• Memlish

Sökt uppehållstillstånd, men lesbiskt par. Orolig för diskirminering

Hej!

Kanske inte är rätt forum men chansar på ett bra svar härifrån=)

Jag har ansökt om uppehållstillstånd med min flickvän från Sydamerika och hon var på intervjuv på svenska ambassaden förra veckan. Hon sa att det verkade som det gick bra och märkte inget konstigt, då vi är oroliga över att vi är ett lesbiskt par som ansöker.

Jag väntar nu på brevet från Mig. att jag ska få skicka in mina papper, men jag undrar hur vanligt det kan vara att två kvinnor ansöker? Finns det något här som gjort samma sak med sin respektive flickvän och fått uppehållstillstånd?

Är bara orolig över att bli diskirminerad pågrund av vår läggning! Har ingen som helst aning om två kvinnor ansökt förut.

Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Sökt uppehållstillstånd, men lesbiskt par. Orolig för diskirminering
  • nettanangel

Diskriminering oberoende av orsak är olagligt i Sverige, så du och din flickvän behöver inte oroa er! Hennes ärende kommer att behandlas likadant som vems som helst. Får hon avslag har ni rätt att veta orsaken och skulle det vara en stenålders människa utan inblick i Sveriges och sitt arbetes lagar och föreskrifter som ger avslag pga er sexuella läggning, ja då är det bara att överklaga! :)  Men räkna med att handläggningen kan ta några månader, ring till närmaste Mig.verk och få mer info.

• div

Hej,

du kan vara lugn. Jag har varit med om samma sak då min flickvän inte är svensk. Tänkte också att det kanske skulle göra saker jobbigare, men snarare tvärt om. Det gick jätte-fort och vi behövde inte ens gå på några intervjuer som många andra måste göra. Svaret när jag frågade om det var att vår relation var aldrig något frågetecken, det syntes att vi var förälskade...

Jag har en teori om det, att det tom kan vara enklare om man är homo. Det är nog inte så många som skulle få för sig att "fejka" en  homosexuell relation. Däremot är det många som försöker fejka hetero-relationer för att få uppehålls tillstånd.

Hoppas det går bra för er =)

• Regnbågsmamma

Jag håller med föregående talare och önskar er lycka till!

• Memlish

Tack så mycket för svaren! Nu känner jag mig mycket lugnare=)
    Skickade in mina papper i veckan och håller nu tummarna!

Svar på tråden Sökt uppehållstillstånd, men lesbiskt par. Orolig för diskirminering