• Soffipropp

Hormonplitor eller allergi???

Jag vet att detta har diskuterats förut, men jag måste ändå fråga...

Min dotter Moa, som nu är 1 månad, har fått väldigt mycket utslag i ansiktet och på magen. Först var det som finnar med en gul prick i sig, men nu har de gått över till att bara vara röda prickar. Mest i ansiktet (och det var där det började), fast också jättemycket på öronen och nere på magen. Kan hon ha utvecklat en allergi mot något?
    Till saken hör att jag inte ammar fullt ut (eftersom jag inte har tillräckligt med mjölk), utan hon äter mestadelen av sin mat från flaska (Baby Semp 1).
    Av BVC-sköterskan fick jag rådet att smörja med Repair eftersom hon blev lite skorvig av utslagen. Det har blivit lite bättre, men absolut inte bra. Vad ska jag göra? Hur länge måste man vänta innan man kan avgöra om det är någon allergi?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hormonplitor eller allergi???
  • Korvens mamma

Sofia fick också utslag som började med gula plitor. Det övergick till röda flammiga utslag och vandrade neråt. Började i ansikte, ner mot hals, över bröst och överarmar.

Var till BVC, trodde det var värmeutslag eller nåt. Sofias farmor var där och envisades med att bära runt ungen i filt hela tiden, hon som svettas så mycket. Har gjort sedan hon föddes.

Men iallafall, BVC-sköterskan sa att det var hormonutslag/eksem, ingenting att oroa sig för. De skulle gå över av sig själv. Jag kunde smörja med fet salva där det blev torr hud. Sofia fick också skorv samtidigt ända ner i pannan och mellan ögonen. Hon såg bedrövlig ut ett tag.

Det gick över! Precis som de sa, men det tar tid.
    Hoppas det ordnar sig för dig också! Blir det inte bättre så tycker jag du ska gå tillbaka till BVC och fråga en gång till. Det är det de är till för!

• Soffipropp

Tack!!!!
    Det känns så skönt när någon svarar som har varit med om samma sak! Ingen av de andra bebisarna i föräldragruppen ser ut så här, och Moa ser helt bedrövlig ut...
    Fast hon är finast i alla fall!!!

• Monie

Hejsan !
    Jag har en liten go kille på 6 veckor och han började få utslag när han var ca 3-4 veckor. Började i ansiktet med några stycken och jag tänkte att det inte var så farligt men efter en vecka då såg han för bedrövlig ut. Har röda utslag i ansikte ner på bröstet ner på magen och på armarna.
    Ser värre ut än en tonåring !
    Jag har smort med en salva som heter Miniderm (tips från BVC) och han har blivit bättre.
    De tror att det är hormonutslag.

• Fido

Tilde fick precis som du beskriver tre veckor sedan. Först med vit prick i mitten och sen röda och skorviga. Mest på huvudet men senare även lite ner på bröstet.
    Tyvärr var inte min BVC inne på "vänta och se"-kuren. I måndags bestämde två barnmorskor att jag skulle sluta med alla komjölksprodukter...
    Jag inbillade mig redan innan besöket att prickarna började minska. Nu efter tis-fre mjölkfritt (nästan helt) så är hon mycket finare i hyn.
    I måndags var jag även inne på apoteket och köpte Locobase Repair efter ett tips här på FL (skulle egentligen ha varit Locobase Karbamid 2%, men jag köpte fel).
    Nu har hennes prickar definitivt börjat dra sig tillbaka.
    Kvar står jag och undrar om de gick över av sig själva eller pga mjölken..
    Nu har jag även köpt Miniderm, för på apoteket ansåg det att Locobase täppte till huden.

• fatima

min dotter är 4,5 månader nu och har haft utslag och eksemliknande rodnader hela tiden , bvc sköterskan ville att jag skulle ta en mild kortisonkreme men jag ville veta om hon var allergisk mot något eftersom jag bara ammade henne. Läste på internet att barn som får eksemliknande besvär när de är små kan ha komjölksallergi , jag slutade med komjölksprodukter och nu har lillan fin hy. skall till läkaren snart så vi verkligen vet att det är allergi.

• Fido

Vill bara uppdatera nu när det gått ytterligare en vecka. Tilde har nu nästan inga prickar alls och jag FUSKAR med mitt mjölkförbud. Egentligen skulle jag hålla mig hel tills BVC-besöket på måndag, men det har ju varit midsommar och så.. Igår fuskade jag med både grädde, jordgubbar, kaffe, mjölk (i teet flera gånger och i såsen till middagen) en smörig nötkaka..
    Tilde borde varit jätteprickig idag. Men hon har inte reagerat ALLS!! Så ikväll har jag tagit ett ytterligare steg och ätit choklad.. Får se vad som händer tills imorgon.

• Elute

Min tjej hade också massor med skorv, prickar, torr hud. När hon var två mån kräktes hon. Allergi. Nu två år senare får hon fortfarande utslag om hon får i sig nåt med mjölk. Och ont i magen.
    Alla säger att hon kommer att växa ifrån det.

Svar på tråden Hormonplitor eller allergi???