• elektra1

måla kista? Ej vit. Någon som är duktig på sånt?

Hej.
    Har hittat ett fynd. En gammal kista. Äldre än den jag har som är från 1829.

Den är nu träfärgad. Och väldigt matt och tråkig.
    Brukar måla dem vita. Och skriva grå text.
    Men den här ska jag ha som rumsbord och vill ha annan färg.
    Har ni några tips på hur man kan fräscha upp den?
    Vill ha bort lite fult på locket (någon har spillt något)
    Och sen att den får lite mera glans eller vad man ska säga.

• Svar på tråden måla kista? Ej vit. Någon som är duktig på sånt?
  • Siriva

Det beror väl på hur den övriga inredningen ser ut.
    Personligen skulle jag nog bara vaxa eller olja träet och ha kvar så mycket av det ursprungliga utseendet som möjligt.
    men jag är mer förtjust i "träfärgat" än målade möbler.

Kistan är jättefin! 

• elektra1
    Siriva skrev 2010-11-18 17:47:36 följande:
    Det beror väl på hur den övriga inredningen ser ut.
    Personligen skulle jag nog bara vaxa eller olja träet och ha kvar så mycket av det ursprungliga utseendet som möjligt.
    men jag är mer förtjust i "träfärgat" än målade möbler.

Kistan är jättefin! 
    Den är enormt stor bara   Men den blir bra som bord. Sambon sa, släng skiten när han såg den. Tänkte bevisa att det visst går att få den fin. Vill inte måla denna vit, har flera vita kistor redan.
    Vad är bäst att vaxa eller olja in det? Kan man slipa bort lite repor först? Är inge bra på sånt här.
    Den får gärna bli lite mörkare, och inte vara lika matt.
  • Siriva

Jag är ingen expert men jag har för mig att vaxning ger en mer hållbar yta, jag tror att det finns färgat vax så du kan få den mörkare om du vill. Det blir inte jätteblankt men ger träet mer liv.
    Om man oljar kan det ju "spilla" om ytan blir för blöt.
    Metallen kan man olja in med linolja.

Du kan slipa med sandpapper eller slipklots innan.

Min man köpte ett färdigt vaxkit till vårt köksbord och det blev jättebra, där var det instruktioner också.
    Fråga i en färgaffär eller bygghandel de vet säkert. 

• riboflavin

Min personliga åsikt är ju egentligen att man borde bonka dig i huvudet med något hårt Flörtden är ju jättevacker som den är! 
    Om du tvunget vill måla den ändå (gruff!) så tror jag den hade blivit vacker i duvgrått eller mullvadsfärgad.
    Jag hade försökt att behålla beslagen neutrala (bara lackat med en halvblank klarlack över för att de inte ska råka färga av sig)

Om du är modig, så såg jag en jätteläcker kista i någon tidning (ska se om jag kan hitta och visa dig) där de målat en äldre kista rutig (fast med rombiska mönster, tänk ruter) i mörk grafitgrå, och  ljust grå) den blev jättevacker, och jag kan tänka mig att den hade blivit en häftig touch i ett vitt/vitt (?) hem. 

Svar på tråden måla kista? Ej vit. Någon som är duktig på sånt?