elovesj skrev 2010-11-19 14:38:04 följande:
Jag hade mina barn på Montessori Castello i Nacka. Lång historia kort. Privatägd - inga öppettider - politikerna i Nacka beslutade om att de måste ha öppet längre (7:30- 17), vi fick ta med egen matsäck varje vecka, dom gjorde utflykt i ggn i veckan, gick då 10 meter med barnen. Dom tog för hårt i barnens armar, dom skrev en insändare i Nacka Värmdö posten om oss föräldrar, en mycket negativ sådan.
Dom blev i somras fråntagna ägandet av förskolan och den bedrivs numera av pysslingen.
Så mina erfarenheter är grymt dåliga, tyvärr...
Generellt tror jag att Montessori INTE passar ett livligt barn, dom sitter stilla hela dagarna (förrutom ca 2 timmar då dom är ute) ensamma vid varsitt bort. Dom äter frukten ensam vid sitt bort, dom får inte prata utan att lägga handen på axeln på sin kompis/fröken och blivit bemött med blicken.
Dom får inte springa, dom har inga leksaker.
Passar dock med all säkerhet ett barn som är lite osäkert, ensamvargen eller den tystlåtne som kanske inte skulle trivas på dagis. Eller ett barn som är akademiskt lagt och gillar att sitta och järngympa/pyssla.
Min erfarenhet säger också att om ni har barnen på en montessori förskola så ligger allt ansvar på att barnet ska utvecklas socialt på föräldrarna. De leker nämligen inte rollekar överhuvudtaget, de är ensamma hela dagarna. Förrutom när de är ute.
Har du ett mindre barn som inte kan klä på sig själv ytterkläder så är risken stor att det barnet inte kommer ut överhuvudtaget,... Dom hjälper inte barnen.
Nacka montessori Castello är en av Sveriges striktaste, det finns säkert enklare montessori förskolor, mer moderna. Men jag skulle ALDRIG göra om det misstaget. Båda mina barn mådde väldigt dåligt under den periode.
Mina kottar startade i maj 2009 och slutade julen 2009. Under den tiden hade 3 föräldrar sina barn hemma på heltid i väntan på ny förskoleplats. Och när jag tog mina barn i armen och gick hem för gott var det bara några enstaka barn kvar ur den ursprungliga gruppen som fanns i maj.
Hoppas den ni ev. väljer är bättre. Tänk dock på att Maria Montessori skapade denna pedagogik för handikappade barn, hoppas dock att dom flesta förskolorna som tillämpar pedagogiken anpassat den efter icke handikappade barn....
Först Tack för ditt svar!
Men OJ vilken upplevelse... förstår att det inte var något positivt för er.
Fick dock en helt annan uppfattning när vi var och hälsade på, och dit är det låååååång kö och ingen som börjar slutar, så där blir sällan någon plats ledig under terminerna, utan bara när andra barn börjar skolan istället.
Inte heller blir de lämnade ensamma, utan tvärt om så skulle där alltid finnas en pedegog i rummet där något barn var. (Fanns många olika rum som barnen själva fick välja var de skulle vara)
ute var de också varje dag, och då förskolan ligger precis brevid oss, så kan vi ju faktiskt se att det stämmer.
tror nog att det är som även de kommunala förskolorna.... de kan vara väldigt olika även om de ska utöva en och samma pedegogik.