Hej allihop!
Kul med ett inlägg där man faktiskt kan bidra ..
Jeena; Ja, du kan säga att du vill köpa en postväxel. Normalt måste du dock fylla i en beställningsblankett. För att du ska få köpa postväxeln måste du ha ett konto i banken, som banken drar pengarna ifrån. Man brukar rekommendera att man ber banken att ställa ut postväxeln till den som beställer den. Anledningen till det är att man ska kunna lösa in den själv om affären inte blir av (exempelvis vid en bilaffär). Om affären blir av skriver du bara under postväxeln på baksidan och skriver "Överlåtes till .... ", då har du skrivit över postväxeln till mottagaren. En annan fördel med att be banken att ställa ut postväxeln i ditt namn är att det är mindre risk att någon annan hinner lösa in den innan du hinner spärra den, om du skulle råka tappa den.
Termos; Bra förslag, hos vissa banker kan man till och med beställa postväxel i internetbanken. Förr hade Skandiabanken den tjänsten och skickade då hem postväxeln till folkbokföringsadressen, vet dock inte om de har den tjänsten kvar.
elisabeth79; Stämmer ganska bra, men eftersom en postväxel måste hanteras enligt bestämda rutiner och de vanligtvis är inlåsta i valv eller bakom tidlås skulle jag nog rekommendera att man kontaktar sin bankman/kvinna alternativt telefonbanken för underlätta för bankkontoret och därigenom få postväxeln snabbare. Postväxlar måste registreras och aktiveras (olika i olika banker) för att de innehåller så många olika säkerhetsdetaljer - kassapersonalen brukar uppskatta att få snabba ärenden i kassan, så jag tror att de blir gladare om du förvarnar dem.
flixflax; När man beställer postväxlar spelar det ingen roll hur stor summan är, men det är nog bra att höra av sig i förväg oavsett vilket belopp det rör sig om. Däremot - Tänk på att vissa banker har olika avgifter beroende på vilket belopp det rör sig om - och faktum är att det faktiskt är lägre avgift ju större belopp det rör sig om!
Kan inte bli bättre än så här; Jag tror att det funkar så bra på ditt kontor eftersom du just är där så ofta med dina postväxelförfrågningar. Vissa kontor har inte sina postväxel-beställnings-blanketter framme, andra kontor har inga blanketter alls, dessutom har nischbankerna (ICA Banken, IKANO Bank, GE Money Bank, mfl) olika rutiner och priser för att beställa postväxlar. Eftersom du är van att hantera postväxlar behöver du självklart inte boka tid för att vänta några minuter för att få din postväxel, men för någon som inte är van att hantera postväxlar är det ganska skönt att prata med en banktjänsteman/kvinna om hur det fungerar (det brukar bara ta en halvminut extra, men brukar bli ganska obekvämt att ta i kassan om det är, som det brukar vara, lång kö.)
Lycka till med era postväxlar!!
Om ni har fler funderingar om just postväxlar kan ni gå in på min blogg om postväxlar:
blogg.postvaxel.se
/ Carl alias Postväxelbloggaren