Vad gör du enligt LABS om du kommer först till en olycksplats?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-17 21:50
Alltså enligt L-abc och inte som det står i rubriken Labs.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-17 21:50
Alltså enligt L-abc och inte som det står i rubriken Labs.
vad är labs?
Vad betyder LABS?
Oavsett så ser man ju till att kolla status på den skadade/sjuke och inleder första hjälpen vid behov.
Menar du labc?
oj, jag som trodde det hette L-ABC och det första man ska göra är Livsfarligt läge: befinner sig patienten i ett livsfarligt läge, tex. brinner bilen (vid trafikolycka)- Ligger på vägen med trafik omkring kan oxå va ett livsfarligt läge...
och sen kommer:
A:Airway and servital spine, fri luftväg med stabilisering av halskotpelaren.
B: Breathing, andning 12-20 andetag/min. se, lyssna, känn
C: Cirkulation och blödning.
Okej så enligt l-abc så ska man inte ringa o larma först. Men va fasen... tänk om det är värsta katastrofområdet med flera allvarligt skadade? Då kan ju inte jag springa omkring som en yr höna och kolla allt det där. Är det inte bättre att larma då och sen försöka göra så gott man kan?
Varnar andra om det gäller en bilolycka, så inte fler bilar blir inblandade. Om det är någon annan sorts olycka, så är väl andningen det första jag kollar. Tyvärr är jag inte så sjukvårdskunnig, så jag skulle nog få ringa 112 för instruktioner.
Har jag fattat det hela rätt?
1. Överblicka
2. Varna
3. Larma
4. HLR
Det första? Tja nu har det ju skett förr så jag skriver vad jag gjorde då.
När jag bromsar in och stannar bilen slår jag på varningsblinkers och larmar, då är det gjort redan innan jag klivit ur bilen alt. är på väg mot olyckan till fots.
Sedan följer jag l-abc ganska ingående, till ordningsföljd alltså.
Inte nåt av det!
Ställer mig med helljus på så jag kan varna men ändå inte blockera för ambulans och räddningstjänst.
Tänker på min EGEN säkerhet, tar med mobilen, skaffar mig en överblick och lamar SOS enl METHANE och fösöker utifrån förutsättningarna börja prioritera de skadade och ge fri luftväg.
Är det inte?
L=katastrof blödning och livsfarligt läge
A=fria luftvägar
B=andning
C=cirkulation
D=medvetandegrad
E=exponering
??