• Kusin Knase

Julklappar t 1,5-årig vandal o 3,5-årig syrra?

Det finns ju fler julklappstrådar, men det är svårt med flera barn när den yngste tar sönder ALLT och det äldre barnet får lida för det. Inga pärlor, pennor etc framme så länge lillebror är vaken, och det mesta av andra leksaker (pussel, spel, böcker) har vi fått ställa upp utom räckhåll för någon av dem. Tråkigt, men det är väl en kort period, hoppas vi!

Vi har nu köpt ett Kalikå piano i julklapp åt 3,5-åringen och funderar på en dockvagn också, det finns än så länge bara läragåvagnar och en liten docksulky i huset. Men dockvagnar är så hiskeligt dyra, och risken är att vi måste köpa två om de inte ska slåss om den enda. Är det någon idé att köpa dockvagn om 1,5-åringen tar sönder den, antingen den är hans egen eller inte? Ska man avvakta en tid till kanske, tills även 1,5-åringen kan hantera den?

Vi funderade på en Kalikå gitarr åt 1,5-åringen, men han slår antagligen sönder den med en gång, så vi behöver tips på andra lite större/dyrare saker som samtidigt är hållbara! vi vill gärna försöka ge barnen ungefär lika många paket och samtidigt för lika mycket pengar. (Andra instrument som ev skulle kunna funka som vi inte har är saxofon och trumpet, men finns de av ok kvalitet?)

Några konkreta frågor:

-- Finns verktygslåda/verktygsbänk med verktyg som en vild 1,5-åring inte skadar sig själv eller andra på? (Allt blir mordredskap i hans händer, t ex hammaren till bultbrädan är gömd, även stommen som man trär ringarna på i Brios träclown, den slogs i huvudet en gång för mycket ...) Alltså "mjuka" verktyg -- i tyg??!

-- Dammsugare som man inte plockar/slår sönder med en gång?

-- Doktorsväska med saker som inte är för små och som inte går sönder när man dänger dem i stengolv (som hårdplastgrejerna i förra doktorsväskan ...)?

-- Andra tips/julklappsidéer ...?

STORT tack på förhand!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Svar på tråden Julklappar t 1,5-årig vandal o 3,5-årig syrra?
  • Annaloo

Det finns både verktygslådor av trä och "trä-mecchano" att köpa på www.tagmarks.se och där har de en hel del annat roligt K älskar sin Aquaplay som han fick i somras, men det kanske inte riktigt är säsong för det nu
    Jag såg nu att de även har en doktorsväska i tyg vilket kanske kan vara ett alternativ.
    Vad gäller dockvagnar är jag dålig på det - hos oss är det bara traktorer och grävmaskiner som gäller

• Kusin Knase

Hej Annaloo! Aha, men jag vet inget om traktorer och grävmaskiner! Finns det några bra för inomhusbruk?  (De kan ju få utomhusleksaker när de fyller år i maj båda två.)

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Annaloo

Vi har både stora och små Vi har en tramptraktor inomhus då det finns plats för den - den kommer från ToysRUs och så ett antal mindre varianter som jag tror finns lite överallt. K har nyligen lagt en beställning på Dumpern från Duplo, och jag har sett att de även har både traktor och grävmaskin

• Kusin Knase

Tack vad bra! Ska kolla lite ...

Och tusen tack för den braiga länken! Jättefina saker ju! Tänk att man t o m kan servera te i tygkanna och äta tygbakelser!! Perfekt ju!

• Resande

Knase det finns faktiskt tygverktyg, det hade barnen jag passade utomlands. Vet inte om det går att få tag i här hemma dock.  www.onestepahead.com/catalog/product.jsp

Här älskar N också grävmaskiner, traktorer, brandbilar, polisbilar och i princip alla fordon som går att få tag i. Han har bl a en jätte stor dumper som han ska få ha ute i vår igen. Han gillar även sin docksulky men kör oftast inte dockan i den utan springer runt och kör rally med vagnen.

• Kusin Knase

Fiji, aha, tack! Vad coolt att det finns tygverktyg. Ska kolla upp.

Alltså, host, hrrrm. Det har ju sina fördelar ibland att vara så där lite lagom vimsig ... och glömma bort vad man redan har köpt! Jag rotade igenom källaren nu och hittade flera kartonger med obortgivna presenter! En hel del av dem faktiskt tänkta till våra (kommande) barn -- ja, en del är köpta för lääääääänge sen ... Så nu vips löste sig de flesta julklappsproblemen ändå!

