Extremt aktivt barn - desperat behov av hjälp
Har en son som är 2 år och han är galet aktiv. Speciellt när han har andra barn omkring sig. Han har en storebror som är 4 år och de kan hålla igång väldigt bra ihop, men när han är på förskolan eller några kompisar kommer och hälsar på så är han galet aktiv.
Han är aldrig stilla, han SPRINGER; HOPPAR runt hela tiden. Han pratar konstant och han far fram och tillbaka. Han är totalt orädd och han är på ALLT. Vet inte hur många gånger han ramlat. Sällan blir han ens ledsen utan reser sig och säger "aj" eller "oj" eller nåt i den stilen och sedna är han iväg igen.
Jag var själv väldigt aktiv under hela min uppväxt men verkar inte vara i närheten av sonen som jag fått berättat för mig.
Han sover ca 30 minuter per dag. Han KAN sova längre men vi har valt att dra ner på sömnen då han inte sover nattetid. Helst vill vi ta bort dagsömnen helt...
Han är vaken flera timmar varje natt. Han är PIGG! Inte så att han vill upp och leka, han ligger kvar i sängen om vi antingen är inne hos honom eller har dörren öppen så han hör oss.
Han har alltid sovit dåligt men senaste året har han varit vaken 2-4 timmar VARJE natt...i ett sträck alltså...nu är det lite bättre. nu är han oftast bara vaken 15 minuter åt gången men då 5-10 ggr/natt i stället.
Vi vet inte hur vi ska göra? Han borde ju behöva sova massor när han är så aktiv men han snittar nog 9-10 timmar per dygn skulle jag tro! Är han bara ett barn som inte behöver mer? Ska man ta bort dagsömnen? Ska man försöka aktivera honom ännu mer så han blir mer trött eller är det att föredra att lugna ner honom? Han får alltid titta på film innan sängdags så han inte är uppe i varv, sedan läser vi bok och myser en stund. Somnar ofta enkelt på kvällen men det är natten som är et problem, han är PIGG!
HUr gör man med dessa aktiva barn???