Inlägg från: nycsthlm |Visa alla inlägg
  • nycsthlm

barnomsorg västertorp

INTE störtloppet!!! Det är en relativt ny förskola. Öppnade för 2 år sen. Det är otroligt mkt personalombyten och mkt strul och rörigt. Kolla även in brukarundersökningen. Det är bara 50% som kan tänkas rekommendera förskolan. Jag är långt ifrån nöjd. Nyligen fick vi informerat att inte minder än 4(!!!!) anställda skulle sluta och nya komma in. Mkt ruljangs med barnen med. Många som byter när de får plats någon annanstans. Min son har haft 9 olika personal under sina 4 terminer där. Att de är 19 barn på 3 anställda i hans grupp gör inte saken bättre heller.

Hoppas jag inte försökräckt dig alldeles för mkt om du nu tackade ja till srörtloppet. Jag tror Snöbollen är det bästa i området bland de kommunala förskolorna. Jag har bara hört bra saker om den förskolan. Isbjörnen har inte heller så bra rykte. Det finns även ett föräldrakooperativ på Störtloppsvägen bredvid secondhandbutiken som är jätte populärt. Där är de 4 barn per anställd och de har fått 100% på allt i brukarundersökningen.

Lycka till!

• nycsthlm
    smörboll skrev 2010-12-29 22:41:48 följande:
    Va?! Fy vad tråkigt att höra! Men tack för info! Vi pratar väl om samma? Den vid västertorpsskolan? Jag tyckte de verkade så bra, där ser man vad svårt det kan vara att göra en bra bedömning... Vi ska inte ha plats förrän till hösten så än finns tid att ändra. Jag har nu störtloppet på första plats men kan ändra... Kooperativet som finns i västertorp verkar bra men kräver ganska mycket arbete, är det svårt att få plats?? Ska du byta nu?
    Ja vi har ställt oss i kön igen. Lär väl ta forever .  isbjörnen och störtloppet är väl de med bottennoteringar i området! dessa två samarbetar också. småbarnsavdelningarna till isbjörnen och sedan ska dessa småbarn till störtloppet.
  • nycsthlm
    MiaLau skrev 2011-01-18 20:26:57 följande:
    hejsan, jag har också hört att dagiset vid västertorpskolan är dålig.

Vi har våra två barn på Mellanberget och jag är jätte nöjd. 
    Vart ligger Mellanberget? Det tillhör väl Mälarhöjdens förskoleområde va?
  • nycsthlm
    paloma84 skrev 2011-01-28 23:36:23 följande:
    Störtloppet är Katastrof!!
    Det värsta jag varit med om... Usch..

Nycsthlm, nu blir man ju nyfiken på vem du är där ;)

Nä, usch.. Vill/ måste /ska byta!!
    Vi har stått i kö och fått plats på en förskola som skulle öppna på Mellanbergsvägen 107
    lillahagern.se/
    Men tyvärr har de fått problem med lokalen de skulle ha, vilket har gjort att de ej kunde öppna nu i januari.

Mellanberget går min brors barn på och de är jättenöjda!
    Lyckebo går en väns barn på och de är också nöjda!

Men det känns omöjligt att finna bra förskolor här...
    Men gud... den där förskolan lät bra! Ska ställa oss i kö på studs. Jag vill helst till Snöbollen på Snöbllsgränd som jag bara har hört bra saker om.
  • nycsthlm

Förresten ni i Västertorp... vad tycker ni om byggplanerna för hotellhemmet? Jag är lite kluven. Jag bodde förrut vid Mariatorget mittemot det där gruppboendet med missbrukarvård och det var ju inte alltd så lattjolajbans. Nu ska det ju flytta hit. Och med plats för 300 pers! Jag tycker absolut att det behövs hem där missbrukarvård kan bedrivas. Jag tycker även det är ok om det ligger ett här i krokarna. Men ett jättekomplex med plars för 300 pers känns ju inte direkt toppen. Ni kanske har sett lapparna som sitter uppe i området varstans. Man måste överklaga bygglovet innan den 7e februari hur som.

http://insyn.stockholm.se/sthem/document/2010-12-09/Dagordning/9/9,%2010-12-09,%20Hotellhem%20avtal%20Grimman-Bj%C3%A4llerkransen.pdf

