• Floff

barnomsorg västertorp

nycsthlm skrev 2011-02-01 15:15:17 följande:
    På Bjällervägen. Här är karta över hur stort det kommer bli. Hur fasiken tänker man när man slår ihop flera missbruksenheter till en hel liten stadsdel typ. Kommer sträcka sig över en 2 kvarter ser det ut som. planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKP...

Det är tydligen boendet vid Mariatorget plus ett boende som låg i Hässelby som ska placeras i Västertorp. 280 lägenheter är inte lite! Det kan ju inte vara bra ur missbrukarvård synpunkt heller!? Hur fasiken ska man bli drogfri och integreras i samhället om man placeras i ett kvarter där alla ens grannar är fd missbrukare eller psykiskt sjuka.

Jag kommer överklga byggplanerna i alla fall. Gör det ni också! Ett korttidsboende i mindre skala är jag helt ok med. Sedan kan man ju sprida ut det över stan lite. Man undrar ju varför Vasastan och Östermalm är så tomt på dessa hotellhem!?
    Men fy... Jag bor i Fruängen men kommer från Mälarhöjden och har min mormor i 50+boendet på Västertorpsvägen. Asså.. dels som ni säger kan de ju inte vara bra ur vårdsypunkt. Och dels kommer det ju ligga precis mitt emot dagiset. Är det verkligen så lämpligt? Jag bodde tidigare i Högdalen och där vistades både narkomaner och alkisar, och de stod och kissade in på dagisgården och slängde ölburkar och kanyler både på gården och gångvägarna däromkring...
  • Floff

Nu har jag också överklagat (med både motivering kring vårdkvalitet och närheten till förskolan) och sprider länkarna till familj och vänner i området.

• Floff

Hmm.. Känns ju lite som att de bara vill få sin "fina" innerstad och skeppa ut skrotet till förorten.. Dåligt!

• Floff

Ursäkta men jag tycker inte det är helt rättvist att kalla hela Fruängen för skit och alla som bor där för pack. Jag och min man är sannerligen inga alkisar, narkomaner eller psykiskt sjuka personer och inte heller mågra av våra vänner, grannar eller någon annan vi känner här. Ja, det finns en del alkisar utanför systemet men det gör det utanför alla system, oavsett stadsdel - ja till och med i fina innerstan. I fråga om boende personer är det ingen skillnad på Västertorp och Fruängen, och då har jag bott i Västertorp, Fruängen och Mälarhöjden i stort sett hela mitt liv.

• Floff

Men du, hela Fruängen ÄR inte centrum och bolaget. Och man behöver inte bo mittemot systemet. Låter lite som att vi som väljer att bo här är dåliga föräldrar som utsätter vårt barn för fara och en dålig miljö. Har du nånsin tittat på vilket klientel som Västertorps hjärta har? Och det kan möjligtvis inte vara så att det är personer från "fina" Västertorp som traskar över till Fruängen för att gå på bolaget? Kan även berätta att en kvinna blev knivmördad av sin psykiskt sjuke partner för X antal år sedan - i Västertorp.

• Floff

I klump? Jag är i centrum varje dag (fy, stackars nytt barn som utsätts för den livsfaran!) och jag ser aldrig några a-lagare stå i klump. Hela centrum är liksom inget svart hål av ondska och misär. Jag blir inte ett dugg ledsen för att du snackar skit om stället jag bor på, men jag tycker du drar konstiga och orättvisa slutsatser om ett helt område på grund av några händelser som kunde skett precis var som helst. Hur många gånger har jag inte stött på a-lagare och andra skummisar i Västertorp liksom.. Eftersom jag har familjen i Västertorp och Mälarhöjden kan jag säga att det inte är ett dugg finare, lugnare eller standardmässigt bättre att bo i utkanten av Västertorp än att bo i utkanten av Fruängen. Ledsen att behöva spräcka din bubbla.

• Floff

Nytt barn = mitt barn

Men nu ska jag lämna detta och återgå till ursprungsdiskussionen. Är det någon som vet hur förskolekön i Hägersten utvecklas just nu? Får barnen plats inom stadsdelen? Vi har sökt förskoleplats from. februari (i Fruängen gubevars...) men ännu inte fått besked och  vi börjar bli lite oroliga att vi kommer bli placerade långt bort åt hellskotta..

• Floff
    nycsthlm skrev 2011-02-03 13:17:50 följande:

Förvrigt tycker jag att just Djursholm och Östermalm gott kan ta sitt "samhälleliga" ansvar och öppna en boende enhet för missbrukare och psykisk sjuka där . Skumt nog så är det tomt på missbruksvårdsinstitutioner, härbärgen och dyl i områden där välbärdade och resursstarka människor bor.

• Floff
    nycsthlm skrev 2011-02-03 14:17:26 följande:
    Nja. Det känns som det nästan i hamn. Det är just gruppboendet vid Södra Station (det på Timmermansg som ska flyttas hit). Kom ihåg att skicka dina synpunkter här planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKP...

Jag pratade med hon som är projektansvarig på Stadsbyggnadskontoret och tydligen får man ej överklaga om man ej har skickat in sina synpunkter via den länken. Och senast på mån ska man ha skickat in synpunkter. Överklaga byggnadsplanerna kunde man tydligen göra senare. I detta skede så är det ej ett giltigt skäl att åberopa och ha synpunkter på vilken slag verksamhet som ska bedrivas (och omsättning på storleken). Synpunkterna däremot, så ska man uttrycka vad man känner för planerna, dvs man kan diskutera verksamhetens omfattning.

Solbacken brukar ha sommardagisverksamheten. Förrförra sommaren var min son på sommardagis där. Fick bara bra vibbar av den förskolan. Helt fantastisk gård hade de! En kompis har sina 2 barn där och de verkar nöjda med förskolan.
    Förlåt att jag är trögförstådd.. Men innebär det att man ex. inte får klaga på närheten till förskolan utan bara på hur pass stort det ska bli?

Vad sägs om att starta ett "Facebook-uppror" som är så modern (och tydligen effektivt) nuförtiden?   Där kan man samla all information samt bjuda in alla i området - och kanske även utanför - som kan hjälpa till att protestera.
  • Floff

Oj då är det brådis.. Jag har själv ingen möjlighet attt logga in på Facebook just nu men om någon har lust att ta på sig att skapa gruppen så lovar jag att bjuda in många så fort jag kan logga in.

• Floff

Har också läst artikeln men jag fattar inte.. Hon som blir intervjuad säger ju att "allt är ett missförstånd" och att det på söder inte alls ska flytta dit. Men i dokumentet som nycsthlm länkade till är det väl precis det som föreslås? Har jag fattat fel? Eller försöker de mörka detta så in i norden?

Svar på tråden barnomsorg västertorp