Inlägg från: paloma84 |Visa alla inlägg
  • paloma84

barnomsorg västertorp

Störtloppet är Katastrof!!
    Det värsta jag varit med om... Usch..

Nycsthlm, nu blir man ju nyfiken på vem du är där ;)

Nä, usch.. Vill/ måste /ska byta!!
    Vi har stått i kö och fått plats på en förskola som skulle öppna på Mellanbergsvägen 107
    lillahagern.se/
    Men tyvärr har de fått problem med lokalen de skulle ha, vilket har gjort att de ej kunde öppna nu i januari.

Mellanberget går min brors barn på och de är jättenöjda!
    Lyckebo går en väns barn på och de är också nöjda!

Men det känns omöjligt att finna bra förskolor här...

• paloma84
    nycsthlm skrev 2011-01-31 22:51:36 följande:
    Förresten ni i Västertorp... vad tycker ni om byggplanerna för hotellhemmet? Jag är lite kluven. Jag bodde förrut vid Mariatorget mittemot det där gruppboendet med missbrukarvård och det var ju inte alltd så lattjolajbans. Nu ska det ju flytta hit. Och med plats för 300 pers! Jag tycker absolut att det behövs hem där missbrukarvård kan bedrivas. Jag tycker även det är ok om det ligger ett här i krokarna. Men ett jättekomplex med plars för 300 pers känns ju inte direkt toppen. Ni kanske har sett lapparna som sitter uppe i området varstans. Man måste överklaga bygglovet innan den 7e februari hur som.

insyn.stockholm.se/sthem/document/2010-12-09/...
    Åh nej... Inte här?
    Jag är uppvuxen vid Mariatorget och avskydda att gå förbi boendet på väg till skolan.
    Jag var livrädd när jag gick förbi och sjöng sånger för att lugna mig..
    Bara narkomaner, alkisar, och psykiskt sjuka.. Var ingen kul syn för ett barn!

Och nu hit!? :o
    Jag har varit så glad att få bo i en närförort utan nått "pack"!
    Och ändå är det som en gräns när man kommer till fruängen, bara för att bolaget finns där?
    Därför åker jag aldrig dit! Förutom när jag måste till Bvc..

Jag ska överklaga!!
    Vaddå, informationslappar?? Vart??
    Fult att hålla ett möte för allmänheten, som allmänheten ej fått veta om!!

Usch!
  • paloma84

Nu har jag överklagat!!!!!!!!

• paloma84

Fans jävla skit!

De kommer inte kunna hålla någon kvalitet med ett sådant stort boende.
    En sådan stor grupp männiksor, med dessa problem skall ej bo i klump!
    Man blir som man umgås! Snacka om återfall!

Vansinnigt!!

Jag menar.. Hallååååå... Åk till Fruängen och kolla på folket som bor där!!!

Vad arg jag blir!!!  Jag flyttar!

Avskyr att åka tunnelbana med detta pack, ursäkta språket, men jag avskyr det!
    Det luktar alkis, det luktar piss, de är psykiskt instabila och håller redan på slå sönder varandra i fruängen och i L-torget... De är påtända... Fan man vet ju aldrig om man ska få en yxa i huvudet!?

När jag var gravid och var i fruängen blev jag attakerad av en psykiskt sjuk man som jagade mig.. Han skek att mitt barn skulle bli döfött och att han skulle stoppa upp mig med en påle... En grupp människor försökte omringa mig för att skydda mig från honom, men han var galen... Så en buss stannade och jag fick skydda mig i bussen... Han stod utanför att buckla på bussen.. Han skulle bara döda mig, sa han!
    Polisen kom och de grep honom! Tydligen känd i området. Men ingen tar hand om honom. Polisen tar honom, sen släpper de honom. För ingen annan instans tar heller hand om honom.
    Men ett gruppboende för över 200 pers??
    Hur tryggt kommer det att kännas??

Fan hela norrlandsskogen är tom!
    Bygg hem där! Frisk luft och fridfullt!
    De blir ej lockade av stadens alla lockenheter, utan kan rehaba i lugn och ro!

• paloma84
    nycsthlm skrev 2011-02-03 10:19:20 följande:
    Innan vi flyttade hit bodde vi på Timmermansgatan. Precis mittemot huset där Grimman är nu. Det var inte alltid så lustigt. Mkt sprutor i lekparken, insparkade dörrar etc. Jag kunde då ta det, eftersom det annars är ett attraktivt område med resursstarka människor. Stadsbebyggelsen gör att det även känns säkrare. Det fanns närpolis runt hörnet. Affärer. Folk på gatan. Det kommer få långt större efterföljder med ett sådant här boende gånger 3 i lilla Västertorp med ca 6400 invånare!

