• FruBG

vad är det frågan om??

Oavsett vilken tråd man än går in på här på FL lyckas man hamna i någon typ av jag-hatar-muslimer-tråd. Vad är det frågan om??? Idag har jag klickat mig in i en "hjälp jag är gravid med muslim tråd" som resulterat i en diskussion om hur hemska muslimer är. Jag har klickat mig in på en "mitt barn fick inte frukt på dagis" som också tillslut handlade om muslimer hit och dit och inte för att prata om att trådar som faktiskt handlar om ett öppet hat/missnöje om muslimer.

VAD HÄNDER? Herregud. Man blir rädd. Varför är vi svenskar så rädda för muslimer och mångfald? Och varför tycker vi det är ok att vara så hatiska mot dem här på FL? Hoppas verkligen det inte finns så många muslimer här, för jag hade inte kunnat tänka mig hur diskrimerade dem hade känt sig. Ush, jag tycker det är hemskt. ALLA muslimer är inte galna burkaklädda terrorister!

Hejja mångfalden!

• Svar på tråden vad är det frågan om??
  • puss

japp! hejja hejja.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • FruBG

ÅHHH vad skönt att jag inte är ensam om att vara en stolt över mångfalden. HEJJA HEJJA WOOOHHHOOOO

• ingegärd

Alla ar inte sana. Men efter ett tag sa orkar man inte svara i de dar tradarna langre. De flesta fattar att det ar ett antal personer som jamt sitter och skriver en massa blaj i de tradarna, och manga av oss lamnar dem nog nar de kommer in. Typ.

jag har inget svenskt tangentbord
  • FruBG
    ingegärd skrev 2010-11-18 22:41:08 följande:
    Alla ar inte sana. Men efter ett tag sa orkar man inte svara i de dar tradarna langre. De flesta fattar att det ar ett antal personer som jamt sitter och skriver en massa blaj i de tradarna, och manga av oss lamnar dem nog nar de kommer in. Typ.
    Ja, verkligen. Jag är läser religion på Universitet och hade älskat att diskutera i religionstrådarna men dem vågar jag inte ens gå in i för där spårar det ju ur helt och man är så sjukt hatisk. Och även om jag inte går in på religionsforumet hamnar jag ändå i sådana trådar hundra gånger om dagen. För muslimhatar diskussionerna kryper fram i alla typer av olika trådar.

Nu har jag lagt upp en fråga om erfarnheter krig rosenrot... Hoppas inte den spårar ut i muslimhat...
  • D Darko
    FruBG skrev 2010-11-18 22:46:49 följande:
    Ja, verkligen. Jag är läser religion på Universitet och hade älskat att diskutera i religionstrådarna men dem vågar jag inte ens gå in i för där spårar det ju ur helt och man är så sjukt hatisk. Och även om jag inte går in på religionsforumet hamnar jag ändå i sådana trådar hundra gånger om dagen. För muslimhatar diskussionerna kryper fram i alla typer av olika trådar.

Nu har jag lagt upp en fråga om erfarnheter krig rosenrot... Hoppas inte den spårar ut i muslimhat...
    Jag läser också religion på högre nivå, känns inte som om jag har orken att argumentera med alla galningar på FL.  Hade varit kul med diskussioner i religionstrådarna, men nej jag avstår oftast - diskussionerna är så enkelriktade och ofta hatiska.

En förklaring till hatet (vill t om kalla det islamofobin i många fall)  tror jag beror på okunskap,  folk får bara ensidig vinklad information,  många kanske bara har kvällspressen som källa? Folk i allmänhet är väldigt okunniga om andra kulturer och religioner. Är väl därför det spårar ur här hela tiden.
    Okunskap föder rädsla som föder omotiverat hat.
  • ingegärd
    FruBG skrev 2010-11-18 22:46:49 följande:

Har ocksa last religion(s historia) pa universitetet, och alskar att prata om det. Men pa FL? Njae, da kan jag hellre diskutera med mina torkade trattkantareller.
    jag har inget svenskt tangentbord
  • FruBG
    ingegärd skrev 2010-11-18 23:09:20 följande:
    Har ocksa last religion(s historia) pa universitetet, och alskar att prata om det. Men pa FL? Njae, da kan jag hellre diskutera med mina torkade trattkantareller.
    Haha, torkade kantareller var roligt. Nej, men allvarligt. Det är inte klokt hur islamafobin är utspridd här. Tycker det är tragiskt.

