• Shasti

Rekommendera firma för lägenhetsrenovering i Stockholm?

Har någon vänlig själ en seriös, prisvärd firma att rekommendera i Stockholm som kan åta sig renovering av en bostadsrätt? Jag har letat på nätet och tagit in ett antal anbud men antingen känns de oseriösa eller så hör de inte av sig eller så är det för dyrt... suck.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 19:30
    Det måste vara ett riktigt företag så man kan ta referenser och kolla upp det, och med f-skatt så jag kan utnyttja rotavdraget.
  • Svar på tråden Rekommendera firma för lägenhetsrenovering i Stockholm?
  • Shasti
    Butterscotch skrev 2010-11-19 20:31:31 följande:

Vi använde polacker när vi renoverade vår lägenhet, och det ångrar jag. Vi hade inte möjlighet att vara på plats varje dag och övervaka arbetet, vilket vi hade behövt vara. De var inte kunniga i nivå med svenska hantverkare vi tidigare anlitat, de slarvade och hade en annan syn på standard och kvalitet. I slutändan blev det nog inte så mycket billigare än om vi anlitat svensk arbetskraft från början.

Nåja, till nästa gång vet vi bättre.

Trist! Nu med rot-avdraget blir det billigare att anlita vitt än det hade varit svart!
  • Butterscotch
    Shasti skrev 2010-11-19 21:42:10 följande:
    Trist! Nu med rot-avdraget blir det billigare att anlita vitt än det hade varit svart!
    Det var vitt med polackerna också, vill jag gärna berätta Men ja, nu kan man ju få svenska hantverkare för samma pris som vi betalade då. Heja ROT!  
  • Krycke

En som som jag råkade träffa på tåget sa att det kan vara mycket bra att välja använde polacker för att göra något i lägenheten/villan. Han hade anlitat sådana och sa att det var väldigt bra och noga gjort.

Han sa att en viktig sak är att man anliter ett företag som har som policy att bygga upp bra rykte. En bra sak är när dom använda män med stor erfarenhet, minst 10-15 år, för att det skall bli bra. Är det inte bra så blir dom avskedade. Givetvis skall det vara vitt.

Tyvärr vet jag inte vilket företag han pratade om, men det finns flera.

Vill du vara på den säkra sidan så betala lite extra så du vet att det blir bra gjort. Jag kan inte rekomendera för jag ha en farbror som kan allt! Är det något som man vill ha gjort är det bara att ring han. Har försökt att betala, men har ännu inte lyckats. Blir mat och kaffe.

• Butterscotch
    Krycke skrev 2010-11-19 22:53:36 följande:
    En som som jag råkade träffa på tåget sa att det kan vara mycket bra att välja använde polacker för att göra något i lägenheten/villan. Han hade anlitat sådana och sa att det var väldigt bra och noga gjort.
    Vissa grejer gjorde de jättebra, typ spacklade väggarna. Andra grejer, t ex sätta lister mot en rundad vägg, gjorde de helt jäkla uselt eller bara allmänt ogenomtänkt. Eller vad sägs om den här: de ägnade massor av tid åt att slipa och måla gamla originalspegeldörrar, och sen gick de och köpte en ram av standardstorlek (30 cm för låg). De tyckte att lösningen på problemet var att köpa en ny dörr också. Det tyckte inte vi. 

Samma erfarenhet har vänner och bekanta. Väldigt enkla moment passar de jättebra för, men så fort det blir lite mer avancerat så kanske man bör välja någon annan. Jag generaliserar givetvis, det finns säkert kompetenta polacker inom den svenska byggbranschen också.
  • Krycke
    Butterscotch skrev 2010-11-19 23:04:34 följande:
    Vissa grejer gjorde de jättebra, typ spacklade väggarna. Andra grejer, t ex sätta lister mot en rundad vägg, gjorde de helt jäkla uselt eller bara allmänt ogenomtänkt. 
    Hmmmm, konstigt. Det var just  det som han sa att han hade anlitat dom till att göra, fixa väggarna och det var bl a att spackla dom. Det var lita annat, men det hade han gjort själv.

Oj, trodde jag hade skrivit in detta. Finns ett ställe som heter omboende.se och är är ett samarbete mellan Boverket och Konsumentverket.
    Här är ett ställe som handlar om "Anlita hantverkare"

www.omboende.se/sv/Bygga1/Anlita-hantverkare-/
  • Krycke

Detta står i början på en sida:

Avtal och kontrakt för renovering och byggen
    När du anlitar en hantverkare eller entreprenör för att få en tjänst utförd så har du ett lagstadgat konsumentskydd genom konsumenttjänstlagen. Ett skriftligt avtal förhindrar missförstånd och det blir lättare för dig att få rätt om du är missnöjd och gör en reklamation.

www.omboende.se/sv/Bygga1/Anlita-hantverkare-/Avtal/

• Trollet124

Som sagt ovan så har jag anlitat en liten firma som gör toppenjobb inom målning och tapetsering. De är svenska, trevliga och seriösa. De kan även kakling, våtrum etc om man behöver det. De är inte dyra alls och har utmärkta refertenser. Maila mig på trollet7770@hotmail.com om du vill ha telefonnumret!

• Shasti
    Trollet124 skrev 2010-11-20 14:26:58 följande:
    Som sagt ovan så har jag anlitat en liten firma som gör toppenjobb inom målning och tapetsering. De är svenska, trevliga och seriösa. De kan även kakling, våtrum etc om man behöver det. De är inte dyra alls och har utmärkta refertenser. Maila mig på [email protected] om du vill ha telefonnumret!
    You´ve got mail .
  • Gabzan

trollet: kan dom sätta upp väggar och riva samt montera kök också?

• Pindus
    Trollet124 skrev 2010-11-20 14:26:58 följande:
    Som sagt ovan så har jag anlitat en liten firma som gör toppenjobb inom målning och tapetsering. De är svenska, trevliga och seriösa. De kan även kakling, våtrum etc om man behöver det. De är inte dyra alls och har utmärkta refertenser. Maila mig på [email protected] om du vill ha telefonnumret!
    har också mailat :)
  • Iduns

Några som är grymma på renoveringar är Anderssons fastighetsservice bygg och måleri. Far och son företag, riktigt trevliga och göra ett bra jobb=)

Skriv till mig om ni vill ha numret.

• Shasti
    Iduns skrev 2011-03-01 10:46:06 följande:
    Några som är grymma på renoveringar är Anderssons fastighetsservice bygg och måleri. Far och son företag, riktigt trevliga och göra ett bra jobb=)Skriv till mig om ni vill ha numret.

Tack för tipset men nu har jag redan fått klart det jag skulle, anlitade Ekenhuset. Trevliga, hyfsad pris och proffsigt jobb .
  • Dementoria
    Jonni Frisberg skrev 2017-03-19 21:15:11 följande:

Jag kan rekommendera Byggbolaget Södermalm AB 08-518 30 000.

De är sjukt duktiga och klassas som en seriös byggfirma och är inte så farligt dyra heller! www.byggbolagets.se

Jag kan rekommendera att kolla trådens datum
Svar på tråden Rekommendera firma för lägenhetsrenovering i Stockholm?