• Vimzac

Montessoriskola För- och Nackdelar?

Hej! Vi är inne på att våra barn ska börja på en Montessoriförskola och

skulle gärna vilja höra om andra föräldrars åsikter/erfarenheter av Montessori Förskolor?
    Gärna motiverade svar tack...inte bara bra/dåligt.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Montessoriskola För- och Nackdelar?
  • Tida77

Jag vill också veta :)

Vi har varit på besök på en montessoriförskola och belv väldigt positiva. Dock var det väldigt lång kö dit och vi får plats tidigast nästa höst och då har hon gått så länge på sin vanliga förskola så jag vet inte om vi vill byta...

• Vimzac
    Tida77 skrev 2010-11-19 14:16:42 följande:
    Jag vill också veta :)

Vi har varit på besök på en montessoriförskola och belv väldigt positiva. Dock var det väldigt lång kö dit och vi får plats tidigast nästa höst och då har hon gått så länge på sin vanliga förskola så jag vet inte om vi vill byta...
    E samma för oss...lång kö och tidigast till nästa höst blir d plats och vi har dessutom två barn som vi då eventuellt ska flytta. problemet är bara att vi inte riktigt trivs med det som de har nu.
  • elovesj

Jag hade mina barn på Montessori Castello i Nacka. Lång historia kort. Privatägd - inga öppettider - politikerna i Nacka beslutade om att de måste ha öppet längre (7:30- 17), vi fick ta med egen matsäck varje vecka, dom gjorde utflykt i ggn i veckan, gick då 10 meter med barnen. Dom tog för hårt i barnens armar, dom skrev en insändare i Nacka Värmdö posten om oss föräldrar, en mycket negativ sådan.

Dom blev i somras fråntagna ägandet av förskolan och den bedrivs numera av pysslingen.

Så mina erfarenheter är grymt dåliga, tyvärr...

Generellt tror jag att Montessori INTE passar ett livligt barn, dom sitter stilla hela dagarna (förrutom ca 2 timmar då dom är ute) ensamma vid varsitt bort. Dom äter frukten ensam vid sitt bort, dom får inte prata utan att lägga handen på axeln på sin kompis/fröken och blivit bemött med blicken.
    Dom får inte springa, dom har inga leksaker.

Passar dock med all säkerhet ett barn som är lite osäkert, ensamvargen eller den tystlåtne som kanske inte skulle trivas på dagis. Eller ett barn som är akademiskt lagt och gillar att sitta och järngympa/pyssla.

Min erfarenhet säger också att om ni har barnen på en montessori förskola så ligger allt ansvar på att barnet ska utvecklas socialt på föräldrarna. De leker nämligen inte rollekar överhuvudtaget, de är ensamma hela dagarna. Förrutom när de är ute.

Har du ett mindre barn som inte kan klä på sig själv ytterkläder så är risken stor att det barnet inte kommer ut överhuvudtaget,... Dom hjälper inte barnen.

Nacka montessori Castello är en av Sveriges striktaste, det finns säkert enklare montessori förskolor, mer moderna. Men jag skulle ALDRIG göra om det misstaget. Båda mina barn mådde väldigt dåligt under den periode.

Mina kottar startade i maj 2009 och slutade julen 2009. Under den tiden hade 3 föräldrar sina barn hemma på heltid i väntan på ny förskoleplats. Och när jag tog mina barn i armen och gick hem för gott var det bara några enstaka barn kvar ur den ursprungliga gruppen som fanns i maj.

Hoppas den ni ev. väljer är bättre. Tänk dock på att Maria Montessori skapade denna pedagogik för handikappade barn, hoppas dock att dom flesta förskolorna som tillämpar pedagogiken anpassat den efter icke handikappade barn....

• elovesj

Det står om man googlar efter pedagogiken att det ska vara färger och mönster som ska underlätta för barnet att vilja skapa.

Jag har hört och sett att det är tvärtom. Inga färger, bara trämöbler, och då menar jag Inga färger alls. Det sa en utbildad montessoripedagog till mig var pga att man i pedagogiken vill att barnen skapar helt själv utifrån sina förutsättningar...
    Men det är säkert olika..

Jag rekommenderar Reggio Emilia *största tummen upp*

• Vimzac
    elovesj skrev 2010-11-19 14:38:04 följande:
    Jag hade mina barn på Montessori Castello i Nacka. Lång historia kort. Privatägd - inga öppettider - politikerna i Nacka beslutade om att de måste ha öppet längre (7:30- 17), vi fick ta med egen matsäck varje vecka, dom gjorde utflykt i ggn i veckan, gick då 10 meter med barnen. Dom tog för hårt i barnens armar, dom skrev en insändare i Nacka Värmdö posten om oss föräldrar, en mycket negativ sådan.

Dom blev i somras fråntagna ägandet av förskolan och den bedrivs numera av pysslingen.

Generellt tror jag att Montessori INTE passar ett livligt barn, dom sitter stilla hela dagarna (förrutom ca 2 timmar då dom är ute) ensamma vid varsitt bort. Dom äter frukten ensam vid sitt bort, dom får inte prata utan att lägga handen på axeln på sin kompis/fröken och blivit bemött med blicken.

Passar dock med all säkerhet ett barn som är lite osäkert, ensamvargen eller den tystlåtne som kanske inte skulle trivas på dagis. Eller ett barn som är akademiskt lagt och gillar att sitta och järngympa/pyssla.

Min erfarenhet säger också att om ni har barnen på en montessori förskola så ligger allt ansvar på att barnet ska utvecklas socialt på föräldrarna. De leker nämligen inte rollekar överhuvudtaget, de är ensamma hela dagarna. Förrutom när de är ute.

