Soffpotaten skrev 2010-11-20 20:01:31 följande:
Vi och skolan misstänker att en av våra söner kan ha adhd. Skolan klagar att han har svårt att sitta still. Han är oengagerad ibland och vill inte göra det dem andra gör utan blir ofta arg och tjurig istället och då låser det sig för honom och han vägrar. Han är också rädd för att göra bort sig och kan därför vägra att vara med på t.ex gymnastiken.
Har du några råd hur vi ska göra. Hur får vi hjälp från skolan och hur kan vi hjälpa honom?
Det verkar ju tyvärr vara så att det kan vara svårt att få extra stöd och förståelse utan en diagnos, vilket jag personligen inte gillar alls. Det är ju barnet/eleven som bör stå i centrum, diagnos eller ej.
Jag tycker att i de flesta fall så är det personalen som i första hand ska fundera över sitt eget bemötande med eleverna och i synnerhet elever som har större/andra behov. Så har jag alltid arbetat. I många fall så är det faktiskt personalen (läraren, assistentnen, boendestödjaren etc) som är personen som faktiskt sätter igång och triggar eleven. Tacka fan på att man vägrar om det ställs orimmliga krav på en. Jag skulle kunna säga mycket om detta, och jag antar att detta inte hjälper särskilt mycket, men kan återkomma om du vill:)