• Lady81

Hur funkar detta med enskild eller gemensam vårdnad?

Jag och min pojkvän är inte gifta. Hur funkar det på mötet som borde komma upp nångång innan graviditeten är slut. Har jag som kvinna/mamma rätt att välja om jag vill ha ensam vårdnad eller inte? Och han har inget att säga till om det, eller?
    Minns inte riktigt hur det var med frågor som dessa, vad är det man ska signera vid ett sånt möte på socialen?

Vore jätte tacksam för hjälp! 

• Svar på tråden Hur funkar detta med enskild eller gemensam vårdnad?
  • Mysanochmimer

Om ni vill skriva faderskapspapper innan bebisen föds så får du kontakta soc själv för att få en tid.
    När jag ringde fick jag säga när vi var beräknade och sen på mötet hade hon ett spann på typ 2 månader där jag skulle blivit gravid och så frågade hon sambon om han tyckte det stämde, sen kom det 2 st till som bevittnade när han skrev på faderskapet.

Vi skrev på gemensam vårdnad samtidigt eftersom vi tycker det är självklart för våran del, men som jag har förstått så kan du juh neka till det, men troligtvis kommer dom ifrågasätta det på soc samt att pappan då kan stämma dig på vårdnaden, men jag kan ha fel.

• Lady81

Tack för ditt svar!
    Hur menar du att han kan stämma mig på vårdnaden? Det låter väll galet? Har för mig att om man inte är gift så går vårdnaden automatiskt till kvinnan om man inte väljer att signera för att ha delad. Är det inte så det är? 

• Mysanochmimer
    Lady81 skrev 2010-11-19 11:39:22 följande:
    Tack för ditt svar!
    Hur menar du att han kan stämma mig på vårdnaden? Det låter väll galet? Har för mig att om man inte är gift så går vårdnaden automatiskt till kvinnan om man inte väljer att signera för att ha delad. Är det inte så det är? 
    Jo, men eftersom han är pappa så har juh barnet rätt till sin pappa och pappan kan då "stämma" dig på vårdnaden för att försöka få antingen delad eller enskild vårdnad, då är det upp till rätten att bestämma.

Men kommer ni inte ha delad vårdnad eller hur har du/ni tänkt?
  • Lady81
    Mysanochmimer skrev 2010-11-19 12:16:40 följande:
    Jo, men eftersom han är pappa så har juh barnet rätt till sin pappa och pappan kan då "stämma" dig på vårdnaden för att försöka få antingen delad eller enskild vårdnad, då är det upp till rätten att bestämma.

Men kommer ni inte ha delad vårdnad eller hur har du/ni tänkt?
    Ok, då förstår jag. Ville mest bara veta hur det fungerade och jag tror jag ser hela bilden mer tydlig nu :) Måste ringa och boka tid på soc för att få allting signerat och klart innan BF. Det vore det skönaste. Tack för all din hjälp!
  • Mysanochmimer
    Lady81 skrev 2010-11-19 12:50:10 följande:
    Ok, då förstår jag. Ville mest bara veta hur det fungerade och jag tror jag ser hela bilden mer tydlig nu :) Måste ringa och boka tid på soc för att få allting signerat och klart innan BF. Det vore det skönaste. Tack för all din hjälp!
    Varsågod, kul att jag kunde vara lite till hjälp iaf
    Lycka till med den lill*!
Svar på tråden Hur funkar detta med enskild eller gemensam vårdnad?