• Anonym (Orolig)

hårlöss

Min familj har fått löss, 2 av barnen fick det, men är behandlade sedan 1½ månad sedan sen, inga nya angrepp *skönt* Men jag då!!!
    Upptäckte för en tid sedan att jag hade det oxå, behandlade, väntade 10 dagar tills nästa behandling ( då hade några ägg kläckts)...gjorde andra behandlingen i söndags använde medlet : kutan. Men jag tycker det fortfarande kliar, har kammat men inte sätt något. Men är så orolig att jag får nya angrepp...
    Hur ska man gå till väga för att verkligen få bort dom "äckliga små djuren"??
    Har ju oxå gjort hårförlängning!!!

Men hoppas av allt att dom är borta för alltid, barnen har ju inga nu...kammar noggrant varje dag!!

kram från en orolig mamma

• Svar på tråden hårlöss
  • Josephine

Tvätta alla kläder, sänglinne i 60 grader och koka borstar o kammar!
    Det har vi gjort när dottern fick löss.

• Anonym (Orolig)

jag är jättenoga!!
    Är mest orolig över att löss kan bli resistenta mot lusmedlet. medlet ska ju inte användas mer än 2 ggr???

• MayaS

Tyvärr e det juh så att vissa löss är mer envisa än andra... min dotter fick löss och smittade givetvis mig... jag fick bort mina men dotterns löss stannade envist kvar... vi tvättade kläder, frös in mössor... kokade borstar... använda typ alla lusmedel och schampon som fanns... som ni förstår plågades vi av detta en längre tid... till slut kände vi att nu får det vara slut... antigen fick vi klippa av henne håret (midjelångt) eller så fick vi försöka hitta nått alternativ... givetvis ville inte tjejen klippa av sig håret.... Iaf efter mycket sökande på internet så hittade vi en elektrisk luskam (batteridriven) som kostade ca 300-400 kr (minns ej exakt)... vi var lite skeptiska men eftersom inget annat funkat så beställde vi hem den...

Kammade dotterns hår med denna kan och givetvis hittade den löss då skulle man slå om till ett annat läge som gjorde att kammen dödade lössen med elekrisitet... detta funkade!!... Vi fick bort alla löss från dottern och har sedan dess tack o lov sluppit detta elände.

• slapshot

Fy... måste bara berätta om min förra höst! Min dotter hade löss 9 ggr förra hösten, värsta epidemin. Jag kammade hennes hår i timmar varje dag och drog bort ägg efter ägg, så äckligt! Enligt de på apoteket så blev lössen livsodugliga då de kom bort från huvudet (men det tvivlar jag på), jag tvättade sängkläder, bytte lakan och örngott varje kväll, jag gjorde allt för att inte få löss, men det dögg inte, de kom tillbaka hela tiden! Även jag hade löss, var gravid och använde det där starka medlet prioderm totalt 18 ggr förra hösten. Fy fan. Min dotter fick ha sjalett på dagis efter det och det funkade bra!

• Anonym

Jag fick klåda av själva lusmedlet, kamma dej och barnen varje dag i 2 veckor så ser du om ni har blivit av med dom.

• rödbetan

Det finns många olika lusmedel, så använd ett och byt till nästa behandling, finns tydligen någon spray nu som kväver ihjäl dem och som de ännu inte har blivit resistenta mot. Tyvärr verkar det som om en del har lättare att få om dem, sedan så tjata på dagis skola att de informerar, finns alltid någon slarvig förälder som inte kammar sina barns hår och där det kan finnas överlevande trots behandling.
    Lycka till.

Svar på tråden hårlöss