• nycsthlm
    smörboll skrev 2011-02-01 13:54:10 följande:
    Oj då verkar vara ett riktigt stort ställe de ska bygga. Var ska det vara? Vet du adressen?
    På Bjällervägen. Här är karta över hur stort det kommer bli. Hur fasiken tänker man när man slår ihop flera missbruksenheter till en hel liten stadsdel typ. Kommer sträcka sig över en 2 kvarter ser det ut som. http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanView____6632.aspx

Det är tydligen boendet vid Mariatorget plus ett boende som låg i Hässelby som ska placeras i Västertorp. 280 lägenheter är inte lite! Det kan ju inte vara bra ur missbrukarvård synpunkt heller!? Hur fasiken ska man bli drogfri och integreras i samhället om man placeras i ett kvarter där alla ens grannar är fd missbrukare eller psykiskt sjuka.

Jag kommer överklga byggplanerna i alla fall. Gör det ni också! Ett korttidsboende i mindre skala är jag helt ok med. Sedan kan man ju sprida ut det över stan lite. Man undrar ju varför Vasastan och Östermalm är så tomt på dessa hotellhem!?
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-02 21:20:25 följande:
    Förresten, hur överklagar man?
    Här är en länk man kan lämna synpunkter: http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanCommunicationLink.aspx?id=1267

Funkade inte när jag just skulle dra iväg värsta långa mailet- Som tur var sparade jag det jag skrev i ett word dokument. Tror att man hittar info om hur man ska överklaga någonstans på stadsbyggnadskontorets hemsida.

Tycker det är synd om Sverige ska börja bygga sånna här social welfare projects som är vanliga i USA och London. Man bara warehousar folk out of sight out of mind typ. Gagnar ju inte någon. Det är ju bättre med mindre enheter utspridda över stan.
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-02 23:25:19 följande:
    Nu har jag också överklagat (med både motivering kring vårdkvalitet och närheten till förskolan) och sprider länkarna till familj och vänner i området.
    Super! Jag tror man även ska skicka dokument via posten till någon instans. Jag återkommer när jag vet mer! Mer skicka gärna runt länken.

Hag har även synpunkter på hur de skötte ett visst "informationsmöte för allmänheten" som hölls 26e jan i Västertorpsskolan. INGEN information till allmänheten så vitt jag vet. Inget i lokaltidningen. Ingen info på stadsdelsförvaltningens hemsida., Ja de där vanliga kanalerna som man söker och får samhällsinformation.  Jag missade dtta möte pga noll information om att detta möte sjulle hållas. Av en slump hittade jag det i förrgår på Stiftelsens Hotellhems hemsida. Jag känner att de har mörkat dessa planer som de haft under många år!
  • nycsthlm
    paloma84 skrev 2011-02-03 10:06:18 följande:
    Åh nej... Inte här?
    Jag är uppvuxen vid Mariatorget och avskydda att gå förbi boendet på väg till skolan.
    Jag var livrädd när jag gick förbi och sjöng sånger för att lugna mig..
    Bara narkomaner, alkisar, och psykiskt sjuka.. Var ingen kul syn för ett barn!

Och nu hit!? :o
    Jag har varit så glad att få bo i en närförort utan nått "pack"!
    Och ändå är det som en gräns när man kommer till fruängen, bara för att bolaget finns där?
    Därför åker jag aldrig dit! Förutom när jag måste till Bvc..

Jag ska överklaga!!
    Vaddå, informationslappar?? Vart??
    Fult att hålla ett möte för allmänheten, som allmänheten ej fått veta om!!

Usch!
    Innan vi flyttade hit bodde vi på Timmermansgatan. Precis mittemot huset där Grimman är nu. Det var inte alltid så lustigt. Mkt sprutor i lekparken, insparkade dörrar etc. Jag kunde då ta det, eftersom det annars är ett attraktivt område med resursstarka människor. Stadsbebyggelsen gör att det även känns säkrare. Det fanns närpolis runt hörnet. Affärer. Folk på gatan. Det kommer få långt större efterföljder med ett sådant här boende gånger 3 i lilla Västertorp med ca 6400 invånare!

Jag hade sett en notis i Metro om att Grimman skulle flyttas hit till Västertorp, mendet gjorde mig inte så mkt. För jag trodde att man bara skulle flytta det nuvarande hotellhemmet. I den storlkesordning den är nu. Men de ska tydligen smälla upp något långt mkt större.
  • nycsthlm
    paloma84 skrev 2011-02-03 10:29:13 följande:
    Vi bodde precis där på Maria prästgårdsgata :)
    Där känns det tryggare! Det är alltid folk i rörelse...

