det verkade bra, nån som har den? Sen är frågan om man ska dela upp sparandet eller bara ha en gemensam. Vi borde väl tjäna på att lägga sparandet på samma konto istället för att ha två? Man kanske kan skriva nån sorts papper på att det är till båda barnen ifall det skulle hända nått?

• Svar på tråden Spara till barnen, vad ska man välja? Avanza?
  • Gladskit

Jag sparar till vår son i Avanza, fast i mitt eget namn. Största delen av sparandet ligger i deras egen fond Avanza Zero men han har även lite andra fonder med högre risk.
    Jag tycker att deras sida är jättebra, det är lätt och smidigt att byta fonder och man har bra översikt.

• Skogshuggaren

Sparar du i barnens namn så tycker jag att du skall ha ett sparande för varje barn (ett konto / kapitalförsäkring (KF) var). Om du väljer rätt sparande så kostar det inget extra.

Kapitalförsäkringarna hos Avanza har ingen avgift. Jag har själv en sådan och det fungerar bra. En KF kan du sedan fylla med olika sparprodukter, och komponera din egen riskprofil. Köper du fonden Avanza Zero så är den helt utan avgifter. Andra fonder har inbyggda avgifter, lite olika från fond till fond.

KF har en speciell form av beskattning (kanske du känner till?). Den lönar sig bäst för aktiesparande, främst om du har aktier med hög utdelning. För placeringar med lägre risk (t ex räntefonder) är den dålig. Då är det bättre att köpa fondandelar direkt, utan KF.

Mina barns pengar är uppdelade på 1. Aktier (stora stabila svenska bolag), 2. Fonder (en med högre risk (tillväxtmarknader) och en med lägre risk). 3. Bankkonto (med för närvarande usel ränta).

• jale
    Marika02 skrev 2010-11-17 14:28:14 följande:
    Kollade lite på avanza bank och deras barnspar och det verkade bra, nån som har den? Sen är frågan om man ska dela upp sparandet eller bara ha en gemensam. Vi borde väl tjäna på att lägga sparandet på samma konto istället för att ha två? Man kanske kan skriva nån sorts papper på att det är till båda barnen ifall det skulle hända nått?
    Deras Barnspar är i praktiken en vanlig kapitalförsäkring men med en annorlunda förenklad blankett för att fylla i förmånstagare: www.avanza.se/aza/depa/blanketter/barnspar_depaansokan.pdf
    På den blanketten kan man bara fylla i ett barns namn så väljer du barnspar måste du öppna ett för vardera barn (du kan dock sköta båda från en och samma inloggning i Avanza).

Vill du spara på ett gemensamt för båda får du istället öppna en vanlig kapitalförsäkring och ange barnen som förmånstagare på den tillhörande blanketten: www.avanza.se/aza/depa/blanketter/kapitalforsakring_andringar.pdf

Det är väl lite en smaksak hur man vill göra. Ska man ge barnen pengarna vid olika tillfällen (t.ex. när de uppnått en viss ålder) och har ett månadssparande för resp. barn som man startat vid olika tillfällen så är det nog enklare att ha separat konto för resp. barn, även om det blir dubbelt jobb när man vill byta fonder osv. Är sparandet startat vid samma tillfälle och de ska ha ut pengarna vid samma tillfälle är det ju däremot enklare med ett gemensamt konto.
Svar på tråden Spara till barnen, vad ska man välja? Avanza?