Jag hade sett en notis i Metro om att Grimman skulle flyttas hit till Västertorp, mendet gjorde mig inte så mkt. För jag trodde att man bara skulle flytta det nuvarande hotellhemmet. I den storlkesordning den är nu. Men de ska tydligen smälla upp något långt mkt större.
    Vi bodde precis där på Maria prästgårdsgata :)
    Där känns det tryggare! Det är alltid folk i rörelse...

Men här... Nä.. Kul att gå med barnen genom parken då, om alla boenden kommer flytta hit..
    Då kommer ju alla dem dras sig hitåt oavsett, så ska dem hänga här?
    Nära Fruängen och bra för dem...

Usch...
  • paloma84
    Floff skrev 2011-02-03 11:15:10 följande:
    Ursäkta men jag tycker inte det är helt rättvist att kalla hela Fruängen för skit och alla som bor där för pack. Jag och min man är sannerligen inga alkisar, narkomaner eller psykiskt sjuka personer och inte heller mågra av våra vänner, grannar eller någon annan vi känner här. Ja, det finns en del alkisar utanför systemet men det gör det utanför alla system, oavsett stadsdel - ja till och med i fina innerstan. I fråga om boende personer är det ingen skillnad på Västertorp och Fruängen, och då har jag bott i Västertorp, Fruängen och Mälarhöjden i stort sett hela mitt liv.
    Det är absolut ingen mening att någon ska ta illa upp, det är jag som utrycker mig plumpt
    just nu när jag är ilsken! My mistake.
    Känner mig bara arg och frustrerad. Inget illa menat mot fruängsinvånarna.
    Men jag personligen skulle aldrig sätta mig med min familj där just pga av det.
    För mig spelar det ingen roll om "dem" (gud va fel detta blir.. vi och dem...ja ja) inte bor där, de hänger där!
    Vill inte att mina barn ska växa upp i en sådan omgivning, oavsett om det ligger i innerstan eller i förorten.

Bolaget, drar denna typ av klientel.

MEN, fruängen som det ser ut nu + detta boende... Nej nej nej, inte bra. I min smak!
  • paloma84
    nycsthlm skrev 2011-02-03 11:45:05 följande:
    Frunkan är fint! Det är ju bara centrumet med systembolaget som drar sitt klientel.

Problemet är ju i att man planerar att bygga ett sånt här stort hem. Någonstans. Det ÄR INTE bra att smälla ihop socialt utsatta människor i hundratals i ett avskilt kvarter!  Jag skulle tex välkomna ett liknande projekt, om man halverar antalet lägenheter!
    Jag håller totalt med!
    Självklart är jag för att dessa projekt startas, men inte i denna utsträckning!

Likaså Störtloppet förskola, eller andra stora förskolor.
    Det är svårt att hålla god kvalitet med för många avdelningar, det blir för stor ruljans på
    pedagoger och barn. 6 avd, men 3 pedagoger på varje avd.. innebär 18 personal som varje dag kan va sjuka, vabba för sina egna barn... Det handlar hela tiden om att hålla skeppet flytande. Förskolan kan aldrig arbeta med det de ska, utan det handlar bara om att få det funka för dagen.  Blir personal missnöjd, sprids missnöjet.. Dålig stämning, missförtåelse, personal mot chef, sjukskrivningar ökar... En dålig cykel.

Likaså detta projekt! Det blir så segregerat. Inget långsiktigt. De blir integrerade men inom sin segregation. De blir ej inkluderade i samhället när det blir en sådan stor skala.

Mindre skala, mer kvalitet, lättare rehab och att kunna inkluderas i samhället.
  • paloma84
    Floff skrev 2011-02-03 11:43:59 följande:
    Men du, hela Fruängen ÄR inte centrum och bolaget. Och man behöver inte bo mittemot systemet. Låter lite som att vi som väljer att bo här är dåliga föräldrar som utsätter vårt barn för fara och en dålig miljö. Har du nånsin tittat på vilket klientel som Västertorps hjärta har? Och det kan möjligtvis inte vara så att det är personer från "fina" Västertorp som traskar över till Fruängen för att gå på bolaget? Kan även berätta att en kvinna blev knivmördad av sin psykiskt sjuke partner för X antal år sedan - i Västertorp.
    Nä, men detta är väl inget Fruängen centrum vs Västertorp centrum?
    Tur nog så bor jag i inget av dem, så jag slipper både bolaget och sunk-krogen i V-torp.
    Skillnaden här är väl att de är utspridda, i fruängen är de i klump.
     Men visst.. jag är föräldrarledig, därför är jag hemma med mitt barn.
    Och visst har jag undrat varför många andra här, grannar, är hemma..?
    Gå till bolaget i fruängen kan de iallafall!