Dottern kommer nu att få:

Hoppaspelet (grundar sig på filmen Flugsoppan, som hon älskar)
    Miffymagneter
    Bok "Olivia stökar till julen"
    Bok "Är det jul nu igen, sa spöket Laban"
    Bok "Jorden runt på fem minuter"
    Bok "Klåfingerdagen"
    En korg med grönsaker i plast
    en blå liten racerbil
    Tingeling-filmen
    Plus Kalikå-pianot då.

Sonen får:
    Bamses kompis Vargen som gosedjur
    röd liten pappväska med döskalle på
    en Miffybok
    en massa kastruller, lock och grytvantar i ett set (till träspisen han hade sönder ugnsluckan på idag, hade bara hållit i 35 år ...)
    en liten grön racerbil
    en liten silver-Volvo
    en badboll med fotbollsmönster
    Pippifilm, tecknad
    4 st pekböcker i kartong (som han får bita i hur mycket han vill ...)

Tillsammans får barnen (om jag vågar!!) innebandyklubbor. Kanske bättre att ge dem i vår dock ...

Det här blir ju jättebra! Behövs bara nån mer större grej till sonen (motsvarande pianot) så blir det perfekt -- och så billigt, med tanke på att grejerna är inköpta för flera år sen ...!

Kanske blir det tygdoktorsväskan eller tesetet i tyg från länken Annaloo gav mig ovan.

Hoppas att fler kan få tips eller bli inspirerade av detta inlägg.

• Ma Lu

Jag har själv precis varit på Ikea och handlat julklappar från deras "duktig"-serie! Ett frukostkit och ett grönsakskit i mjukaste mjuka tyg Det finns fler varianter och det finns cokså verktygslåda och bilar bl.a. Många verkar ha hittat de här så det är rätt urplockat och slut på en del varuhus men än finns det!

• Ma Lu

Inte stressa Du kan ju lugnt kolla sortimentet på ditt ikea på hemsidan

• sonen08

Gillar den lilla "slå" på saker?? finns en sköldpadda som man ska slå ner klossar i så hoppar huvudet ut på sköldpaddan kanon för en liten vilding Sonen fick klossar av sin mormor i julklapp som han snabbt gillade o bygga upp med

• oyra

Heeeej Knase! Jag har ju barn i samma åldrar som du, men här är storebror inte särskilt pysslig och lillebror ganska försiktig med sina saker så snart är det väl storebror som får hållas undan för att inte förstöra

Vi köpte våningssäng till storebror när han skulle få syskon, just för att han skulle ha något litet hörn där han får vara ifred för liten "rivare". Nu har vi fått sätta för stegen så att inte lillebror klättrar upp, men ett tag fungerar det ju. Eller annat vara-i-fred-ställe för storasyster kanske?

Kram

• Gladhannapanna

Knase: Våra barn är ju ganska jämnåriga, Julia kör dockvagnen lika mkt som storasyster faktiskt. Ibland läragåvagnen med. Hon ska få docka och dockvagn i julklapp av farmor coh mormor, precis som storasyster fick för några år sedan.

Behöver han någonting till sitt rum? EN cd-spelare kanske? Inget han får leka med men en bra grej att ha!

Agnes fick en rosa ukulele i födelsedagspresent, fick tipset av svågern som är musiker. Bättre att köpa ett riktigt instrument istället för en leksaksgitarr, kostade under 300:-.

• Ma Lu

Dockvagnar står på önskelistan här. än så länge funkar ikeas gåvagn som all round Biltema ska ha prisvärda vagnar!

• Serendipity

Mycket tålig dammsugare är Dusty från Playskool
    www.filur.se/images/products/large/15659.jpg
    Rubbabu gör mjuka verktyg (finns även verktygslåda)
    www.boinkstore.com/shop/viewArticle.asp&groupId=300
    IKEA har en massa bra grejer i tyg, t ex bondgård och arbetsmaskiner
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30183871
    Doktorsväska i tyg från Oskar och Ellen
    www.leklandet.se/36-doktorsvaska.html
    ALLA grejer från Vikingtoys
    www.vikingtoys.se/se/index.html

Svar på tråden Julklappar t 1,5-årig vandal o 3,5-årig syrra?