Har du ett mindre barn som inte kan klä på sig själv ytterkläder så är risken stor att det barnet inte kommer ut överhuvudtaget,... Dom hjälper inte barnen.

Nacka montessori Castello är en av Sveriges striktaste, det finns säkert enklare montessori förskolor, mer moderna. Men jag skulle ALDRIG göra om det misstaget. Båda mina barn mådde väldigt dåligt under den periode.

Mina kottar startade i maj 2009 och slutade julen 2009. Under den tiden hade 3 föräldrar sina barn hemma på heltid i väntan på ny förskoleplats. Och när jag tog mina barn i armen och gick hem för gott var det bara några enstaka barn kvar ur den ursprungliga gruppen som fanns i maj.

Hoppas den ni ev. väljer är bättre. Tänk dock på att Maria Montessori skapade denna pedagogik för handikappade barn, hoppas dock att dom flesta förskolorna som tillämpar pedagogiken anpassat den efter icke handikappade barn....
    Först Tack för ditt svar!
    Men OJ vilken upplevelse... förstår att det inte var något positivt för er.

Fick dock en helt annan uppfattning när vi var och hälsade på, och dit är det låååååång kö och ingen som börjar slutar, så där blir sällan någon plats ledig under terminerna, utan bara när andra barn börjar skolan istället.

Inte heller blir de lämnade ensamma, utan tvärt om så skulle där alltid finnas en pedegog i rummet där något barn var. (Fanns många olika rum som barnen själva fick välja var de skulle vara)
    ute var de också varje dag, och då förskolan ligger precis brevid oss, så kan vi ju faktiskt se att det stämmer.

tror nog att det är som även de kommunala förskolorna.... de kan vara väldigt olika även om de ska utöva en och samma pedegogik.  
  • Miss Lau

Vill på inget sätt föringa din uppfattning av förskolan men jag känner flera som varit supernöjda på Castello.

Mina barn går på en annan rätt "strikt" Montessoriförskola och vi är supernöjda! Jag skulle aldrig välja något annat än en väl fungerande Montessoriförskola om jag hade möjligheten. Pedagogiken utgår från att alla barn är olika och vill olika så det passar alla. Det brukar sägas att pedagogiken passar alla barn men inte alla föräldrar, och det är sant. Min son är mycket "vild" (är under utredning) men på förskolan och med den tydliga struktur och de tydliga regler som finns fungerar han jättebra.

TS- Jag antar att du läst på om pedagogiken men jag svarar gärna hur saker fungerar hos oss om du undrar något speciellt.
  • iser

Usch, jag blir orolig när jag läser om era erfarenheter. Vi har fått plats på en väldigt populär montissoriförskola som verkar superbra. Men jag har hela tiden kännt mig lite skeptisk till pedagogiken. Min dotter kommer vara 18 månader när hon börjar i januari. Som person är hon extremt possitiv, sprallig men framföralt extremt social. Jag älskar det med henne och vill verkligen att hon ska uppmuntras att ta plats (exempelvis dansa vid sångstund sålänge det inte stör) och umgås med andra. Jag är lite skraj att det är för "duktigt" på montissori framförallt eftersom jag har ett flickebarn som tidigt från alla håll och kanter kommer lära sig att man ska vara "duktig". Förlåt TS om jag tagit plats i tråden. Men tror ni att vi valt fel? Ytterligare en fråga : Hur brukar inskolningen gå till?

• Miss Lau
    iser skrev 2010-11-19 23:34:42 följande:
    Usch, jag blir orolig när jag läser om era erfarenheter. Vi har fått plats på en väldigt populär montissoriförskola som verkar superbra. Men jag har hela tiden kännt mig lite skeptisk till pedagogiken. Min dotter kommer vara 18 månader när hon börjar i januari. Som person är hon extremt possitiv, sprallig men framföralt extremt social. Jag älskar det med henne och vill verkligen att hon ska uppmuntras att ta plats (exempelvis dansa vid sångstund sålänge det inte stör) och umgås med andra. Jag är lite skraj att det är för "duktigt" på montissori framförallt eftersom jag har ett flickebarn som tidigt från alla håll och kanter kommer lära sig att man ska vara "duktig". Förlåt TS om jag tagit plats i tråden. Men tror ni att vi valt fel? Ytterligare en fråga : Hur brukar inskolningen gå till?
    Om du som förälder inte tycker om pedagogiken och dess grunder ja då har ni valt fel. Vill man ha ett klassiskt "dagis" ska man inte välja Montessoripedagogik för det är inte samma sak!

Däremot är det inget negativt negativt med att vara social och sprallig. Finns inget inom pedagogiken som motsätter det.
  • Rockan

Vi har vår dotter på en Montessoriförskola och är supernöjda. Skulle aldrig byta.

Precis som med "vanliga" förskolor så kan det säkert kvalitén variera, så se till att besöka innan, fråga om personalens kompetens och utbildning, se hur verksamheten fungerar. Den vi har valt är ett föräldrakooperativ, vilket jag tycker ger ännu mer insyn i verksamheten, men det kräver mer jobb av oss som föräldrar också.

Dom äter frukten ensam vid sitt bort, dom får inte prata utan att lägga handen på axeln på sin kompis/fröken och blivit bemött med blicken.

Det där är (som tur är!) ingenting jag känner igen från vår förskolas småbarnsavdelning. Där får det både springas, lekas, pratas och det finns leksaker, även till rollek.
    Barnen sitter inte ensamma och äter utan tillsammans med både varandra och pedagoger. Inte heller skulle ett barn lämnas inne innan de lärt sig klä på sig själva, men visst jobbar man mycket med att barnet ska vara delaktigt och göra allt det kan, på sin egen nivå.
Svar på tråden Montessoriskola För- och Nackdelar?