• Crista

Idéer till presentkalender

Vad lägger ni i barnens presentkalender? Jag är så kluven till hela fenomenet, eftersom det blir ett frosseri i prylar och devalvering av julklapparna när man får saker varje dag. Förkastligt ur flera synvinklar; miljömässigt, ekonomiskt, vad man lär sina barn... MEN: det är samtidigt så mysigt och jag minns vilken magi jag tyckte det var när mamma gjorde en presentkalender till mig och min syster. Så - har ni goda idéer på saker som inte bara är skräp och idioti?

• Svar på tråden Idéer till presentkalender
  • Floff

När vi var små fick jag och min bror jättesmå grejer varje dag. Exempelvis suddigum, nått bokmärke eller klistermärke om man samlade på det, en penna eller liknande. Eller så fick vi små delar till att göra en egen julgransdekoration eller en liten tomte (finns små kit på typ panduro). Ett år fick vi t.ex. delar  till att göra en liten tomte att ha i fönstren i våra rum, ett annat år en frigolitkula, lim och glitter så vi kunde göra en julgranskula.

• phillipha

Jag och min bror har under vår uppväxt fått "strumpepaket" vi hade alltså julstrumpor (typ såna americanska) som hängde på våra rum och där la "tomten" ett paket varje advent. Så man fick typ 4-5 paket. Det som jag gillar är att det blir fyra el fem lite större saker istället för 24 minisaker.

Mamma har lagt kanske 30-100kr/ paket (blev dyrare ju äldre vi blev, men ibland kunde det "bara" vara någon veckotidning el liknande) och i gengälld har vi kanske inte fått riktigt lika mycket på julafton, men vi har ju istället inte behövt vänta på julafton för att få paket vilket var uppskattat är man var liten!

• ashera

Jag funderar på att ge mina barn självlysande stjärnor man sätter i taket. Varsin varje dag, så när julafton kommer har de en hel stjärnhimmel.

• Helena77

Studsboll
    Tuggummi
    Liten bok
    Tidning
    Chokladbit
    Magnet att sätta upp teckningar på kylskåpet med
    Pärlor
    Bil
    Klistermärken
    Tatueringar
    Nyckelring
    Penna
    Kortlek
    Saker till att göra en smällkaramell
    Fotoram

• käärlek

När vi var små fick vi några bitar till ett pussel varje dag, naturligtvis i ordning så man kunde bygga lite varje dag. Det var jätte uppskattat och verkligen spännande att öppna varje kväll innan adventskalendern på teven. Det är inte dyrt och det är något man kan återanvända och det är verkligen bra när man har fler barn, gemenskap!

Det kommer vi att ha här hemma när våra är stora nog (runt 3år kanske), och det tar inte bort det speciella med julklappar på julafton -tycker jag!

♥ K född 10-03-18 & BF 11-05-15 ♥
  • Martina1

Recept på lussebullar och så får de baka den dagen tillsammans med pappa eller mamma. Formar och så får de göra pepparkakor den dagen. Passar kanske till helgerna när man har gott om tid.

• Crista
    käärlek skrev 2010-11-22 17:29:13 följande:
    När vi var små fick vi några bitar till ett pussel varje dag, naturligtvis i ordning så man kunde bygga lite varje dag. Det var jätte uppskattat och verkligen spännande att öppna varje kväll innan adventskalendern på teven. Det är inte dyrt och det är något man kan återanvända och det är verkligen bra när man har fler barn, gemenskap!

Det kommer vi att ha här hemma när våra är stora nog (runt 3år kanske), och det tar inte bort det speciella med julklappar på julafton -tycker jag!
    Åh, vilken strålande idé! Den gillar jag verkligen! Tack.
  • Crista
    Martina1 skrev 2010-11-22 17:34:41 följande:
    Recept på lussebullar och så får de baka den dagen tillsammans med pappa eller mamma. Formar och så får de göra pepparkakor den dagen. Passar kanske till helgerna när man har gott om tid.
    Det är också superbra idéer! Ska nog göra båda! Skrattande
  • Echidna

Det beror väl på hur gamla barnen är.

