• nooova

Kan man tvätta bilen i minusgrader? Och andra funderingar..

Hej!

Nyseparerad tjej här. Förut tog sambon hand om allt som har med bilar att göra, men nu när man står på egna ben dyker plötsligt en massa frågor upp :)

Jag kom ut till bilen imorse och då var dörrarna och låset frysna. Jag fick tillslut upp ena bakdörren så jag fick hoppa in den vägen. Hur ska jag nu göra för att de andra ska öppnas? Det kommer ju förmodligen vara minusgrader ett tag framöver. Har inte tillgång till varmgarage som ni kanske förstår..

Hade tänkt tvätta bilen också, men har förstått att just det här problemet med frusna dörrar kan inträffa då? Vad ska jag tänka på om jag nu tvättar bilen? Har hört om nå stift till listerna?

Och vart häller jag glykolen? Haha, många frågor nu från en okunnig tjej. Hoppas på bra tips i alla fall :)

• Svar på tråden Kan man tvätta bilen i minusgrader? Och andra funderingar..
  • Pikku Enkeli

Om man kör med bilen så att den värms upp inuti så brukar alla dörrar gå att öppna efter ett tag.

Köp siliconstift till alla smörja alla lister i dörrar, låsspray till låsen.

Glykol ska man ha i kylaren.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • nooova

Hehe tack för svaret :)

Jag körde bilen till jobbet imorse, men de gick fortf inte att öppna.. men jag kanske inte körde tillräckligt länge.

• Rabarbapuppa

Hallå du.

Många större bensinstationer har "Gör Det Själv"-hallar. Du rullar in i hallen och tvättar där. Det är tempererat. Då tinar du så att säga upp dörrarna.

Om du torkar bilen torr efter tvätt (med ett sämsk-skinn, eller liknande syntetiskt material) får du bort den värsta fukten som sen annars riskerar att krypa ned vid dörrlister och frysa när du kör ut bilen igen.
    Naturligtvis drar du med silikonstift över gummilisterna också som sagt.

Glykol finns i motorns kylvatten. Är bilen normalt servad är det inget du som regel brukar behöva bry dig om, verkstaden skall kolla att blandningsförhållandet glykol/vatten är den korrekta. Det brukar väl vara blandat för ca -50 grader eller nåt sånt skulle jag tippa. Kylsystemet är ett slutet system där vatten och glykol cirkulerar. Som du förstår innehåller glykolen sprit, som gör att vattnet inte fryser. Fryser vatten så expanderar det, och då riskerar man spräcka motorn. Men det där vet du säkert redan om. Men som sagt, så länge det funkade förra vintern så ska det funka denna vinter. Om din bil följer serviceprogrammet.

/Puppa

• nooova

Puppa, tack för ditt utförliga svar! :)
    Nu känner jag mig något klokare, haha. Visst ska jag väl fixa det här, så svårt är det ju inte egentligen.. men man blir bara lite osäker när man aldrig behövt gjort saker själv .

• cloudberry79

Om du akut måste få upp en dörr, kan du ta en hink med HETT vatten och försiktigt hälla lite åt gången vid främre dörrlisten (det är oftast där det sitter hårdast) tills det går att få upp den, sen får du ta in bilen i en gör-det-själv hall och tina upp de andra dörrarna. Torka och vaxa gärna insidorna, så inte vatten får fäste och kan frysa.

If you love me - please don't feed me!
  • Grismamman

Det finns olika typer av låssprayer och oljor, vissa är akutlösningar dvs tinar upp låsen och andra fungerar som smörjning och förebygger. En glykolmätare kan du ofta låna på en bensinstation. Bara att fråga där hur du använder den. Blandningen glykol vatten bör klara -40grader ungefär. Tänk på att det kan stänka och vara mycket varmt om du har en varmkörd bil när du kontrollerar.

Svar på tråden Kan man tvätta bilen i minusgrader? Och andra funderingar..