Någon av er som läser religion på Göteborgs Universitet? Har ni varit på Göran Larssons föreläsningar? Han är hur grym som helst, önskar alla kunde få lite islamundervisning utav honom =)
  • emmis82

Min son kom hem från skolan och frågade varför vi åt griskött, det får man nämligen inte göra sa han, för då straffar gud en. han är 6 år. jag frågade vem som hade sagt det, det var en pojke i klassen. den familjen är muslimer, men de har hittills verkat jättetrevliga, pappan är så glad och hälsar glatt varje morgon, men ändå, på nåt sätt har deras son fått för sig att tala om för min son att gud kommer straffa honom om han fortsätter äta griskött. nu har jag talat om för min son att alla tror olika, och att alla har RÄTT att tro olika, och att varken jag eller sonens pappa tror på en straffande gud, men hur har det kommit sig att denna 6 åring, han som berättade för min son, har fått för sig allt detta? om fler än jag upplevt likn så kanske det är en anledning till detta hat? jag hatar nu varken pojken eller pappan, men jag har börjat fundera på vad som har sagts till barnet egentligen? inget barn som är så liten ska väl höra talas om en straffande gud? ok att de talar om gud i allmänhet, att man i sin familj tror på gud osv, det har jag all förståelse för, men 6 år och tro på en straffande gud? nä, då står inte allt rätt till....

• FruBG

Emmis82. Jag håller med dig till fullo. Jag tycker verkligen inte man ska prata om Gud som straffande och jag tycker faktiskt väldigt synd om dem barn som lär sig sådant. Så, som sagt är jag på din sida i detta men jag kan fortfarande inte sympatisera med det hat som spridits här på FL om Islam. Allt för många trådar handlar om islamafobi. Det man måste ta hänsyn till när det kommer till alla religioner och det är att alla är olika. Vissa, inte alla, muslimer tror på att griskött är "haram" och så är det när det kommer till klädsel, böner och allt som tillhör.

• Rikard

Det är naturligtvis tjatigt och idiotiskt om alla trådar spårar ur till kritik mot islam. 

Men jag måste också fråga varför det skulle vara för fel att vara emot islam och vad det är för fel att argumentera mot islam?
    Jag är emot bland annat emot kommunism, nazism och rasism. Och inte blir jag kommunistofob, nazistofob eller rasofob för det! Men så fort man säger emot islam så är man islamofob.
    Och kom nu inte och påstå att min islamkritik bygger på okunnighet. Jag har läst stora delar av Koranen i den gamla översättningen. Jag har arbetat i två olika muslimska länder och jag levde med en muslimsk kvinna i sex år och umgicks under den tiden mycket med muslimer. Jag har grannar och arbetskamrater som är muslimer. Jag har absolut inget emot muslimer och vet att de flesta är vanligt hyggligt folk, men de är det trots sin religion.
    Det är islam jag är emot, inte muslimerna.

(För övrigt tycker jag mycket illa om kristendomen också och är glad att de flesta kristna inte följer Bibeln, som jag också läst stora delar av. )

• FruBG

Anledningen till att du, Rickard, inte är emot muslimer men Islam är kanske att du har ett öppet sinne mot att alla inte är likadana. Alla muslimer är inte galna Al-Quaida anhängare som vill döda sina fruar. Desvärre ser inte alla detta utan drar alla anhängare till religionen över en kam.

Jag älskar religion just för att den är så otroligt "powerful" (kommer inte på något bra svensk ord). Jag älskar religion då alla kan tolka den så olika och det man måste komma ihåg när man pratar om religion är ödmjukhet just för att alla tolkar den så olika. Hade jag snubblat över lika många trådar som spårat ut i hat gällande någon annan religion hade jag reagerat likadant som nu men jag har (lyckligtvis) inte gjort det.

• emmis82
    FruBG skrev 2010-11-22 22:31:26 följande:
    Anledningen till att du, Rickard, inte är emot muslimer men Islam är kanske att du har ett öppet sinne mot att alla inte är likadana. Alla muslimer är inte galna Al-Quaida anhängare som vill döda sina fruar. Desvärre ser inte alla detta utan drar alla anhängare till religionen över en kam.

