• Anonym

Man får allt passa sig som styvmamma om man inte behandlar bonus på det sätt som anses rätt i andras ögon!

Jag fick detta uppenbarat för mig då min kära svärmor som jag faktiskt gillar och respekterar påpekade något jag hade sagt till min bonus, det blev en feltolkning, hon hörde mig säga något annat än det jag sagt. Hon gjorde det till en stor sak, men hon ringde mig och tog det direkt med mig i stället för att prata bakom ryggen.

Jag blev ganska stött av att hon la sig i så. När jag pratade med min sambo förut så sa han att jag får passa mig. Far och mormödrar är försvarande mot sina barn och barnbarn. Speciellt om det inte är föräldern till barnet som gjort något de anser är fel.

Jag blev så trött på detta då han sa det. Kände det som om världens tyng lades på axlarna. Det är sådant tisstassande kring bonus. Bonusbarn överlag har jag uppfattat det som och jag anser att det är inte klokt. Denna särbehanling som finns så fort det har med ett skillsmässobarn och göra. Ska föräldrar leva ensamma med sina barn resten av livet för att alla ska vara nöjda!

• Svar på tråden Man får allt passa sig som styvmamma om man inte behandlar bonus på det sätt som anses rätt i andras ögon!
  • Anonym

Är själv lite extra beskydande mot mitt syskonbarn och extra uppmärksamm på hur styvmamman behandlar h*n jämfört med sina.

• Anonym (jag)

Just det här är ganska typiskt...

Anonym skrev 2010-11-18 14:38:17 följande:

Är själv lite extra beskydande mot mitt syskonbarn och extra uppmärksamm på hur styvmamman behandlar h*n jämfört med sina.

Är innerligt trött på att folk "kollar upp" hur jag beter mig mot bonus jämfört med mina biobarn. Det ÄR skillnad i känslor mellan dom, så är det bara. Jag KAN inte bete mig mot min bonus som mot mina barn...det går bara inte för mig. Däremot finns samma regler att rätta sig efter för alla 3, och bonus är 5 år äldre än min äldsta, så ja, det blir annorlunda där också. Precis som det är skillnad på min äldsta och yngsta, 3 års skillnad där.

Sluta kolla upp hela tiden och observera! Det LETAS ju fel på bonusmammor, men ingen ser att dom egna barnen behandlas på samma sätt, och ingen vet hur det är inom hemmets fyra väggar.

Jag och min man tjatar ihjäl oss på bonusens attityd. Det är fula ord som haglar, elakheter mot kompisar och syskon, men självklart är h*n på sitt bästa humör inför andra....det är alla barn.

Döm inte utan att försöka tänka längre än näsan räcker alla ni därute...det kan förstöra så otroligt mycket.
  • Anonym (så jäkla sant)

Så jäkla sant. vad du än gör gör du feeeel. Så känns det iallafall för mig(jag gör mitt bästa!)......inget kan jag som bonusmamma göra rätt. Alla biomamman , hennes familj sambons slääkt alla vill det gärna på peka vad feeel jag gör. Så man tappar liksom lusten för sin roll som extra förälder,,,,,Det absolut mest intressant i mitt fall att trots jag inte kan så blir bonusen mest min ansvar?!......=) , Ja vi jag och bonus trivs iallafall det mesta med varandra.:9

• MammaG

Du menar att barnens/barnets farmor "lägger sig i" om hon påpekar något som rör dig och hennes barnbarn?
    Jag säger inte att bonusmammor rent generellt är dåliga, däremot anser jag att man som bonusförälder ska inse att barn har första tjing på sin förälder. Man ska inte försöka manövrera ut barnen eller stänga dem ute.
    Sedan vet jag också att det är jobbigt ibland. Been there, done that. Slet i flera år för att bli accepterad av mitt fd bonusbarn.