Men här... Nä.. Kul att gå med barnen genom parken då, om alla boenden kommer flytta hit..
    Då kommer ju alla dem dras sig hitåt oavsett, så ska dem hänga här?
    Nära Fruängen och bra för dem...

Usch...
    Jag håller med. Som sagt, jag är medveten om att sådana här boenden behövs, men det är ju helt förkastligt att göra ett korttidsboende av denna storlek!!! jag hade välkomnat ett mindre projekt. Jag är också förbannad! Mest för att det känns som att jag som medborgare har försts bakom ljuset! Ingen information till oss boende. De har velat tala tyst om detta. På stockholmshems hemsida står det inget om projektet! Jag bor i en Stockholmshems hus och de är annars mkt bra på att informera om nya byggprojekt "vi ska bygga si och så många radhus här" etc. Men planerad byggstart 2012 och inte ett ljud från dem! Jag ringde Sthlmshem igår och enligt dem hade det varit "så många turer kring det där projektet". Detta har planerats under 5 års tid. Däremot var de mkt ovilliga att ge ut mer ingående information.  Känns som många politiska intressen varit inblandade. Man måste fixa bostäder åt desa människor och ingen vill bo granne med ett så stort missbruksboende! Nu har de nästan rott hela projektet iland genom utan att vi boendes har ngn aning!

Jag tror också att planerna på att bygga lyxlägenheter vid Mariatorget är en drivande faktor. Synd Sthlm genomgår en sådan gentrifieringsprocess. Resursstarka grupper i innerstan, "packet" ska ut och bereda väg för fina innerstadslägenheter.

Vi får organisera oss, klaga, skriva och ringa. Jag vägrar gå med på att de bygger så många korttidslägenheter på en och samma plats. Dessutom tycker jag synd om de familjer som ska inackorderas där. Några lägenheter är ju avsedda som akutboende för bostäder till bostadslösa familjer. Riktigt bra ur ett barnperspektiv att en vräkt småbarnfamilj ska tjoffas ihop med missbrukare och psykiskt sjuka vuxna! Tjohej!
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-03 11:15:10 följande:
    Ursäkta men jag tycker inte det är helt rättvist att kalla hela Fruängen för skit och alla som bor där för pack. Jag och min man är sannerligen inga alkisar, narkomaner eller psykiskt sjuka personer och inte heller mågra av våra vänner, grannar eller någon annan vi känner här. Ja, det finns en del alkisar utanför systemet men det gör det utanför alla system, oavsett stadsdel - ja till och med i fina innerstan. I fråga om boende personer är det ingen skillnad på Västertorp och Fruängen, och då har jag bott i Västertorp, Fruängen och Mälarhöjden i stort sett hela mitt liv.
    Frunkan är fint! Det är ju bara centrumet med systembolaget som drar sitt klientel.

Problemet är ju i att man planerar att bygga ett sånt här stort hem. Någonstans. Det ÄR INTE bra att smälla ihop socialt utsatta människor i hundratals i ett avskilt kvarter!  Jag skulle tex välkomna ett liknande projekt, om man halverar antalet lägenheter!
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-03 11:43:59 följande:
    Men du, hela Fruängen ÄR inte centrum och bolaget. Och man behöver inte bo mittemot systemet. Låter lite som att vi som väljer att bo här är dåliga föräldrar som utsätter vårt barn för fara och en dålig miljö. Har du nånsin tittat på vilket klientel som Västertorps hjärta har? Och det kan möjligtvis inte vara så att det är personer från "fina" Västertorp som traskar över till Fruängen för att gå på bolaget? Kan även berätta att en kvinna blev knivmördad av sin psykiskt sjuke partner för X antal år sedan - i Västertorp.
    Haha. Håller med. Det ser rätt lika ut demografisk mellan Frunkan och V-torp- Systembolaget och den 5stjärninga krogen Västertorps Hjärta kommer sannorlikt att få mer ruljans inom några år .
  • nycsthlm