Anledningen för att jag inte "gillar" fruängen, är för där går det ju ej att skärma sig ifrån dessa människor.. De vistas ju där. Här är det ju utspridda i sina hem.

Men oavsett, det handlar ju om detta boende som kommer att dra in 300 pers till.
    Det är liksom inte meningen att någon ska ta illa upp för att man bor i fruängen.
    Jag skulle aldrig sätta mig där, för jag skulle aldrig vilja röra mig genom den delen med t-bana och allt, och att handla mat i en sån miljö. Men det behöver du inte ta nån kritik mot dig som person.
    Jag har säkert bott i områden, djursholm, östermalm som du aldrig skulle vilja sätta dig i!
    Men inte blir jag less för det eller tar illa upp när folk snackar skit om de områdena.
    Och tacka för det att vi är olika :)
  • paloma84
    Floff skrev 2011-02-03 13:11:33 följande:
    I klump? Jag är i centrum varje dag (fy, stackars nytt barn som utsätts för den livsfaran!) och jag ser aldrig några a-lagare stå i klump. Hela centrum är liksom inget svart hål av ondska och misär. Jag blir inte ett dugg ledsen för att du snackar skit om stället jag bor på, men jag tycker du drar konstiga och orättvisa slutsatser om ett helt område på grund av några händelser som kunde skett precis var som helst. Hur många gånger har jag inte stött på a-lagare och andra skummisar i Västertorp liksom.. Eftersom jag har familjen i Västertorp och Mälarhöjden kan jag säga att det inte är ett dugg finare, lugnare eller standardmässigt bättre att bo i utkanten av Västertorp än att bo i utkanten av Fruängen. Ledsen att behöva spräcka din bubbla.
    Fast nu börjar vi spåra ut här...
    Detta är inte relevant.. "bo i utkanten av Fruängen"?
    Jag pratar inte om nån utkant här, vi pratar väl om centrum?
    Och att jag nu tror att med detta gruppboende kommer det bli värre i centrum och i hela området
    egentligen.

Men jag lägger ner. Vi kommer ingen vart. Och denna diskussion är egentligen helt onödig.
    Jag bad om ursäkt för att du tog illa upp av det första jag skrev, men nu går vi in i en diskussion vi ej bör göra!

Vi kan diskutera förskolor och gruppboendet istället :)
    Men inte områden i sig, för det handlar inte om det.
  • paloma84

Mitt internet verkar segt.. Men är glad att vi lämnar områdes diskussionen :)

nycsthlm skrev 2011-02-03 13:17:50 följande:

Nu blev det lite trist stämning. Det viktiga i samanhanget är att vi protesterar. Som sagt, jag har bott på så många olika håll och trivts i olika sociala settings. Jag har bott i Harlem, Crenshaw, Upper East side, södermalm, Vasastan, Västertorp, kort sväng i Rinkeby. Har inget ont att säga om något ställe, även om det populationen på de olika ställena skiljer mkt åt då det kommer till bakgrund (ekonomisk, etnisk etc). Sanningen att säga så trivs jag bäst i områden där människor from all walks of life bor. Jag tror Paloma inte menade ngt illa utan snarare var så där arg som jag också är just nu. Så slank en online-groda ur. Vi alla har våra boendepreferenser. Det jag motsätter mig är ju som sagt den helt befängda idén att man ska samla det som många anser är "socialt icke önskvärda element" på ett och samma ställe. Så gör man ju tex i London. Och i Paris förororter "banliues". Det är främst något som kommer att negativt påverkar de socialt utsatta människorna som placeras där! Tex så är det vanligt att de människor som vill ta sig där ifrån och som söker jobb (från tex Londons/New Yorks projects och de franska miljonprojekten) inte får jobb då de blir diskriminerade pga sin address! Jag vet männsikor som skriver en annan adress än de bor på i jobbansökningar. Detta är ett system som inte bör införas i Sverige då det handlar om att massförvara människor istället för att integrera dem i samhället!

Hur som så hoppas jag att vi kan påverka politikerna så att de ändrar byggplanerna till något i mindre skala. Förvrigt tycker jag att just Djursholm och Östermalm gott kan ta sitt "samhälleliga" ansvar och öppna en boende enhet för missbrukare och psykisk sjuka där . Skumt nog så är det tomt på missbruksvårdsinstitutioner, härbärgen och dyl i områden där välbärdade och resursstarka människor bor.