• Anonym (så jäkla sant)

Måste bara få lägga till en sak som jag länge grubblat på ..Alla som jag skrev innan påpekar mer än gärna vad mycket fel jag gör. Men aldrig nån som säger vad bra du är som ställer upp. Gör saker för och med bonusen inte för jag måste utan för jag vill. Det är imitt fall bara taget som givet...allt från simskola till att vaba med sjukt barn,,,men fan om man sagt eller gjort något som inte passar nån då får man allt höra, ge bonusmammor som försöker lite credit iallafall...:)

• Anonym
    Anonym (jag) skrev 2010-11-18 14:56:36 följande:
    Just det här är ganska typiskt...Är innerligt trött på att folk "kollar upp" hur jag beter mig mot bonus jämfört med mina biobarn. Det ÄR skillnad i känslor mellan dom, så är det bara. Jag KAN inte bete mig mot min bonus som mot mina barn...det går bara inte för mig. Däremot finns samma regler att rätta sig efter för alla 3, och bonus är 5 år äldre än min äldsta, så ja, det blir annorlunda där också. Precis som det är skillnad på min äldsta och yngsta, 3 års skillnad där.

Sluta kolla upp hela tiden och observera! Det LETAS ju fel på bonusmammor, men ingen ser att dom egna barnen behandlas på samma sätt, och ingen vet hur det är inom hemmets fyra väggar.

Jag och min man tjatar ihjäl oss på bonusens attityd. Det är fula ord som haglar, elakheter mot kompisar och syskon, men självklart är h*n på sitt bästa humör inför andra....det är alla barn.

Döm inte utan att försöka tänka längre än näsan räcker alla ni därute...det kan förstöra så otroligt mycket.
    Precis som du säger, självklart älskar jag mitt syskonbarn mer och styvmamman älskar sina mer. Men då är det väl inte så konstigt att man jag lite mer beskydande. Och nej, jag dömmer inte någon. Jag har bara mer kärlek till det ena barnet.
  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2010-11-18 15:58:39 följande:
    Precis som du säger, självklart älskar jag mitt syskonbarn mer och styvmamman älskar sina mer. Men då är det väl inte så konstigt att man jag lite mer beskydande. Och nej, jag dömmer inte någon. Jag har bara mer kärlek till det ena barnet.
    Det var inte just dig jag hoppade på, fast det kanske verkade så.
    Nu är det så att alla barnen hemma hos oss är pappans, dom två yngsta är våra gemensamma. Ändå ska det hållas benkoll på, och kommenteras om jag säger något dom anser som "opassande" för mig som bonus att säga.
    Det kan alltså handla om att jag säger precis samma sak till bonusen och vårt äldsta barn ex " men nu är det så att du inte åt upp maten som vi dukade bort för en kvart en, så nej, det blir ingen bulle/macka/glass nu"

Säger jag det till mitt eget barn är det ok, säger jag det till bonus låter det : Men lilla du (btw 9 år) jag förstår om du är hungrig...du kanske inte ville ha den maten? Får h'n verkligen ingenting?

Det är dessa ständiga gliringar jag tröttnar på, och detta som alla kallar rättvisa, som i slutändan blir en otrolig orättvisa och särbehandling, men inte från den sidan alla påpekar.
  • Anonym (S)

Så rätt du har i det du skriver,
    så är det oftast och jag förstår inte hur man får det till att man ska behandla barnen lika, för det gör ju verkligen inte de utomstående eller bioföräldrar (i många fall)
    Sen en sak som jag inte förstår:
    Jag förväntas att behandla barnen lika, vi har regler under detta tak, men jag får enbart lägga mig i mina biologiska barns uppfostran, jag har ingenting med bonus att göra enligt många här på familjeliv.
    Vad exakt är det man menar då?

Jag ska alltså ha regler och säga ifrån till vårat gemensamma barn
    men bredvid henne springer bonus och gör precis tvärom eller helt annorlunda och då gäller inte dessa regler för honom?
    Om reglerna gäller honom vem är det då som ska säga ifrån till honom om min man inte är hemma?

Nej jag tycker att är det något man ska tänka på så är det samtliga av barnen i en familj och slappna av, en bonusfamilj kommer alltid att vara på helspänd om resten av personerna runtomkring dessa är det.
    Klart att barnen känner på sig att personerna tänker och beteer sig annorlunda och tjuvkikar lite extra på en bonusmamma (om ni förstår vad jag menar?)

• Ess

Jag tycker du ska backa totalt och strunta i barnet. Skulle barnet svinga sig i gardinerna hos farmor så är det inte dina problem, du kan bara luta dig tillbaks och njuta av kaffet.

Svar på tråden Man får allt passa sig som styvmamma om man inte behandlar bonus på det sätt som anses rätt i andras ögon!