• Cotton Candy

Mamma-sushi?

Hello!

En liten fråga bara:

Jag åt en såkallad mamma-sushi i kväll. Den bestod av bitar med avokado, omelet och räkor. *gött*

Men ..... jag trodde inte att man "fick" äta räkor under graviditeten? För dom är väl rå när det ingår i sushi eller??

Har jag (som vanligt) missuppfattat allt eller hur är det?

Kan tillägga att jag redan har kikat på livsmedelsverkets hemsida och inte blev klokare.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mamma-sushi?
  • Sarah 28

Räkorna är helt okej att äta.

Fast jag hör till dem som äter sushi trots graviditet eftersom det anses vara säkert.

• Rabbit

Räkorna i sushi är kokta! Ingen fara!

• C a t

När jag var gravid så åt jag också sk mamma-sushi. Fast på min sushibar gjordes sushin utan räkor men med surimi (bläää!). Det är säkert ingen fara om man äter det en gång, men kolla upp om de använder sig av råa eller kokta räkor nästa gång du skall äta...

• Rapunzella

Räkor som vi känner till dem är alltid kokta, dvs de är rosa. Okokta räkor är gråa. Jag hade pippi ett tag på mamma-sushi och då ingick det alltid räkor - det är absolut ingen fara! Ta en portion till!!

• Emmec

jag är sushiälskare å ja äter laxsushin!! Mmmmm.... på livsmedelsverkets hemsida står det att man får äta gravad lax så länge den är nygravad, å gravad lax är lika rå som sushilax! :) så ja har tolkat det som att de e lugnt. bara man antingen gör sushin själv eller frågar om var laxen kommer ifrån (å litar på de som gör den).
    så ät å njut säger jag! :)

• Suzanna

Emmec: Jadå, jag kör på din linje Är inte gravid nu men jag var det

• Snova

Räkor är ok, kokta som många sagt men ofta känns det bra att höra av flera.

Jag äter vanlig sushi med lax jag med, tror för egen del att det är helt lugnt och det verkar finnas vetenskapliga bevis för det med. Skulle bli sinnessjuk av längtan om jag ej fick äta sushi, allt som anses farligt däremot kan jag undvika utan problem!

• Alle

LaxSushi är helt ok, däremot ska man avstå tonfisken och pilgrimsmusslorna

Citerar Lata Kocken: "rå fisk är okej eftersom den hinner bli dålig innan listerian hunnit växa till skadliga nivåer"
    Knycket från denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-8/m5541542.html

Svar på tråden Mamma-sushi?