• lycklig90

Vi som sökt havandeskapspenning och väntar på svar!

Idag postade jag min HPansökan och kommer nog sitta och räkna dagarna till jag får svar.
    Jag hoppas så innerligt att jag blir beviljad! Arbetar som restaurangbiträde och är i v.26.
    Så hoppas man får svar fort!

Någon annan som väntar på svar?

• Svar på tråden Vi som sökt havandeskapspenning och väntar på svar!
  • Finesse

Jag.. jag postade mina papper idag.. Hade först inte tänkt söka nån så därför var det i senaste laget nu men när jag aldrig får höra nånting om min sjukskrivning började jag känna paniken stiga..

Just nu har en läkare sjukskrivit mig på 50% men som sagt jag vet ju fortfarande inte vad FK säger om det.. så nu är ju hp en chansning.. skulle den gå igenom så behöver jag inte jobba från 18 december..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • lycklig90
    Finesse skrev 2010-11-18 16:49:40 följande:
    Jag.. jag postade mina papper idag.. Hade först inte tänkt söka nån så därför var det i senaste laget nu men när jag aldrig får höra nånting om min sjukskrivning började jag känna paniken stiga..

Just nu har en läkare sjukskrivit mig på 50% men som sagt jag vet ju fortfarande inte vad FK säger om det.. så nu är ju hp en chansning.. skulle den gå igenom så behöver jag inte jobba från 18 december..
    Det är bara att hoppas att allt går bra! Vad jobbar du med?
  • Finesse
    lycklig90 skrev 2010-11-19 09:01:29 följande:
    Det är bara att hoppas att allt går bra! Vad jobbar du med?
    På en Statoilmack.. man står upp hela tiden.. å går väldigt mkt.. lyfter tunga lyft flera ggr om dagen.. har knappt tid för rast vissa dagar.. det kan vara väldigt stressigt.. å då får jag ont i magen, typ sammandragningar antar jag..
  • lycklig90
    Finesse skrev 2010-11-19 09:06:04 följande:
    På en Statoilmack.. man står upp hela tiden.. å går väldigt mkt.. lyfter tunga lyft flera ggr om dagen.. har knappt tid för rast vissa dagar.. det kan vara väldigt stressigt.. å då får jag ont i magen, typ sammandragningar antar jag..
    Okej, ja då förstår jag. Jobbar du natt någonting? Stor risk för hot och våld då. Här i våran lilla stad har det varit rånförsök många gånger mot mackarna.. :/
  • April 99

jag hänger på här!

min ansökan om Hp var hos försäkringskassan den 4 november och väntar spänt VARJE dag på något typ av besked!

Är sjukskriven 50 % sedan v.19 el nått och är i v.27 nu och den har blivit godkänd iaf. är sjukskriven för foglossning och arbetar som förskollärare med 14 st. 1-2 åringar, bara massa nyinskolade och har haft inskolningar heeeela hösten. i januari kommer det fler (galet) så jag hoppas på full HP från 26/12. I och med att det är precis vid jul så väntar typ hela mitt jobb och cheferna också på att jag ska få besked så de vet hur de ska göra med min tjänt och allas julledighet (känner lite press).

De säger att man ska få svar inom 30 dagar så innan 6 dec (då 4:e är en lördag) bör jag veta...drygt 2 veckor kvar.

hur får man valigast veta först , vet ni det? per post (då är det ju kanske ytterligare någon dag för postgången)? ringer? 

• lycklig90
    April 99 skrev 2010-11-19 10:52:27 följande:
    jag hänger på här!

min ansökan om Hp var hos försäkringskassan den 4 november och väntar spänt VARJE dag på något typ av besked!

Är sjukskriven 50 % sedan v.19 el nått och är i v.27 nu och den har blivit godkänd iaf. är sjukskriven för foglossning och arbetar som förskollärare med 14 st. 1-2 åringar, bara massa nyinskolade och har haft inskolningar heeeela hösten. i januari kommer det fler (galet) så jag hoppas på full HP från 26/12. I och med att det är precis vid jul så väntar typ hela mitt jobb och cheferna också på att jag ska få besked så de vet hur de ska göra med min tjänt och allas julledighet (känner lite press).

De säger att man ska få svar inom 30 dagar så innan 6 dec (då 4:e är en lördag) bör jag veta...drygt 2 veckor kvar.

hur får man valigast veta först , vet ni det? per post (då är det ju kanske ytterligare någon dag för postgången)? ringer? 
    Ja, min chef frågade redan igår ifall jag fått svar än. Men sa att det kan dröja upp till 30 dagar innan jag får svar. Hon vill veta när dom ska räkna bort mig. Men ifall jag inte får beviljad HP så måste jag jobba så länge jag bara orkar så det är lite svårt att säga ifall dom ens ska räkna bort mig.

Synd att man inte får svar inom en vecka! Det är ju inte bara en själv som sitter och väntar på svar, utan chefen och kollegorna vill också veta.

