• LittleBlondie

3-4 månaders bebis.

Hej.
    Vad kan din bebis som är 3-4 mån?
    Min kille är snart 4 mån och det känns som att han är sen i utvecklingen.

Han har varit väldigt nöjd med att ligga själv osv men nu vägrar han ligga själv eller sitta själv och sitter jag inte bredvid och aktiverar han skriker han bara... Han är som aldrig nöjd längre.

Hur är det för er??

• Svar på tråden 3-4 månaders bebis.
  • Baloo81

Du behöver inte oroa dig. Han utvecklas när han är redo har jag fått höra.
    Han kanske behöver mer utmaning därför han inte är nöjd.

• LittleBlondie

Nej jag tror inte att han är sen i utvecklingen på grund av att han inte vill ligga själv...  det är nog mer en fas han har just nu. Men jag skulle gärna vilja höra vad andras 3-4 mån bebisar kan och gör...

• Gurami

Hej!

Min pojke är precis 4 månader och han kan gripa saker och hålla kvar dem, kan tex sitta i babysittern och tugga på en bitring ganska länge utan att tappa den. När han ligger under babygymmet rullar han över på sidan ibland men har inte vänt till mage än, från magläge har han vänt till rygg en gång, var nog ett misstag Han älskar när man pratar med honom och svarar och ler då. Sprallar med kroppen. Skrattar ibland när man busar med honom, typ pussar på magen och sånt. Kan sitta ganska bra med stöd också nu sen ett tag tillbaka. När han sitter i ens knä kan han titta på sina fötter och försöka fånga dem, har nyligen upptäckt att de är roliga, händerna upptäckte han för kanske en månad sen.

Det var vad jag komer på, hoppas det hjälper dig lite

• lillaknas

Min dotter blir 4 månader idag.

Hon kan rulla runt helt, från mage till rygg började hon med när hon var två månader och när hon var tre månad började hon från rygg till mage.

Hon sätter i fötterna i golvet/sängen/soffan och skjuter sig fram, däremot har hon inte kommit på att hjälpa till med armarna än.

Hon ligger på mage och "står" upp på armarna.

Gör pruttljud med munnen.

Stor upp i soffan om hon håller sig i soffryggen.

Leker med fötterna

Håller i saker stadigt.

Ropar man hennes namn så reagerar hon

Hon sitter ännu inte helt stadigt av sig själv.

• saxa

Vill bara säga att om du frågar om utveckling på fl är det oftast de föräldrar som har "tidiga" barn som svarar. Min 4-månaders tjej kan inte rulla runt, reagerar inte på namn, "står" inte upp, försöker inte krypa osv, men jag vet att hon är fullständigt normal. Min son kunde inte heller det vid 4 mån, men idag vid 3 års ålder är han väldigt fysisk och verbal. Ta det lugnt och kolla här om du vill : www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

• Erki

Det är nog en fas för min son är precis likadan nu. (född 1 augusti) Han har varit jättenöjd under babygymet förut eller i babysittern men nu är han nästan bara nöjd om jag är med.
    Det ska sittas i knä, det ska busas osv.
    Gärna äta hur ofta som helst dagtid nu också.
    Han rullar från rygg till mage enkelt nu men det ser jag snarare som lite mer ovanligt. De som har barn som står själva  när dom är 3 månader osv...strunta i att jämföra med dem för det är nog mindre normalt :)

Visst "står" min kille upp en kort stund om jag håller i hans händer och hjälper till med balansen men inte själv. 2 sekunder senare faller han ihop som en hösäck Skrattande

• candlelight

Min son är snart 5 månader.
    Han kan greppa aktivt, rulla från rygg till mage, skjuter också ifrån med benen när han ligger på mage (men som en annan skrev, vet ej hur han ska använda armarna), men han kan vända sig i sängen om han ligger med huvudet mot huvudgaveln, så kan han dra ett varv runt (inte från mage till rygg, utan vänder sig med huvudet mot fotändan och tillbaka) men det tar en lite stund.
    Han har upptäckt sina fötter, han sträcker sig efter sakerna som hänger i babygymet och slår på dem med händerna. Allt han greppar ska till mun.

Han ligger på mage och håller upp huvudet utan att behöva pausa överhuvudtaget. Vill aldrig lägga ner huvudet. ;P Men han kunde resa på huvudet/nacken redan på BB i några sekunder, så det dröjde bara nån liten vecka innan han kunde hålla det uppe i flera minuter. Tjurnacke.

Han fick sin första tand när han var 4 månader.

Han är jättestark i benen och har varit det sedan 1-2 månader. Älskar att stå i knäet. Studsar när han står i knäet. Han "går" om man håller honom under armarna och drar honom framåt. Vet alltså att ena foten ska framför den andra för att gå. Står hyfsat bra mot soffstödet, men balansen är inte så bra än så det är lite vingligt, men benen orkar annars.:)

Han reagerar när man ropar på honom sedan någon vecka tillbaka.

Pratar mycket och gurglar.

Sitter bra med stöd bakom sig, men vill gärna trycka ifrån sig. Stå är det roligaste just nu!

• Zixi

Min lilla (4mån) ville inte alls ligga själv förrän för några veckor sedan. Innan dess fick jag bära på henne och aktivera henne HELA tiden.

Hon är väldigt stark och har varit det sen dag 1 så jag är medveten om att hon är tidig rent fysiskt.

Hon kan sitta en kort stund själv, håller upp huvudet bra i magläge, kan rulla runt men gör det bara om motivationen är tillräckligt hög, står gärna upp (men det har hon alltid gjort), lyssnar till sitt namn, gillar både leksaker och sina fötter, försöker härma rörelser och ljud, håller på att förstå "tittut", tycker att det är jättekul att kasta sig baklänges (jag tycker inte att det är lika kul) och älskar att lägga reklamblad över ansiktet och slicka på dem...

Hon log däremot inte förrän hon var 6 veckor gammal och det tog ett tag innan hon fattade att hon själv kunde få sakerna i babygymmet att röra sig, hon låg länge och skrek tills någon rörde dem åt henne (det funkar ju oxå).

Hon sover bara 1½h långa pass på nätterna och är väldigt aktiv både fysiskt och mentalt.

2010-07-20 3040/50
Svar på tråden 3-4 månaders bebis.