• bubblan79

storlek på skidor för vuxen?

Hej jag behöver hjälp med skidor...

har nu åkt två säsonger och hyrt skidor.. första säsongen gick de inge bra alls för skidorna var för långa (enligt mig) trasslade bara in dom där fram och for omkull. andra säsongen så testade jag på snowblades istället och det gick hur bra som helst och det var sååå kul.
    Tänkte nu köpa mig skidor inför årets säsong och har kollat en del på snowblades men kom på att jag kanske kan köpa vanliga skidor fast något kortare... alltså längre än snowblades men kortare än vanliga så kanske det blir perfekt för mig att åka på några år men när jag sen kollar i butikerna på nätet (har ej vart i riktig butik än)
    så ser jag bara kortare skidor som är för juniorer, finns det inte till vuxna?
    har det med vikt att göra? typ tyngre=hårdare skida?
    jag skulle vilja ha en skida som kanske är 110cm lång, max 120cm. vad är maxvikten på dom?

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden storlek på skidor för vuxen?
  • SVejsan

Man brukar anpassa skidor enligt längden hos dig. Det är "onormalt" att ha så korta "vanliga" skidor som du vil ha... Däremot så är olika modeller olika hanterbara. Gick du i skidskola för att hantera skidorna?  Hur mycket skidor åker du?
    Åker man inte så mycket så är det ofta vettigare att köpa pjäxor och stavar samt hjälm och sedan hyra skidor på plats... Man köper pjäxor som verkligen passar och är bekväma (så bekväma som ett par pjäxor kan vara ). Så slipper man också när man reser det otympliga paketet som skidor innebär... (ni kanske redan har problemet kvar i o m resten av familjen iofs), utvecklingen på skidor går hela tiden framåt och man får alltid skarpa kanter och inställning av proffs...

• bubblan79
    SVejsan skrev 2010-11-18 10:55:57 följande:

Man brukar anpassa skidor enligt längden hos dig. Det är "onormalt" att ha så korta "vanliga" skidor som du vil ha... Däremot så är olika modeller olika hanterbara. Gick du i skidskola för att hantera skidorna?  Hur mycket skidor åker du?
    Åker man inte så mycket så är det ofta vettigare att köpa pjäxor och stavar samt hjälm och sedan hyra skidor på plats... Man köper pjäxor som verkligen passar och är bekväma (så bekväma som ett par pjäxor kan vara ). Så slipper man också när man reser det otympliga paketet som skidor innebär... (ni kanske redan har problemet kvar i o m resten av familjen iofs), utvecklingen på skidor går hela tiden framåt och man får alltid skarpa kanter och inställning av proffs...

tack för inlägget...
    jag har stavar och pjäxor och har alltid hyrt skidor, snowblades.
    jag har innåtstående fötter..inte mycket men lite och det är det som gör att jag tycker att det är jobbigt med fullängd på skidor. därav att jag testat snowblades och det har gått kanon, bara flyger ner i svarta backar till och med.. klarar knappt barnbacken med vanliga skidor. därav tanken att man kanske kan skaffa sig vanliga skidor fast kortare?? men det står bara junior på dom och antar att de är mjukare i skidan då än vuxenskidor.
  • bubblan79

haha ja vi har redan ganska mycket packning.. mannens alla skidor och barnens plus alla pjäxor och allt.. men vill gärna köpa mig egna så jag slipper böket och kostnaden att varje gång måste hyra.. måste planera allt lite extra då. lättare att bara kunna dra en helg och bara ha liftkortet att betala liksom

• cloudberry79

Hur lång är du själv?  Längre skidor ger bättre fart, men precis som du så föredrar jag kortare skidor när jag åker. Jag är 160 cm lång, väger 56 kilo och har skidor som är 149 cm (twintips) och de är precis lagom längd för mig som gillar kortare skidor.

När man väljer skidor ska man fundera på många saker:

- Hur duktig åkare är du?
    - Var åker du (pist/off-pist)
    - Vilken typ av skidor vill du ha? (tävlingsskidor ska generellt sett vara något längre, men jag antar att vi inte talar om sådant här)
    - Hur mycket väger du? Till skillnad från "förr i tiden", då man valde skidor efter längd bör man välja efter vikt. Låg vikt=korta skidor (i normalfallet, såvida du inte är mycket lätt eller tung i förhållande till vikten).

Om du absolut ska ha så korta skidor som 110-120 cm skulle jag satsa på ett par snowblades trots allt, eftersom du förmodligen kommer ha svårt att ha så korta skidor om du är normalviktig, främst för att de inte är gjorda för att klara den belastning du utövar med din vikt, men till ett par åk i välpreparerade gröna nedfarter är det nog inget problem.

If you love me - please don't feed me!
  • bubblan79
    cloudberry79 skrev 2010-11-18 11:10:48 följande:
    Hur lång är du själv?  Längre skidor ger bättre fart, men precis som du så föredrar jag kortare skidor när jag åker. Jag är 160 cm lång, väger 56 kilo och har skidor som är 149 cm (twintips) och de är precis lagom längd för mig som gillar kortare skidor.

När man väljer skidor ska man fundera på många saker:

- Hur duktig åkare är du?
    - Var åker du (pist/off-pist)
    - Vilken typ av skidor vill du ha? (tävlingsskidor ska generellt sett vara något längre, men jag antar att vi inte talar om sådant här)
    - Hur mycket väger du? Till skillnad från "förr i tiden", då man valde skidor efter längd bör man välja efter vikt. Låg vikt=korta skidor (i normalfallet, såvida du inte är mycket lätt eller tung i förhållande till vikten).

Om du absolut ska ha så korta skidor som 110-120 cm skulle jag satsa på ett par snowblades trots allt, eftersom du förmodligen kommer ha svårt att ha så korta skidor om du är normalviktig, främst för att de inte är gjorda för att klara den belastning du utövar med din vikt, men till ett par åk i välpreparerade gröna nedfarter är det nog inget problem.
    hur duktig jag är beror på vad jag har på fötterna.. vanliga skidor kan jag knappt åka rakt med utan att trassla in dom där fram, framförallt höger skida som gärna vill korsa vänster även när jag bara ska åka lift... är det snowblades så susar jag ner i svarta backar, helt underbart men skulle vilja ha nåt mittemellan snowblades och carving skidor..
    åker inte pist off eller tävling utan vanlig normal familjeåkning.
    jag är 170 lång och pga av hormonbehandlingar inför ivf så pendlar jag upp och ner 70 kg - 110 kg så det blir ju en del belastning.
Svar på tråden storlek på skidor för vuxen?