Jag älskar religion just för att den är så otroligt "powerful" (kommer inte på något bra svensk ord). Jag älskar religion då alla kan tolka den så olika och det man måste komma ihåg när man pratar om religion är ödmjukhet just för att alla tolkar den så olika. Hade jag snubblat över lika många trådar som spårat ut i hat gällande någon annan religion hade jag reagerat likadant som nu men jag har (lyckligtvis) inte gjort det.
    Att alla kan tolka religion olika, det är det jag oxå tycker är bra med religion, och pratar man med troende kristna så kan de hålla med en, förstå varför andra tror si, och några så. Men, när jag pratat med islamtroende, så vill de inte alls förstå att man kan tro olika, nu kanske jag har pratat med såna som inte alls haft öppet sinne, och det kanske finns jättemånga med islamsk tro som har det, jag kanske bara har haft otur... Men det kanske oxå är nåt som skapat detta hat? Sen hör man ju mest om muslimer/islam när det kommer till terrorister, hedersmord och likn. Man hör inte så mycket gott så att säga. Det kanske oxå är en anledning?
    Men, borde då inte folk hata katolismen lika mycket (stavas säkert annorlunda), då man nu har hört mycket om katolska präster som förgripit sig på småpojkar? Och hur känner muslimer för det, de katolska prästerna och deras övergrepp alltså?
  • Posh
    emmis82 skrev 2010-11-22 20:10:46 följande:
    Min son kom hem från skolan och frågade varför vi åt griskött, det får man nämligen inte göra sa han, för då straffar gud en. han är 6 år. jag frågade vem som hade sagt det, det var en pojke i klassen. den familjen är muslimer, men de har hittills verkat jättetrevliga, pappan är så glad och hälsar glatt varje morgon, men ändå, på nåt sätt har deras son fått för sig att tala om för min son att gud kommer straffa honom om han fortsätter äta griskött. nu har jag talat om för min son att alla tror olika, och att alla har RÄTT att tro olika, och att varken jag eller sonens pappa tror på en straffande gud, men hur har det kommit sig att denna 6 åring, han som berättade för min son, har fått för sig allt detta? om fler än jag upplevt likn så kanske det är en anledning till detta hat? jag hatar nu varken pojken eller pappan, men jag har börjat fundera på vad som har sagts till barnet egentligen? inget barn som är så liten ska väl höra talas om en straffande gud? ok att de talar om gud i allmänhet, att man i sin familj tror på gud osv, det har jag all förståelse för, men 6 år och tro på en straffande gud? nä, då står inte allt rätt till....
    Det är inte särskilt konstigt alls. Det fundamentala islams läror innehåller såklart en hel del om vad som sker den som bryter mot gudens påbud etc. Jag tycker inte det är skäl nog att känna hatiska känslor eller använda ordet hat i samband med att den lilla killen fått höra att gud straffar de som gör fel.
    Det är förstås en annan sak huruvida det är direkt lämpligt att uttrycka sig så av föräldrarna får man förmoda, när det handlar om ett så litet barn men ordval hos främmande familjer kan du inte påverka.
    Det är väldigt långt från att reagera över ordval till att känna hat mot muslimer av såna här skitsaker.
    Om de tror att de ska bli straffade av gud om de äter griskött förmedlar de den uppfattningen till sin son av välvilja troligtvis. Det är knappast talan om att nåt inte står rätt till, men jag kan hålla med om att det är olämpligt att snacka helvete och straff med 6 åringar.
  • emmis82
    Posh skrev 2010-11-23 18:31:20 följande:
    Det är inte särskilt konstigt alls. Det fundamentala islams läror innehåller såklart en hel del om vad som sker den som bryter mot gudens påbud etc. Jag tycker inte det är skäl nog att känna hatiska känslor eller använda ordet hat i samband med att den lilla killen fått höra att gud straffar de som gör fel.
    Det är förstås en annan sak huruvida det är direkt lämpligt att uttrycka sig så av föräldrarna får man förmoda, när det handlar om ett så litet barn men ordval hos främmande familjer kan du inte påverka.
    Det är väldigt långt från att reagera över ordval till att känna hat mot muslimer av såna här skitsaker.
    Om de tror att de ska bli straffade av gud om de äter griskött förmedlar de den uppfattningen till sin son av välvilja troligtvis. Det är knappast talan om att nåt inte står rätt till, men jag kan hålla med om att det är olämpligt att snacka helvete och straff med 6 åringar.
    Ja, det va mest det jag ville komma fram till, att det är olämpligt. Jag känner inget hat. 
Svar på tråden vad är det frågan om??