Anonym (Undrande) skrev 2019-10-06 20:07:26 följande:
Hur gick det för er? Är i samma sits nu mvh.
Jag har en solskenshistoria! JA, man kan hitta tillbaka och JA, vi blev som nykära och den känslan hänger fortfarande i efter ett drygt år.
För oss var det som hjälpte en bok som heter "The Five Love Languages". Kortfattat handlar det om att det finns 5 olika kategorier av handlingar ("språk") som uttrycker kärlek och att alla människor har 1-2 språk som de intuitivt föredrar. Om man har olika "språk" blir det gärna konflikt och man glider isär. Lär man sig att tala sin partners "språk" istället känner denne sig älskad och uppskattad, och känslorna kan börja hitta tillbaka.
Jag lärde mig att min man uppskattar "handlingar" (att jag dukar extra fint eller köper hans favorittandkräm t ex), medan jag själv föredrar "kvalitetstid" (att han frågar hur det varit på jobbet och tar sig tid att lyssna, eller att vi ägnar en lördag bara åt varandra osv). Vi försökte prata våra egna språk med den andre vilket gjorde att båda kände sig förbisedda. Nu tillgodoser vi varandras behov istället och har fått en mycket fin relation).
Tips 1: Den finns som ljudbok i Audible. Man får ladda ner en bok gratis om man skapar en prenumeration, och om man sedan avslutar prenumerationen inom 1 månad eller nåt (läs villkoren) så blir det ingen kostnad. Så gjorde jag för att få den gratis :) Eller kolla bibblan!
Tips/brasklapp 2: Den är skriven av en kristen amerikan, men vi ignorerade bara de passager som var religiöst färgade och fick ut mycket vettigt ur boken ändå.