Nu blev det lite trist stämning. Det viktiga i samanhanget är att vi protesterar. Som sagt, jag har bott på så många olika håll och trivts i olika sociala settings. Jag har bott i Harlem, Crenshaw, Upper East side, södermalm, Vasastan, Västertorp, kort sväng i Rinkeby. Har inget ont att säga om något ställe, även om det populationen på de olika ställena skiljer mkt åt då det kommer till bakgrund (ekonomisk, etnisk etc). Sanningen att säga så trivs jag bäst i områden där människor from all walks of life bor. Jag tror Paloma inte menade ngt illa utan snarare var så där arg som jag också är just nu. Så slank en online-groda ur. Vi alla har våra boendepreferenser. Det jag motsätter mig är ju som sagt den helt befängda idén att man ska samla det som många anser är "socialt icke önskvärda element" på ett och samma ställe. Så gör man ju tex i London. Och i Paris förororter "banliues". Det är främst något som kommer att negativt påverkar de socialt utsatta människorna som placeras där! Tex så är det vanligt att de människor som vill ta sig där ifrån och som söker jobb (från tex Londons/New Yorks projects och de franska miljonprojekten) inte får jobb då de blir diskriminerade pga sin address! Jag vet männsikor som skriver en annan adress än de bor på i jobbansökningar. Detta är ett system som inte bör införas i Sverige då det handlar om att massförvara människor istället för att integrera dem i samhället!

Hur som så hoppas jag att vi kan påverka politikerna så att de ändrar byggplanerna till något i mindre skala. Förvrigt tycker jag att just Djursholm och Östermalm gott kan ta sitt "samhälleliga" ansvar och öppna en boende enhet för missbrukare och psykisk sjuka där . Skumt nog så är det tomt på missbruksvårdsinstitutioner, härbärgen och dyl i områden där välbärdade och resursstarka människor bor.

• nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-03 13:11:33 följande:
    I klump? Jag är i centrum varje dag (fy, stackars nytt barn som utsätts för den livsfaran!) och jag ser aldrig några a-lagare stå i klump. Hela centrum är liksom inget svart hål av ondska och misär. Jag blir inte ett dugg ledsen för att du snackar skit om stället jag bor på, men jag tycker du drar konstiga och orättvisa slutsatser om ett helt område på grund av några händelser som kunde skett precis var som helst. Hur många gånger har jag inte stött på a-lagare och andra skummisar i Västertorp liksom.. Eftersom jag har familjen i Västertorp och Mälarhöjden kan jag säga att det inte är ett dugg finare, lugnare eller standardmässigt bättre att bo i utkanten av Västertorp än att bo i utkanten av Fruängen. Ledsen att behöva spräcka din bubbla.
    Ja det är just det som sker. De är många som bor i V-torp men hänger på låset på systemet om mornarna. Min granne är ett exempel. Men sen drar han hem till V-torp rund om fötterna (nu skall det tilläggas att jag tycker om min granne och tycker inte att det på något sätt påverkar min boende situation att han tittar lite för djupt i flaskan så ni inte tror att jag är en sån som blir störd över att ha missbrukare/alkisar till grannar). 
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-03 13:18:17 följande:
    Nytt barn = mitt barn

Men nu ska jag lämna detta och återgå till ursprungsdiskussionen. Är det någon som vet hur förskolekön i Hägersten utvecklas just nu? Får barnen plats inom stadsdelen? Vi har sökt förskoleplats from. februari (i Fruängen gubevars...) men ännu inte fått besked och  vi börjar bli lite oroliga att vi kommer bli placerade långt bort åt hellskotta..
    Jag tror det är riktigt tight i kön. Jag har ju plats men vi har ställt oss i kön igen. Har ni fått en lapp där man som köandes måste meddela om man vill stå kvar i kön? Eller det kanske bara är jag vars son redan har plats som fått en plats. Jo det är nog bara jag som fått sådan lapp. Jag anses tydligen stå i en "byteskö".

Olympen i Långbro verkar ju ha platser?
  • nycsthlm
    Gringa skrev 2011-02-03 13:47:55 följande:
    Vet ni något om Solbacken på personnevägen? Det är den förskolan vi bor närmast, men vår dotter står även i kö till Snöbollen och Mellanberget som nämnts här i diskussionerna.

Jag har inte hört någonting om planerna på ett resursboende, men det känns ju mindre kul Obestämd Min mamma bor på Södra Station och har haft det riktigt jobbigt med allt missbruk och bråk som hemmet vid Mariatorget orsakat. Hon har blivt hotad, spottad på, hittat sprutor på gatan etc., och det är inget jag vill ha till Västertorp. Är det helt bestämt?
    Nja. Det känns som det nästan i hamn. Det är just gruppboendet vid Södra Station (det på Timmermansg som ska flyttas hit). Kom ihåg att skicka dina synpunkter här http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanCommunicationLink.aspx?id=1267

Jag pratade med hon som är projektansvarig på Stadsbyggnadskontoret och tydligen får man ej överklaga om man ej har skickat in sina synpunkter via den länken. Och senast på mån ska man ha skickat in synpunkter. Överklaga byggnadsplanerna kunde man tydligen göra senare. I detta skede så är det ej ett giltigt skäl att åberopa och ha synpunkter på vilken slag verksamhet som ska bedrivas (och omsättning på storleken). Synpunkterna däremot, så ska man uttrycka vad man känner för planerna, dvs man kan diskutera verksamhetens omfattning.

