emmis82 skrev 2010-11-22 20:10:46 följande:
Min son kom hem från skolan och frågade varför vi åt griskött, det får man nämligen inte göra sa han, för då straffar gud en. han är 6 år. jag frågade vem som hade sagt det, det var en pojke i klassen. den familjen är muslimer, men de har hittills verkat jättetrevliga, pappan är så glad och hälsar glatt varje morgon, men ändå, på nåt sätt har deras son fått för sig att tala om för min son att gud kommer straffa honom om han fortsätter äta griskött. nu har jag talat om för min son att alla tror olika, och att alla har RÄTT att tro olika, och att varken jag eller sonens pappa tror på en straffande gud, men hur har det kommit sig att denna 6 åring, han som berättade för min son, har fått för sig allt detta? om fler än jag upplevt likn så kanske det är en anledning till detta hat? jag hatar nu varken pojken eller pappan, men jag har börjat fundera på vad som har sagts till barnet egentligen? inget barn som är så liten ska väl höra talas om en straffande gud? ok att de talar om gud i allmänhet, att man i sin familj tror på gud osv, det har jag all förståelse för, men 6 år och tro på en straffande gud? nä, då står inte allt rätt till....
Det är inte särskilt konstigt alls. Det fundamentala islams läror innehåller såklart en hel del om vad som sker den som bryter mot gudens påbud etc. Jag tycker inte det är skäl nog att känna hatiska känslor eller använda ordet hat i samband med att den lilla killen fått höra att gud straffar de som gör fel.
Det är förstås en annan sak huruvida det är direkt lämpligt att uttrycka sig så av föräldrarna får man förmoda, när det handlar om ett så litet barn men ordval hos främmande familjer kan du inte påverka.
Det är väldigt långt från att reagera över ordval till att känna hat mot muslimer av såna här skitsaker.
Om de tror att de ska bli straffade av gud om de äter griskött förmedlar de den uppfattningen till sin son av välvilja troligtvis. Det är knappast talan om att nåt inte står rätt till, men jag kan hålla med om att det är olämpligt att snacka helvete och straff med 6 åringar.