• kanskekanske73

Plötsligt arg och ledsen, 21 månader

Hejsan,

Vi har en dotter på nu 21 månader och hon är vanligtvis väldigt glad och lycklig. Hon började dagis när hon var 18 månader och efter inskolningen så har hon älskat dagis och vi har inte haft några som helst problem.

Nu plötsligt den här veckan har hon börjat bli mer arg och vill inte ta på sig ytterkläderna när vi ska i väg på morgonen och vi har märkt att hon har varit lite mer tveksam till att vi ska gå vid lämningen, och idag så grät hon och gallskrek när pappa lämnade.
    Igår kväll efter hämtning så var hon också väldigt ledsen och arg och inget var bra och hon grät för allting. Men efter tre-fyra timmar så släppte det och på några sekunder så bara vände det och hon blev sig själv igen.  

Förskolelärarna sa idag att de tycker att hon varit lite rödögd de senaste två dagarna och när hon vaknade efter sovstunden igår så grät hon länge. Hon brukar annars alltid vara jätteglad när hon vaknar. Det känns verkligen som att något hänt eller är det någon fas som brukar komma den här tiden.

Hon har även en del tänder som är på väg men det känns inte som att det skulle påverka på det här sättet.

Är det något som brukar hända vid den här åldern eller kan något ha hänt, och hur ska vi hantera detta?

Tackar på förhand!

Orolig mamma

• Svar på tråden Plötsligt arg och ledsen, 21 månader
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag förstår er oro när förändringen kommit så plötsligt. Men det första jag kan säga är att det inte är något ovanligt för ett snart 2-årigt barn. Hon börjar komma in i sin första trotsålder. Hon förstår också mer och mer att det här med dagis inte bara var något tillfälligt kul påhitt från mamma och pappa utan att det är livets realitet att hon ska vara skild från sina föräldrar även när hon själv inte vill det. Det här är stora frågor att hantera för en två-åring. Reaktionerna kommer oftast när man ska skiljas, dvs vid hämtning och lämning, men också vid insomning och uppvaknande, vilket ju också är en slags separationssituation.
    Jag tycker ni ska hantera henne som vanligt och vara tydliga när ni lämnar. Inte bli kvar för länge och dra ut på den jobbiga situationen. Då kommer hon också att lugna sig fortare. Den här typen av reaktioner kan komma och gå under förskoleåldern men tar sig lite olika uttryck i olika åldrar.
    För att ta bort oron för att något har hänt med henne som jag anar under ytan, tycker jag att ni ska höra med dagis om det hänt något särskilt där som kan ha bidragit till hennes reaktioner. Har någon fröken bytts ut etc?
    Det viktiga är att alla ni vuxna hanterar henne på ett tryggt och förtroendeingivande sätt tillsammans så kommer hon snart att vara tillbaka i sitt gamla glada sätt igen.
    Med vänlig hälsning!
    Margit 

Svar på tråden Plötsligt arg och ledsen, 21 månader