Solbacken brukar ha sommardagisverksamheten. Förrförra sommaren var min son på sommardagis där. Fick bara bra vibbar av den förskolan. Helt fantastisk gård hade de! En kompis har sina 2 barn där och de verkar nöjda med förskolan.
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-03 14:35:02 följande:
    Förlåt att jag är trögförstådd.. Men innebär det att man ex. inte får klaga på närheten till förskolan utan bara på hur pass stort det ska bli?

Vad sägs om att starta ett "Facebook-uppror" som är så modern (och tydligen effektivt) nuförtiden?   Där kan man samla all information samt bjuda in alla i området - och kanske även utanför - som kan hjälpa till att protestera.
    Toppen idé!

Jag förstod inte heller exakt vad man får åberopa.  Hänvisning till närheten av dagis etc är nog giltigt skäl för överklagan. Självaste överklagan ska ha med själva byggnadsplanerna att göra och inte synpunkter på vilken slags verksamhet som ska bedrivas.

Synpunkterna som man skickar via länken i mitt föregående inlägg får handla om vad som helst (ja alltså man uttrycker exakt vad man har för invändningar). Enligt projektansvarig på Stadsbyggnadskontoret så ska man skriva exakt vad man har för synpunkter angående Bjällerkransen. Dvs där kan man diskutera storleken och antalet lägenheter. Och man måste först skriva en synpunkt för att få skicka en giltig överklagan senare i processen! Lite virrigt men hoppas du hängde med.

Viktigast är är att så många som möjligt i detta skede skckar in sina synpunkter. För om man sedan vill överklaga i senare skede får man alltså inte det om man inte skickade sin synpunkt innnan (dvs senast nu på måndag).

Är det någon som har lokaltidningen nr 6 hemma? Tydligen annonserades det där om informationsmötet.
  • nycsthlm
    paloma84 skrev 2011-02-03 16:29:01 följande:
    Menar du Mitt i söderort? Jag har den som kom 1 feb och har bläddrat igenom men finner ingen info.
    Berättade för sambon nyss och han såg ett flygblad igår med någon info...
    Det skulle tydligen ha annonserats om informationsmötet i Lokaltidningen som kom ut den 20 januari, eller var det 20 december ngt? Om de nu annonserade om mötet kunde ju många lätt ha missat det eftersom de verkar ha presenterar projektet som ett "ungdomsboende" för ungdomar som inte stått så länge i bostadskön. De "glömde" liksom att berätta om de 170+ andra lägenheterna. Pratade men en tjej som bor precis granne med hotellhemmet och deras enda information bestod utav liten lapp i förbigående som satt på dörren till grovsopsrummet. Där¨koncentrerades beskrivningen också till att handla om "ungdomslägenheter". Ingenstans har de heller meddelat om att detta handlar om ett gruppboende där det även ska ingå 10 anställda,
  • nycsthlm
    smörboll skrev 2011-02-03 21:43:53 följande:
    skrev följande:

Jag anser att det ur ett bostadsmässigt perspektiv är helt förkastligt att bedriva en så omfattande verksamhet på ett och samma ställe. Min uppfattning är att det skulle öka bostadssegregationen och öka det sociala stigma gruppen redan är utsatt för. Målgruppen för detta boende är människor som behöver slussas in för att få möjlighet att delta i samhällslivet. Min åsikt är att det skulle ske med mer framgång om det planerades för flera mindre boenden som inte utmärker sig som detta. Själva adressen kommer att fungera stigmatiserade. Om det istället byggs flera mindre boenden kan de smälta in bland övriga bostäder och de boende behöver inte känna sig utpekade på samma sätt. Bygg fyra boenden istället och sprid ut dem i stadens olika stadsdelar. Bygg gärna huset och alla lägenheter men låt majoriteten av lägenheterna vara "vanliga" hyresrätter för allmänheten. Tränings-, försökslägenheter och korttidsboenden behövs men inte alla på samma ställe!

