• Anonym

Hur länge kan man skjuta på mensen?

Jag täer p-piller och just nu har jag skjutit på mensen en vecka. Funderar dock på att skjuta på den ända fram till strax innan jul pga stundande bröllop och en eventuell (?) möhippa, kanske på spa... Är det ok att skjuta på mensen så länge? Alltså att bara fortstätta äta hormontabletterna i en månad extra typ? I bipacksedeln fick jag upfattningen att man bara bör skjuta på mensen i ett fåtal dagar..?

• Svar på tråden Hur länge kan man skjuta på mensen?
  • IsDimma

Jag brukar aldrig göra uppehåll och äta sockerpillren. Börjar ny karta på en gång. Däremot så har jag märkt att slarvar jag (vilket hänt en gång), jag tar min tablett runt 22-00 på kvällarna och glömde den en kväll - tog den när jag var upp på toaletten vid tretiden - då kom mensen på en gång. Fast jag var mitt i en karta.

• Anonym

Har du skjutit upp "mensen" för länge så kommer du få den ändå tillslut efter kanske andra eller tredje gången. Det går inte att skjuta upp den hur länge som helst, det är dock olika för alla hur länge det fungerar.

• Anonym

det beror på. har du tabletter där alla innehåller samma sak? det finns såna där det är olika sorters tabletter för varje vecka (brukar synas tydligt på förpackningen)
    Jag har sådana som är samma i alla, och min gyn har rekommenderat mig att äta två kartor åt gången som standard (har ofta besvär med sveda och klåda efter mens) för att slippa ha mens så ofta sade hon att jag kunde köra mens varannan månad istället för varje.
    har du p-piller som är likadana genom hela månaden är det bara att fortsätta käka.

fast det är inte säkert att pillren orkar hålla tillbaka mensen ändå, jag hade först en svagare variant och då kom mensen iaf en bit in på karta 2. fick sedan byta till en lite starkare variant och med den behöver jag numer bara ha mens varanna månad.

• IsDimma

Anonym i inlägg två:
    Jag har ätit dom här ppillren i åtta månader. Hade ingen mens alls dom första fem månaderna, men sen tog jag pillret lite senare än normalt och fick mens en gång. Men visst, det är säkert olika. Och beror kanske på vilken sort man äter (äter yas själv).

• Anonym

jag äter neovletta och det är väl samma i alla tabletter? Förutom sockerpillerna alltså?

Svar på tråden Hur länge kan man skjuta på mensen?