• JessicaPersika

Papper från försäkringskassan/ startbrev

Jo jag har inte fått något start brev i och med att jag nu fyllt i havandeskapspennings ansökan själv  och skickar med moderskapsintyg där. Blir det fel då på någe vis? Om jag skickar in den ansökan först innan jag skickar moderskapsintyget till FK och får hem startbrevet?

• Svar på tråden Papper från försäkringskassan/ startbrev
  • Qaroliine

Jag skickade in HP-ansökan och moderskapsintyg tillsammans och fick hem startbrev.

~*~Flicka bf 110117~*~
  • Angelica8912

Hur lång tid tar det tills man får startbrevet? Vi har väntat länge nu känns det som. ;)

• Qaroliine

Jag har ingen aning om när jag fick det, låg inlagd hela oktober, när jag kom hem låg det bland resten av posten!
    Ring o fråga!

~*~Flicka bf 110117~*~
  • La Lola

Vad är startbrev?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Qaroliine

Det du får när du skickat in ditt moderskapsintyg.

~*~Flicka bf 110117~*~
  • La Lola
    Qaroliine skrev 2010-11-19 19:56:53 följande:
    Det du får när du skickat in ditt moderskapsintyg.
    Aldrig nånsin hört nån kalla det startbrev förut trots att jag fick barn för 1½ år sen.....
  • Qaroliine
    La Lola skrev 2010-11-19 19:59:23 följande:
    Aldrig nånsin hört nån kalla det startbrev förut trots att jag fick barn för 1½ år sen.....
    Det heter så på fk's hemsida i alla fall!
    ~*~Flicka bf 110117~*~
  • La Lola
    Qaroliine skrev 2010-11-19 20:04:50 följande:
    Det heter så på fk's hemsida i alla fall!
    Jaha, ok.
  • Arbetstagaren

Hej!

Någon på Försäkringskassan påstod att i startbrevet frågar kassan om hur mamman avser planera sin föräldrapenning. Är det sant?

Vi säger istället: Vad innehåller startbrevet?

• älskarlivet81
    Arbetstagaren skrev 2011-03-21 10:24:04 följande:

Hej!

Någon på Försäkringskassan påstod att i startbrevet frågar kassan om hur mamman avser planera sin föräldrapenning. Är det sant?

Vi säger istället: Vad innehåller startbrevet?

Du får hem papper där du och din arbetsgivare ska fylla i lön mm..
    Hur du planerar din föräldrapenning fyller du i senare, det kan du ta några veckor/månader i taget. 
  • 3 barns mor

tar ca 1 mån innan man får hembrevet. i alla fall för mig mitt moderskapsintyg kom in till dom 16 feb. och fick brevet förra veckan.

• Heja Lule

Jaså, då är det ett sk "startbrev" jag fått idag då. Tredje barnet och första gången jag får äran att öppna ett startbrev då... Blev mest irriterad över ytterligare byråkrati och blanketter som ska fyllas i in absurdum! Min inkomst HAR de ju redan och FP har ju förr gått alldeles utmärkt att fixa på nätet...?

Borde inte just DEN myndigheten dra ner på tramset? Sorry, hormonernaFlört Trodde ju det var mitt beslut om GP som låg på hallmattan...

• älskarlivet81
    Kolakakan skrev 2011-03-29 15:32:23 följande:
    Jaså, då är det ett sk "startbrev" jag fått idag då. Tredje barnet och första gången jag får äran att öppna ett startbrev då... Blev mest irriterad över ytterligare byråkrati och blanketter som ska fyllas i in absurdum! Min inkomst HAR de ju redan och FP har ju förr gått alldeles utmärkt att fixa på nätet...?

Borde inte just DEN myndigheten dra ner på tramset? Sorry, hormonernaFlört Trodde ju det var mitt beslut om GP som låg på hallmattan...
    Fast man kan ju fixa fp på nätet eller vad menar du?
  • Heja Lule
    älskarlivet81 skrev 2011-03-29 16:37:24 följande:
    Fast man kan ju fixa fp på nätet eller vad menar du?
    Jo,  precis. Såg just att det bara var inkomsten det gällde tydligen. Som de ju redan har... Obestämd.  
Svar på tråden Papper från försäkringskassan/ startbrev