Mvh
    mitt namn
    socionom

:)
    Bra!

Jag hittade dessutom den lilla notisen i lokaltidningen där det informerades om samrådsmötet. Det löd så här:

Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan för Bjällerkransen 5 mm,
    Västertorpsvägen 85 i stadsdelarna Västertorp och Fruängen,
    S-Dp 2010-07993-54
    Stadsbyggnadskontoret har nu upprättat ett detaljplaneförslag som innebär att den befintliga
    bebyggelsen på fastigheten rivs och ersätts med två lamellhus mot Västertorpsvägen samt en
    hopkopplad byggnad med tre flyglar i fastighetens södra del.
    För utbyte av information och synpunkter inbjudes härmed till samråd enligt 5 kap 20 § PBL
    (Plan- och bygglagen).
    Samrådsmöte kommer att hållas den 26 januari kl. 17.30 – 19.30 i Västertorpsskolan.
    Planförslaget visas under tiden 20 december 2010 – 7 februari 2011 i FYRKANTEN i Tekniska
    Nämndhuset, Fleminggatan 4 under husets ordinarie öppettider. Kopior av handlingarna kan
    erhållas mot avgift på Stadsbyggnadsexpeditionen i Tekniska Nämndhuset, måndag – onsdag
    9.00 – 16.00, torsdag 9.00 – 18.30, fredag 10.00 – 15.00 (ändrade tider kan förekomma).
    Förslaget visas även på stadsbyggnadskontorets hemsida, www.stockholm.se/sbk
    Eventuella synpunkter på planförslaget lämnas skriftligen och ska senast den
    7 februari 2011 ha inkommit till:
    Stockholms stadsbyggnadskontor
    Registraturen
    Box 8314
    104 20 Stockholm

I mina ögon är var det där ingen regelrätt inbjudan där allmänheten kan få information om projekte! Kvarteret Bjällerkransen finns ju inte än, utan det krävs att man är väl insatt i planerna för att man ska förstå vad som skall diskuteras. Riktigt dåligt skött tycker jag! Jag hade gärna deltagit på mötet men fick inte en chans eftersom ingen iddes informera mig. 
  • nycsthlm
    Floff skrev 2011-02-09 15:06:45 följande:
    Har också läst artikeln men jag fattar inte.. Hon som blir intervjuad säger ju att "allt är ett missförstånd" och att det på söder inte alls ska flytta dit. Men i dokumentet som nycsthlm länkade till är det väl precis det som föreslås? Har jag fattat fel? Eller försöker de mörka detta så in i norden?
    I kvarteret Grimman på söder finns många olika verksamheter. Ett akut härbärge för hemlösa på Mariaprästgårdsgatan, sen har de vårdinrättningar för missbrukare och ett metadonprogram tror jag. Samma byggnad som bvc och mvc och vårdcentralen. Stiftelsen Hotellhem har ett kortttidsboende som kallas Maria ungdomsboende på Timmermansg med 172 lägenheter och det är de som ska flytta till Västertorp. Vad de menar är ett "missförstånd" är att det akuat härbärget inte ska hit, men det har ju ingen heller påstått. Jag är så irriterad eftersom ingen har meddelat oss boende om detta stora bygge. Detta har dessutom diskuterats på hög nivå! Stadsdelsnämnden verkar i princip gått med på bygget på stadens mark med löfte att de får fortsätta blockhyra 29 lägenheter för deras stödboende Västertorpsvalet (för fd missbrukare och människor m psykiska problem). I Stiftelsen Hotellhems boende på Timmermansgatan hyr även Södermalms stadsdelsnämd nedervåningne för deras stödboende (25 lägenheter). Sedan har vi ju familjehemmet i Blackeberg som ska avvecklas och då behövs det lägenheter för hemlösa familjer.
    http://insyn.stockholm.se/Hagerstenliljeholmen/document/2011-01-20/Dagordning/8/8%20Tjut%
    20Plansamr%C3%A5d%20kv%20Bj%C3%A4llerkransen%205%20i%20V%C3%A4stertorp.pdf

Min mening är att utsatta hemlösa barnfamiljer inte ska bo grannar med stödboende för fd missbrukare:
    http://arkiv.mitti.se:4711/2010/41/vasterort_spanga/MIVT-20101012-A-005-B.pdf

http://arkiv.mitti.se:4711/2010/8/nacka/MINA-20100223-A-005-A.pdf
Svar på tråden barnomsorg västertorp