Jag vet inte riktigt hur man får veta. Jag oroar mig över att försäkringskassan kommer ringa mig och be mig förklara hur en arbetsdag ser ut, jag är så dålig på sådant! Blir alltid onödigt nervös och säger "vet inte" automatiskt hehe
  • April 99

mmm...jo precis, för om jag inte får full HP, kommer jag väl få fortsätta min halvtid ett tag så länge jag orkar och sedan försöka mig på hel sjukskrivning om det blir för tungt. Min ersättare har fått tjänsten från 17 januari, då är hon färdigutbildad, men jag har ju aldrig sagt eller lovat att jag inte fortfarande arbetar då, vilket är otroligt förvirrande och stressande för mig. Redan borträknad. Har ju inte råd att gå o lalla i över en månad utan någon ersättning bara för att de har tillsatt platsen, jag tror ju inte jag kommer arbeta då, men jag blir frustrerad och stressad iallafall...
    jobbigt att inte kunna säga varken bu el bä.
    har ju hört talas om de som fått svar efter 3 dagar och 1 vecka, så jag hoppades väl lite på det, och här sitter man 2 veckor senare...inget i posten idag heller och inget telefonsamtal. En bekant ringde de upp o hon fick veta att hon fick HP bara för att hon redan var sjukskriven (sammandragningar o också förskollärare). kan ju bli så att man får halv HP också....eller andra varianter....jobbigt att inte veta, i mitt fall är det ju bara en dryg månad kvar isf...

• lycklig90
    April 99 skrev 2010-11-19 15:20:51 följande:
    mmm...jo precis, för om jag inte får full HP, kommer jag väl få fortsätta min halvtid ett tag så länge jag orkar och sedan försöka mig på hel sjukskrivning om det blir för tungt. Min ersättare har fått tjänsten från 17 januari, då är hon färdigutbildad, men jag har ju aldrig sagt eller lovat att jag inte fortfarande arbetar då, vilket är otroligt förvirrande och stressande för mig. Redan borträknad. Har ju inte råd att gå o lalla i över en månad utan någon ersättning bara för att de har tillsatt platsen, jag tror ju inte jag kommer arbeta då, men jag blir frustrerad och stressad iallafall...
    jobbigt att inte kunna säga varken bu el bä.
    har ju hört talas om de som fått svar efter 3 dagar och 1 vecka, så jag hoppades väl lite på det, och här sitter man 2 veckor senare...inget i posten idag heller och inget telefonsamtal. En bekant ringde de upp o hon fick veta att hon fick HP bara för att hon redan var sjukskriven (sammandragningar o också förskollärare). kan ju bli så att man får halv HP också....eller andra varianter....jobbigt att inte veta, i mitt fall är det ju bara en dryg månad kvar isf...
    Jag ringde FK idag för att höra hur länge man kan få vänta. Är lite orolig över det eftersom jag skickat in så sent (16/11)  men han sa att det kan dröja ca 1 månad, han kikade i systemet ifall det stod något men min ansökan hade inte registrerats än så han sa att jag kan ringa om 1½ vecka ungefär och se ifall FK nu inte hört av sig innan. Dom kan tydligen se ifall nå belust har tagits, så testa ring!
  • Finesse
    lycklig90 skrev 2010-11-19 10:04:58 följande:
    Okej, ja då förstår jag. Jobbar du natt någonting? Stor risk för hot och våld då. Här i våran lilla stad har det varit rånförsök många gånger mot mackarna.. :/
    Ja det är det oxå.. å vi jobbar 4 timmar per kväll ensamma.. jobbar jag extra nån natt så är man själv hela tiden..

Jag tror dock jag får avslag på både sjukskrivningen och hp.. vet inte varför man jag känner det på mig..

Blev helt sjukskriven med dottern från v.22 å fram till bf.. å jag har samma problem nu.. men jobb, då var jag arbetslös men fk var ju "snällare" då.. Nu är fogarna ännu sämre å ibland har jag så ont så jag gråter.. jag gråter! framför kunderna för jag kan knappt stå upp vissa dagar...

Just nu jobbar jag bara 50% så det går ju lite bättre iaf..
  • April 99

finesse-de där med att gråta på jobbet för man har så ont, ja, innan jag blev halvt sjukskriven grät jag i princip på rasterna och innan och efter jobbet för jga var så frusterard över att det gjorde så ont. Hoppas du får igenom din sjukskrivning och havandeskap! Hoppas du får en lika trevlig människa som handläggare för sjukskrivningen som jag...

lycklig90-innan jag ringde havandeskapsavdelningen på fk för att höra om min ansökan äns hade kommit in hade jag ändå pratat med min handläggare på fk för sjukskrivningen och HAN kunde inte äns se att den kommit in, snacka om att jag blev nervös då. Kanske ska prova att ringa senare denna vecka, på torsdag är det 3 veckor sen de fick in min ansökan, kanske de har ett svar då? annars får jag vackert vänta en vecka till...är bara så rädd för vad jag ska få för svar bara....Rynkar på näsan

Svar på tråden Vi som sökt havandeskapspenning och väntar på svar!