• Simsonen

    Ni som är duktiga på kaniner.

    Läste precis att det skulle bli jättekallt nu framöver. Mina kaniner är ju utekaniner, de har ju rejält med vinterpäls och ett hus att gå in i men ändå, man oroar sig lite.
    Tror ni det hade varit bättre för dem om jag inredde förrådet så de fick bo där under vintern? 

  • Svar på tråden Ni som är duktiga på kaniner.
  • Carolinas

    Förådet är väl alltid bäst, men jag har hört att dom klarar sig bra ute året om om man har buren 80 cm från marken =)

  • Simsonen
    Carolinas skrev 2010-11-18 16:20:52 följande:
    Förådet är väl alltid bäst, men jag har hört att dom klarar sig bra ute året om om man har buren 80 cm från marken =)
    Jodå, huset står på ben 80 från marken. Grejen med förrådet är att det blir ju inte så mycket för dem att titta på som när de har tillgång till sin utehage, men det blir ju inte lika kallt. Jag kan inte bestämma vilket som är bäst för dem.
  • emsmamma

    Men är inte seendet för kaniner rätt illa?
    Jag hade prioriterat värme före vad de kan se :)

  • Simsonen
    emsmamma skrev 2010-11-18 16:38:18 följande:

    Men är inte seendet för kaniner rätt illa?
    Jag hade prioriterat värme före vad de kan se :)


    Nej vad det verkar ser de mycket väl vad som händer runt deras hage, de sitter på sin "bänk" och kikar.
    Förrådet är ju inte varmt, alltså det är ju inte uppvärmt men det har ju fyra väggar och ett tak så det snöar ju inte och blåser inte. Kanske att det ändå är värt att slippa snö och blåst trots att det blir tråkigare för dem.
    De har ju ett litet hus i sin utehage men de vill inte sitt i det, istället sitter de och kurar utomhus och det ser så kallt ut. 
  • Amariea

    Var bor du? Kaniner tål generellt kyla bättre än de tål temperaturväxling. Man brukar säga att om man ska flytta en kanin från en innemiljö till en utemiljö och tvärtom så ska man göra det när det är så lite temperaturskillnad som möjligt (på våren eller på hösten). Kaniner anpassar sig bra till den temperatur de lever i. Om du ser till att de har ett hus att gå in i, dragfri miljö samt ordentligt med halm att bädda med så klarar de mycket låga temperaturer. Tänk bara på att kolla vattnet ofta eftersom det fryser snabbt i kylan!

  • Simsonen
    Amariea skrev 2010-11-18 17:14:37 följande:
    Var bor du? Kaniner tål generellt kyla bättre än de tål temperaturväxling. Man brukar säga att om man ska flytta en kanin från en innemiljö till en utemiljö och tvärtom så ska man göra det när det är så lite temperaturskillnad som möjligt (på våren eller på hösten). Kaniner anpassar sig bra till den temperatur de lever i. Om du ser till att de har ett hus att gå in i, dragfri miljö samt ordentligt med halm att bädda med så klarar de mycket låga temperaturer. Tänk bara på att kolla vattnet ofta eftersom det fryser snabbt i kylan!
    Vi bor i västra götaland. Men som jag skrev, det blir inte som en innemiljö utan det är ett vanligt förråd som hör till parhus, alltså fyra väggar och ett tag men ingen värme.
  • Amariea

    Jag tolkade din ts som att du skulle flytta dem till ett varmförråd men är det ett kallförråd så kan det nog funka att flytta in dem nu. Jag tror att kaninerna klarar båda alternativen utan problem så det handlar nog mest om vad som är bekvämt och bäst för dig.

  • Simsonen
    Amariea skrev 2010-11-18 17:32:23 följande:
    Jag tolkade din ts som att du skulle flytta dem till ett varmförråd men är det ett kallförråd så kan det nog funka att flytta in dem nu. Jag tror att kaninerna klarar båda alternativen utan problem så det handlar nog mest om vad som är bekvämt och bäst för dig.
    Bekvämast för mig är ju att ha dem i utehagen, minimalt med rengöring men det är ju det dåliga samvetet, man är så rädd när det blir jättekallt att de ska frysa.
  • Amariea

    Om de bor ute så har de hunnit bygga upp en vinterpäls som skyddar. De är gjorda för att vara ute. Kaniner trivs bättre i kyla än i värme. Du behöver inte ha dåligt samvete tycker jag. Kaniner som har det dragfritt och ombonat med halm har det jättebra även mitt i den svenska vintern.

  • riboflavin

    Om kaninerna stått utomhus och haft möjlighet att anpassa sig hade jag inte flyttat in dom, kaniner tål kyla bra.
    Ang huset/(buren?) i utehagen så kanske det står placerat fel, prova att flytta det eller vänd åt det håll de oftast spanar åt. 

    Hade jag varit du och oroat mig för snö och annat så hade jag placerat ut några  små skydd i hagen (ex cementrör) så de kan välja själva, samt placerat en vindtät skiva på ena sidan så att de kan hålla undan för vind där, utan att behöva gå in i huset.

    Sitter kaninerna ute så fryser de antagligen inte i någon större utsträckning och så länge du ser till att de har mat, vatten och bomaterial så kommer de klara sig utmärkt. 

     

Svar på tråden Ni som är duktiga på kaniner.