• Crista

Idéer till presentkalender

Vad lägger ni i barnens presentkalender? Jag är så kluven till hela fenomenet, eftersom det blir ett frosseri i prylar och devalvering av julklapparna när man får saker varje dag. Förkastligt ur flera synvinklar; miljömässigt, ekonomiskt, vad man lär sina barn... MEN: det är samtidigt så mysigt och jag minns vilken magi jag tyckte det var när mamma gjorde en presentkalender till mig och min syster. Så - har ni goda idéer på saker som inte bara är skräp och idioti?

• Svar på tråden Idéer till presentkalender
  • Crista
    käärlek skrev 2010-11-22 17:29:13 följande:
    När vi var små fick vi några bitar till ett pussel varje dag, naturligtvis i ordning så man kunde bygga lite varje dag. Det var jätte uppskattat och verkligen spännande att öppna varje kväll innan adventskalendern på teven. Det är inte dyrt och det är något man kan återanvända och det är verkligen bra när man har fler barn, gemenskap!

Det kommer vi att ha här hemma när våra är stora nog (runt 3år kanske), och det tar inte bort det speciella med julklappar på julafton -tycker jag!
    Åh, vilken strålande idé! Den gillar jag verkligen! Tack.
  • Crista
    Martina1 skrev 2010-11-22 17:34:41 följande:
    Recept på lussebullar och så får de baka den dagen tillsammans med pappa eller mamma. Formar och så får de göra pepparkakor den dagen. Passar kanske till helgerna när man har gott om tid.
    Det är också superbra idéer! Ska nog göra båda! Skrattande
  • Crista
    käärlek skrev 2010-11-22 20:29:23 följande:
    Vad kul att du gillade idén! Det blir en trevlig tradition och har man barn i åldern "lära sig" så fungerar ju alfabetspussel och sånt bra, annars är ju vanliga fina/roliga pussel med mycket färger jätte skoj! Finns ju så mycket olika motiv så det är lätt att få till det personligt!
    Min äldsta är visserligen åtta år (och den illa fyra), men jag tror att hon kan gilla det ändå. Får hitta ett stort och - som du säger - färgglatt med ett fint motiv. Kanske kan hitta något julmotiv? Idealet vore att hitta ett med runt 48 bitar  så att de kan få varsin varje dag.
  • Crista
    vargen25 skrev 2010-11-22 20:46:24 följande:
    Jag hade tänkt göra en "aktivitets" kalender tex 1dec: idag bakar vi pepparkakor 2dec:idag åker vi till badhuset, 3dec idag hämtar vi granen 4dec: idag går vi på picnic....etc etc
    Också en helt underbar idé! Skulle önska att jag hade tiden bara...
  • Crista
    peikko skrev 2010-11-22 21:12:56 följande:
    Beställ ett med ett eget motiv, kanske ett foto på familjen/syskonen?
    Åh - toppenidé! Men var får man leverans så snabbt?
Svar på tråden Idéer till presentkalender