• Glassplitter

Hur gör man när man anmäler en läkare?

Jag ska definitivt anmäla denna läkare.....

Kommer in med min pojk på 2½ år på kvällen till jourläkare. Hans symptom är väldigt tungandad, då menar jag tungandan....piper i bröstet, väldigt snabb andning , bröstkorg och halsgrop sugs in vid andning, blå om läppar.
    Han får inhalera två gånger, ingen förbättring över huvudtaget. Läkaren lämnar rummet, kommer tillbaka med penecillin och säger till mig att åka hem och vila! Vid detta laget kan han inte stå upp själv och inte prata och han låter som en blåsbälj........läkaren lämnar rummet igen.....jag följer efter honom efter en stund. Där sitter han och tittar på tv inne på hans kontor. Sonen bär jag och han hänger på mig som en trasa och är blå om läpparna och kippar efter andar jag säger: "Han mår verkligen inte bra här!!" han säger:" Det är ingen fara, åk ni hem och vila bara, han är trött!" Sköterskan följer mig ut och även hon säger åt mig att åka hem och vila.

Sätter mig i bilen och kör i stället in till barnakuten där han kollapsar på golvet i väntrummet, folk kommer och tar hand om honom. Han har 84% syreupptagning, (man ska ha 100%), han läggs in och behöver syrgas i 1 ½ dygn. Diagnosen: astmaanfall som utvecklat en lunginflammation med en slempropp i lungan , högra lungan nästan ur funktion, streptokocker i hals. 

Hur kan man som läkare missa detta? Han lyssnade ju inte ens på honom? Hur gör man när man vill anmäla en läkare?

• Svar på tråden Hur gör man när man anmäler en läkare?
  • Krusmyntha

Hej så här står det på min lanstingssida hoppas det hjälper. Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd

Om du anser att någon av hälso- och sjukvårdspersonalen inom allmän eller privat hälso- och sjukvård har brustit i sin yrkesutövning, kan du göra en anmälan till en myndighet som heter Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Anmälan måste ha kommit in till HSAN i så god tid så att den som anmälts kan underrättas om anmälan inom två år från det felet begicks.

• Axelpaxel

Skulle svara, men tycker ovan fick med det mesta! Tycker verkligen du ska anmäla! Jag sitter själv o försöker skriva ihop en anmälan till hsan, men tycker det är svårt att formulera sig!

Plutten 060701 & Pluttan 100829
  • Sessilou

fy fan vad hemskt. uscha....blir rädd bara jag läser din berättelse.

Less is more=)
  • Blå Flygare

Jag hade väntat med anmälan! HSAN lämnade tidigare ut varningar till sjukvårdspersonal, men vid nyår ska det gå över till socialstyrelsen och HSAN ska utreda händelser för att hitta fel i rutiner, riktlinjer osv. Dock har HSAN redan slutat ge varningar och dra i licenser, så tycker man att en enskilld vårdgivare snarare än en insats (t.ex. VC) felat så vänta till nyår med att anmäla. HSAN är anmälda för detta, men utgången är oklar.

• Shea 1

Fy vilken fruktansvärd upplevelse för er!!!
    Mår han bra nu?

• Glassplitter
    Shea 1 skrev 2010-11-19 21:14:59 följande:
    Fy vilken fruktansvärd upplevelse för er!!!
    Mår han bra nu?
    han är bättre men inte bra, har fått med mig maskin hem som han ska inhalera i när det blir för jobbigt för honom.....
  • ubbe

Det är korrekt att du efter nyår kan anmäla till Socialstyrelsen. Om du anmäler till HSAN nu så kommer anmälan att flyttas över till Socialstyrelsen och behandlas av dem så du kan anmäla redan nu.

Problemet med Socialstyrelsens utredningar är bara att de inte brukar ta anmälningar från privatpersoner på speciellt stort allvar. Man kan redan nu anmäla fel till Socialstyrelsen (det har man kunnat sedan 2005 tror jag) men Socialstyrelsen brukar oftast kasta anmälningarna direkt i soptunnan. Man har t.ex. i den databas som Socialstyrelsen driver för att kartlägga systematiska fel inom sjukvården valt att helt utelämna information som kommit från patienter/anhöriga.

Och om det är så att felet som du drabbades av bottnar i vårdslöshet hos en individ (läkaren?) då kan du i stort sett vara helt säker på att man inte kommer att vilja utreda det. Att påpeka individbrister anses inom Socialstyrelsen inte gagna patientsäkerheten eftersom det minskar vårdens egen rapporteringsvilja.

• Glassplitter
    ubbe skrev 2010-11-20 13:41:39 följande:
    Det är korrekt att du efter nyår kan anmäla till Socialstyrelsen. Om du anmäler till HSAN nu så kommer anmälan att flyttas över till Socialstyrelsen och behandlas av dem så du kan anmäla redan nu.

Problemet med Socialstyrelsens utredningar är bara att de inte brukar ta anmälningar från privatpersoner på speciellt stort allvar. Man kan redan nu anmäla fel till Socialstyrelsen (det har man kunnat sedan 2005 tror jag) men Socialstyrelsen brukar oftast kasta anmälningarna direkt i soptunnan. Man har t.ex. i den databas som Socialstyrelsen driver för att kartlägga systematiska fel inom sjukvården valt att helt utelämna information som kommit från patienter/anhöriga.

Och om det är så att felet som du drabbades av bottnar i vårdslöshet hos en individ (läkaren?) då kan du i stort sett vara helt säker på att man inte kommer att vilja utreda det. Att påpeka individbrister anses inom Socialstyrelsen inte gagna patientsäkerheten eftersom det minskar vårdens egen rapporteringsvilja.
    och vad tycker/menar du att man ska göra? För något måste man väl kunna göra? Eller?
Svar på tråden Hur gör man när man anmäler en läkare?