• Anonym (fattaringenting)

VAD är joller???

Jag river av mig håret snart... VAD ÄR egentligen joller?? Vad räknas dit??

Jag får helt olika uppfattningar hela tiden här på familjeliv och när bvc tanten frågade häromdagen när vi var där 7,5 mån ca.. så frågade hon "jollrar hon?" jag sa ja.. men jag vet inte längre!!

Hon jollrar ju inte papapapapa

Men jollrar (?) oooo öööö aaaa eeee gaaa gooo maaa kooo

jag fattar ingenting 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-18 01:07
    jollrar det jag radade upp FÖR SIG alltså, inte i direkt anslutning med varandra även om hon kan ligga och säga aaaaoooooöööööaaagaaaagooo ibland också

• Svar på tråden VAD är joller???
  • kakmamman

Joller kallas det som inte är riktiga "ord" om man säger så =)
    I början är mer vokala ord vanliga.."aaaah-oooh ah iiii" ja du vet...

Sen börjar munnen forma vokalerna lite "daaaa-miii-babba-bappa" osv..

Vid 8-9 månader brukar dom flesta barn kunna säga dom sistnämnda!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • AronNora2

joller är faktiskt talövningar. man vet att barn jollrar olika beroende på språk. låter precis hur som helst och precis som det du beskriver. joller är mkt viktigt och det finns anledning till oro om barnet ej jollrar, så det var därför de frågade...

okej men så länge som de jollrar överhuvudtaget så är det bra, utan att de MÅSTE jollra kedjor av maapaaagiiigoodaataa ? Är det ok att det är mer vokaler men att man hör konsonanter också då och då?

• kakmamman
    Anonym (fattaringenting) skrev 2010-11-18 01:14:40 följande:
    okej men så länge som de jollrar överhuvudtaget så är det bra, utan att de MÅSTE jollra kedjor av maapaaagiiigoodaataa ? Är det ok att det är mer vokaler men att man hör konsonanter också då och då?
    ja absolut, alla barn jollrar på olika sätt och man kan inte säga att dom ska jollra på ett visst vis..
    Det e brar det att barn tittar på oss vuxna när dom blir lite äldre och ser hur vi pratar, och vill gärna härmans..där börjar dom förstå att man kan forma så låter det annorlunda, dom gillar det så det kommer oftast automatiskt.. För en del barn tar det längre tid men en del e tidiga..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • AronNora2
    Anonym (fattaringenting) skrev 2010-11-18 01:14:40 följande:
    sjäääääälvklart. joller är bara en massa läten, de tränar på talet liksom, och har olika teman. enda dagen kan det vara aoooiii, nästa eeeeeeuuuu osv, med tiden blir det ba-ba-ba osv till slut brukar det landa i ett obegripligt låtsasspråk där man så småningom kan uttyda ord - de har liksom viljan att kommunicera långt innan de kan orden. de är som fågelungar som tänjer och sträcker på vingarna i månader innan de slutligen tar sin första flygtur.
    AronNora2 skrev 2010-11-18 01:22:38 följande:
    sjäääääälvklart. joller är bara en massa läten, de tränar på talet liksom, och har olika teman. enda dagen kan det vara aoooiii, nästa eeeeeeuuuu osv, med tiden blir det ba-ba-ba osv till slut brukar det landa i ett obegripligt låtsasspråk där man så småningom kan uttyda ord - de har liksom viljan att kommunicera långt innan de kan orden. de är som fågelungar som tänjer och sträcker på vingarna i månader innan de slutligen tar sin första flygtur.
    tack för att du gett mig en rofylld natt med sömn... måste erkänna att jag nog hade haft svårt att sova annars för jag blev så PAFF av att läsa allt som skrivits och sagts.. och så började jag undra "men gör verkligen min så?! nej".. men det du säger är såå vettigt...

tusen tack {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym

nä här fick man inte någon syl i vädret!

Vad menar du anonym?

• AronNora2
    Anonym (fattaringenting) skrev 2010-11-18 01:25:48 följande:
    tack för att du gett mig en rofylld natt med sömn... måste erkänna att jag nog hade haft svårt att sova annars för jag blev så PAFF av att läsa allt som skrivits och sagts.. och så började jag undra "men gör verkligen min så?! nej".. men det du säger är såå vettigt...

tusen tack {#emotions_dlg.flower}
    oh, det var så lite jag vet hur det är att oroa sig, been there! kram

förlåt måste missat det! tack för hjälp vortbitarn, ska testa prata långsammare & tydligare och visa

• kakmamman
    Anonym (fattaringenting) skrev 2010-11-18 01:40:29 följande:
    förlåt måste missat det! tack för hjälp vortbitarn, ska testa prata långsammare & tydligare och visa
    när min son äter något som han gillar säger han mmmmmmmmmmmmm... jag brukade härma honom men samtidigt öppna munnen, mmmmmmmm-AAAA-mmmmm-AAAA
    Tillslut gjorde han så :P

Man får vara en tjatig mamma ibland =)
    Man kan ju undra varför min son på nyss 8 månader säger "EEta" när han ska äta :D :D
  • sahara sahara

Det var en intressant artikel om barns språkutveckling i Språktidningen i somras. (Nummer tre - finns säkert på bibblan om du vill läsa.) Det handlar om att barn testar olika ljud och ser vad de får bekräftelse för. Ljud som liknar de som finns i föräldrarnas språk förstärks, medan andra ljud gallras bort. Alla barn börjar jollra på vokaler oavsett var i världen de bor.

Do something scary - the payoff is awesome!

Tack :) Varför jag oroar mig lite för det här är för att jag läst på flera ställen att det är extremt viktigt med upprepningar som pa-pa-pa osv annars finns risk för senare diagnos. Och det skrämmer mig och stressar upp mig så jag inte kan slappna av

Svar på tråden VAD är joller???