Era godaste varma mackor!
Blev så sugen på varma smörgåsar. Skulle vilja ha tips på era godaste kombinationer!
Så kasta in era tips!
Blev så sugen på varma smörgåsar. Skulle vilja ha tips på era godaste kombinationer!
Så kasta in era tips!
Jag brukar göra ganska enkla. Vanlig formfranska, skinka, tacosås, ananasring och sen ost. Uppskattas av både familj och släkt
jag brukar ta det som finns hemma, jag gör ganska maffiga mackor.
men ungefär så här:
senap
skinka
gul eller röd lök i strimlor
svamp
tomater
paprikaskivor
cayennepeppar
nån god lagrad ost
Jag gör mina såhär:
Vit formfranska
lite senap som jag brer på brödet
Hamburgerkött
Tomatskivor
oregano
Riven ost.
Mozarellaost, tomat och salami.
Kantarellstuvning är nog det godaste.
Men vill man ha en lite mer ovanlig varm macka så gillar jag en varm macka som jag läste om i en tidning för många många år sedan. Det kallades uppesittarbaguette och är en baguette som man delar på längden och gröper ur lite. Smörar med vitlökssmör och bottnar med strimlad isbergssallad. Lite bostongurka på det och sedan strimlad grillad kyckling. Tomat, skivad lök, salladskrydda och riven ost på toppen och så in i ugnen en stund. Jättegott! Bara att skära upp i lagom stora bitar när den kommer ut från ugnen.
Macka med gräddstuvade gula kantareller, gratinerade med ost och krispig bacon på.
Det ABSOLUT godaste måste vara när man har smörstekt kantareller och sen lägger på formfröd och sen tar nån god ost ovanpå...
Annars gör vi bara enkla med nån god, rökt skinka och blandar mozarella och vanlig ost..
En till lite ovanlig: Man smörar formfranska och lägger tätt samman på ett bakplåtspapper, så det blir en stor varm macka. Över lägger man köttfärs som man stekt tillsammans med chilisås och kryddor (till en tjock röra, jag brukar ha buljongtärning också), stekta lökringar och bearnaisesås. Riven ost överst och så in i ugnen. Det är faktiskt det enda jag använder påsbearnaise till, för den tål ju att vara i ugnen.
Jag tar bröd, helst inte vitt. Sedan philadelfiaost, skinka, tomat, ost och oregano!
Eller bröd, smör, skinka, ananas, ost och oregano.
Eller bröd, smör, skinka, tomat, senap, ost och oregano.
Eller bröd, philadelfiaos, skinka, tomat, lök/purjolök, ost och oregano.
Eller som en dubbelmacka med nutella och banan väldigt sött men gott
Några jag brukar göra
Jag gillar de med en röra med kyckling & curry. Tyvärr vet jag inte hur man gör, en gammal kompis till mig var jättebra på de =)
Annars är vår favorit varm bakis, det är lite likt varma mackor =) Det är receptet brukar vi änvända oss av: http://ingelssons.com/recept/blandat4.htm
rester är tacksamt att göra varma mackor på...
strimlad kyckling är en höjdare tex. Då gör jag så här:
dijonsenap, strimlad kyckling, strimlat och fräst bacon, skivad banan, curry och massa ost...
ägg är jättegott att ha på. stek före och lägg på mackorna eller knäck ett ägg över mackan, på med ost och sen in i ugn.
Två vita formbröd så det blir en stor macka. Lätt förstekta i stekpannan. På med en stekt lövbiff, massor av kantareller ( eller annan svamp ), lite svampsås eller bea över, och sedan gratinera i ugnen med massa ost. Riktigt gott.
Köttfärssås och lite ost är en favorit. Då och då gör jag också en med rökt skinka, senap och ketchup.
Jag brukar blanda makrill i tomatsås tillsammans med keso, ha i lite ketchup och sedan lägga på detta på bröd och in i ugnen.
När det har fått lite färg och är varmt är det klart, då serverar jag det tillsammans med en klick gräddfil och eventuellt lite dill.
När det var hallonsäsong så la jag en bit chevrè på en macka. Satte dit massor med hallon. Ringlade på flytande hounung och gratinerade. Så får man en förrättstoast.
Tonfisk, gul lök, ananas, curry och ost
Köttfärsröra, gul lök, tomat och smulad fetaost
Proiscutto, tomat, mozzarella och ruccola
Kyckling, jordnötter, banan, curry och ost