• Johan0­1
    Äldre 20 Nov 18:05
    25859 visningar
    47 svar
    47
    25859

    apergers/adhd/add

    Jag har jobbat hela mitt yrkesliv (blygsamma 14 år) med personer med autism eller aspergers syndrom med/utan adhd som tillägg. Så jag svarar gärna på frågor med hjälp av min blygsamma erfarenhet:)

  • Johan0­1
    Äldre 20 Nov 18:16
    #9
    små räkorna skrev 2010-11-20 18:10:03 följande:
    min son går på utredning för misstanke om ADHD.....men nu verkar det som om dem tror att han har ngn komb av AS/ADD ist............hur beter sig dem med ADD....
    Som personer med adhd fast utan hyperaktivitet, för att vara extremt enkel:)
  • Johan0­1
    Äldre 20 Nov 18:30
    #11
    t0va skrev 2010-11-20 18:26:30 följande:
    Man har ofta svårt att komma igång med saker och behöver knuffhjälp för att byta aktivitet, många tjejer får diagnosen ADD istället för ADHD för att man inte har den där hyperaktiviteten, springer runt och skriker. 

     
    Och det i sin tur visar att många tjejer har blivit feldiagnostiserade eftersom adhd visar sig oftast på ett helt annat sätt på tjejer än på killar. Det i sin tur är inte bra, eftersom hyperaktiviteten finns där men visar sig på ett annat sätt, enligt min erfarenhet.
  • Johan0­1
    Äldre 20 Nov 20:19
    #16
    Soffpotaten skrev 2010-11-20 20:01:31 följande:
    Vi och skolan misstänker att en av våra söner kan ha adhd. Skolan klagar att han har svårt att sitta still. Han är oengagerad ibland och vill inte göra det dem andra gör utan blir ofta arg och tjurig istället och då låser det sig för honom och han vägrar. Han är också rädd för att göra bort sig och kan därför vägra att vara med på t.ex gymnastiken.
    Har du några råd hur vi ska göra. Hur får vi hjälp från skolan och hur kan vi hjälpa honom?
    Det verkar ju tyvärr vara så att det kan vara svårt att få extra stöd och förståelse utan en diagnos, vilket jag personligen inte gillar alls. Det är ju barnet/eleven som bör stå i centrum, diagnos eller ej.

    Jag tycker att i de flesta fall så är det personalen som i första hand ska fundera över sitt eget bemötande med eleverna och i synnerhet elever som har större/andra behov. Så har jag alltid arbetat. I många fall så är det faktiskt personalen (läraren, assistentnen, boendestödjaren etc) som är personen som faktiskt sätter igång och triggar eleven. Tacka fan på att man vägrar om det ställs orimmliga krav på en. Jag skulle kunna säga mycket om detta, och jag antar att detta inte hjälper särskilt mycket, men kan återkomma om du vill:)
Svar på tråden apergers/adhd/add