Håller med till 110 %
    Det är ju så att dessa människor blir ej integrerade, som de ansvariga kommer att önska.
    Detta är ej något inkluderingstänk, utan det kommer att bli segregerat.
    Just detta har hänt runt om Sthlm, men då med andra preferenser!
  • paloma84
    Mirren skrev 2011-02-03 14:51:01 följande:
    Jag har mina båda barn på föräldrakooperativet Grodan. Världens i särklass bästa förskola i mitt tycke. Liten barngrupp, engagerad personal och insyn som förälder. Kan vara svårt att få en plats dock, men väl värt ett försök.
    Har alltid haft ett litet öga på Grodan, men aldrig sökt... Har alltid tänkt att det skulle vara förgäves för att det är så poppis.. Dumt tänkt egentligen. Man kan ju alltid söka :)
  • paloma84
    nycsthlm skrev 2011-02-03 14:46:19 följande:
    Toppen idé!

Jag förstod inte heller exakt vad man får åberopa.  Hänvisning till närheten av dagis etc är nog giltigt skäl för överklagan. Självaste överklagan ska ha med själva byggnadsplanerna att göra och inte synpunkter på vilken slags verksamhet som ska bedrivas.

Synpunkterna som man skickar via länken i mitt föregående inlägg får handla om vad som helst (ja alltså man uttrycker exakt vad man har för invändningar). Enligt projektansvarig på Stadsbyggnadskontoret så ska man skriva exakt vad man har för synpunkter angående Bjällerkransen. Dvs där kan man diskutera storleken och antalet lägenheter. Och man måste först skriva en synpunkt för att få skicka en giltig överklagan senare i processen! Lite virrigt men hoppas du hängde med.

Viktigast är är att så många som möjligt i detta skede skckar in sina synpunkter. För om man sedan vill överklaga i senare skede får man alltså inte det om man inte skickade sin synpunkt innnan (dvs senast nu på måndag).

Är det någon som har lokaltidningen nr 6 hemma? Tydligen annonserades det där om informationsmötet.
    Menar du Mitt i söderort? Jag har den som kom 1 feb och har bläddrat igenom men finner ingen info.
    Berättade för sambon nyss och han såg ett flygblad igår med någon info...
  • paloma84
    nycsthlm skrev 2011-02-03 18:01:10 följande:
    Det skulle tydligen ha annonserats om informationsmötet i Lokaltidningen som kom ut den 20 januari, eller var det 20 december ngt? Om de nu annonserade om mötet kunde ju många lätt ha missat det eftersom de verkar ha presenterar projektet som ett "ungdomsboende" för ungdomar som inte stått så länge i bostadskön. De "glömde" liksom att berätta om de 170+ andra lägenheterna. Pratade men en tjej som bor precis granne med hotellhemmet och deras enda information bestod utav liten lapp i förbigående som satt på dörren till grovsopsrummet. Där¨koncentrerades beskrivningen också till att handla om "ungdomslägenheter". Ingenstans har de heller meddelat om att detta handlar om ett gruppboende där det även ska ingå 10 anställda,
    Hm, men alltså.. Vad håller de på med?
    Fram med korten bara! ;)
    Vi står här beredda!! Ha ha ha
  • paloma84

Har ni läst nya "Mitt i söderort" 8 feb på sid. 12?

Rubrik: Oro i Västertorp över nybygge
    "Allt är ett stort missförstånd"

Det verkar som om de fått våra klagomål! :)

Men vad ska vi tro egentligen?

• paloma84
    plutten01 skrev 2011-02-18 17:43:11 följande:
    Jag har en kompis som har sitt barn på störtloppet och hon är jättenöjd . Vad jag har hört så fungerar det bra och det är fler personal som har jobbat från start.
    Vad tråkigt med kaos , undra vad som ligger bakom det?
    Själv har jag sökt plats där till mitt barn till hösten så jag håller tummarna att få plats.Glad
    Allt är ju relativt :)
    Är själv utbildad förskollärare - lärare upp till år 3 och tyvärr vet jag att det skulle kunna vara så mycket bättre!
    Det handlar om det är medvetna pedagoger eller ej, barnsyn, kompetens... och mycket mycket mer..
    Tyvärr uppfyller de ej mina förväntningar över vad en pedagogisk verksamhet innebär.

Vi har ställt båda våra barn i nya köer, men även ställt lillebror på Störtloppet också..
    Ser inte framemot att ha två barn på två olika förskolor...
    Vilket det säkerligen kommer att bli..
    Om de ej tar in barn på Störtloppet i höst, så kommer de säkerligen få vara på Isgränd precis bredvid.
  • paloma84

Någon som var på mötet den 17 feb ang. hotellbygget?
    Min lillasyster fyllde år, så jag kunde ej gå...

Svar på tråden barnomsorg västertorp