smörboll skrev 2011-02-03 21:43:53 följande:
skrev följande:
Jag anser att det ur ett bostadsmässigt perspektiv är helt förkastligt att bedriva en så omfattande verksamhet på ett och samma ställe. Min uppfattning är att det skulle öka bostadssegregationen och öka det sociala stigma gruppen redan är utsatt för. Målgruppen för detta boende är människor som behöver slussas in för att få möjlighet att delta i samhällslivet. Min åsikt är att det skulle ske med mer framgång om det planerades för flera mindre boenden som inte utmärker sig som detta. Själva adressen kommer att fungera stigmatiserade. Om det istället byggs flera mindre boenden kan de smälta in bland övriga bostäder och de boende behöver inte känna sig utpekade på samma sätt. Bygg fyra boenden istället och sprid ut dem i stadens olika stadsdelar. Bygg gärna huset och alla lägenheter men låt majoriteten av lägenheterna vara "vanliga" hyresrätter för allmänheten. Tränings-, försökslägenheter och korttidsboenden behövs men inte alla på samma ställe!
Mvh
mitt namn
socionom
:)
Bra!
Jag hittade dessutom den lilla notisen i lokaltidningen där det informerades om samrådsmötet. Det löd så här:
Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för Bjällerkransen 5 mm,
Västertorpsvägen 85 i stadsdelarna Västertorp och Fruängen,
S-Dp 2010-07993-54
Stadsbyggnadskontoret har nu upprättat ett detaljplaneförslag som innebär att den befintliga
bebyggelsen på fastigheten rivs och ersätts med två lamellhus mot Västertorpsvägen samt en
hopkopplad byggnad med tre flyglar i fastighetens södra del.
För utbyte av information och synpunkter inbjudes härmed till samråd enligt 5 kap 20 § PBL
(Plan- och bygglagen).
Samrådsmöte kommer att hållas den 26 januari kl. 17.30 – 19.30 i Västertorpsskolan.
Planförslaget visas under tiden 20 december 2010 – 7 februari 2011 i FYRKANTEN i Tekniska
Nämndhuset, Fleminggatan 4 under husets ordinarie öppettider. Kopior av handlingarna kan
erhållas mot avgift på Stadsbyggnadsexpeditionen i Tekniska Nämndhuset, måndag – onsdag
9.00 – 16.00, torsdag 9.00 – 18.30, fredag 10.00 – 15.00 (ändrade tider kan förekomma).
Förslaget visas även på stadsbyggnadskontorets hemsida,
www.stockholm.se/sbk
Eventuella synpunkter på planförslaget lämnas skriftligen och ska senast den
7 februari 2011 ha inkommit till:
Stockholms stadsbyggnadskontor
Registraturen
Box 8314
104 20 Stockholm
I mina ögon är var det där ingen regelrätt inbjudan där allmänheten kan få information om projekte! Kvarteret Bjällerkransen finns ju inte än, utan det krävs att man är väl insatt i planerna för att man ska förstå vad som skall diskuteras. Riktigt dåligt skött tycker jag! Jag hade gärna deltagit på mötet men fick inte en chans eftersom ingen iddes informera mig.