* små böckre
    *nyckelringar
    *pennor/suddgummin
    *studsbollar
    *mjuka bollar som man kan ha i vatten
    *simglasögon
    *samlar figurer (troll m hår,)
    *kinderägg
    *fotoramar
    *pärlplattor
    *dvd
    *cd (musik eller sagor)
    * glitterlim/flaskor
    *färgpennor
    *målarbok
    * fin anteckingsbok
    *möbler till dockhus
    *bilar
    *plastdjur
    *självlysande stjärnor att sätta i tak
    * "pärlor" man sätter på ekrarna

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • peikko

Jag har köpt lite olika saker från ÖoB (penna med prinsessa, pärlor, pysselmaterial), en del smått från www.partytajm.se och på julafton blir det en film - Astrid Lindgrens jul.

• käärlek
    Crista skrev 2010-11-22 18:08:01 följande:
    Åh, vilken strålande idé! Den gillar jag verkligen! Tack.
    Vad kul att du gillade idén! Det blir en trevlig tradition och har man barn i åldern "lära sig" så fungerar ju alfabetspussel och sånt bra, annars är ju vanliga fina/roliga pussel med mycket färger jätte skoj! Finns ju så mycket olika motiv så det är lätt att få till det personligt!
    ♥ K född 10-03-18 & BF 11-05-15 ♥
  • Crista
    käärlek skrev 2010-11-22 20:29:23 följande:
    Vad kul att du gillade idén! Det blir en trevlig tradition och har man barn i åldern "lära sig" så fungerar ju alfabetspussel och sånt bra, annars är ju vanliga fina/roliga pussel med mycket färger jätte skoj! Finns ju så mycket olika motiv så det är lätt att få till det personligt!
    Min äldsta är visserligen åtta år (och den illa fyra), men jag tror att hon kan gilla det ändå. Får hitta ett stort och - som du säger - färgglatt med ett fint motiv. Kanske kan hitta något julmotiv? Idealet vore att hitta ett med runt 48 bitar  så att de kan få varsin varje dag.
  • vargen25

Jag hade tänkt göra en "aktivitets" kalender tex 1dec: idag bakar vi pepparkakor 2dec:idag åker vi till badhuset, 3dec idag hämtar vi granen 4dec: idag går vi på picnic....etc etc

• Crista
    vargen25 skrev 2010-11-22 20:46:24 följande:
    Jag hade tänkt göra en "aktivitets" kalender tex 1dec: idag bakar vi pepparkakor 2dec:idag åker vi till badhuset, 3dec idag hämtar vi granen 4dec: idag går vi på picnic....etc etc
    Också en helt underbar idé! Skulle önska att jag hade tiden bara...
  • vargen25

Man kan ju blanda och dom dagar man har tid så har man någon aktivitet och andra dagar någon liten present!

• kaninchen

Har gjort en kalender till mitt adopterade gudbarn denna jul och har köpt små russin/fruktaskar med mumin motiv på asken, till ca hälften av dagarna. Sedan har jag även köpt små plastdjur, som elefant, hund, lejon o.s.v. 
    Vill inte att han skall lära sig att man får något stort och dyrt i varje lucka, så det var lite svårt att hitta på, men är riktigt nöjd med paketen. Nyttigt varannan dag 

• peikko
    Crista skrev 2010-11-22 20:41:58 följande:
    Min äldsta är visserligen åtta år (och den illa fyra), men jag tror att hon kan gilla det ändå. Får hitta ett stort och - som du säger - färgglatt med ett fint motiv. Kanske kan hitta något julmotiv? Idealet vore att hitta ett med runt 48 bitar  så att de kan få varsin varje dag.
    Beställ ett med ett eget motiv, kanske ett foto på familjen/syskonen?
  • Crista
    peikko skrev 2010-11-22 21:12:56 följande:
    Beställ ett med ett eget motiv, kanske ett foto på familjen/syskonen?
    Åh - toppenidé! Men var får man leverans så snabbt?
  • peikko
    Crista skrev 2010-11-23 06:41:59 följande:
    Åh - toppenidé! Men var får man leverans så snabbt?
    Kolla tex. www.extrafilm.se och se om dom har.
    Googla på fotopussel så kommer det nog upp en del, förhoppningsvis kan det gå ganska snabbt. Kanske får lägga något annat i dom första dagarna i värsta fall.
Svar på tråden Idéer till presentkalender