Inlägg från: Lucille |Visa alla inlägg
  • Lucille

apergers/adhd/add

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag reagerade på vissa saker. Jag är inte hyperaktiv utåt, utan det yttrar sig som en inre rastlöshet och stress, men de (som utredde mig för knappt 2 år sedan) var snabbt på det klara över att det var ADHD och inte ADD. De kollade hur mycket jag rörde mig under ett test t.ex. och jag förklarade också hur jag kände. Därför blir jag lite förbryllad över att så många verkar ha fått ADD-diagnos trots den inre hyperaktiviteten. Känner ni er feldiagnostiserade, och har ni fått tillräcklig hjälp ändå?

Didrik 2010-02-10!
  • Lucille
    allmänt skrev 2011-04-14 14:48:12 följande:
    Vad jag förstått så behöver inte hyrperaktivitet bestå av att man klättrar på väggarna, eller ens skruvar sig eller väger på stolen, eller plockar upp allt man ser framför sig. Det kan vara vicka på tårna, krafsa på nagelbanden, sätta om håret, pilla med örhängen, dra sig över knäna, klia sig, nynna tyst osv. Mycket små små saker som man själv inte tänker på, men som kanske är i överflöd jämfört med andra för ett tränat öga. Typ så :)
    Jo, jag vet,; det är fallet med mig, men vad jag inte förstår är varför några som verkar ha ungefär samma inåtvända hyperaktivitet som jag, har fått ADD-diagnos, medan jag fick ADHD-diagnos. Jag vet att min diagnos är rätt, så jag känner för de som blivit feldiagnostiserade. Jag, och många med mig, vet att vi har ADHD, och har vetat det redan innan diagnos, så om man känner att det diagnosen inte stämmer så tycker jag att man ska ta upp det med de på utredningsenheten.
    Didrik 2010-02-10!
  • Lucille
    t0va skrev 2011-04-14 15:01:17 följande:
    Jag fick ADD-diagnos men känner att det borde varit ADHD, har både inre och yttre hyperaktivitet. Kan tex. inte sitta still och titta på en film utan jag studsar upp och ner och ska hämta saker, fixa något, ligga i soffan, sitta i soffan osv. Men där de satte diagnosen verkade de ha som standard att ge tjejer ADD och killar ADHD som diagnos. För min sambo som utreddes på samma ställe har med hypoaktivitet och han fick H:et. 

Han har lite inre stress men inte mer än genomsnittet vad jag har sett och förstått, men någon hypo var det inte tal om.

Jag pratade med min utredare om detta och hon sa att det kan bli så rätt ofta för tjejer som är hyper och som i mitt fall lekte mycket med killar som liten då syns inte hyperaktiviteten på samma sätt som en kille som är mer hyper än genomsnittet. Jag har tränat hela mitt liv för det hjälpte mig att bli lugnare, men få eller ingen fattade nog det. Min bror var jättehyper som liten så i jämförelse med honom var jag väldigt lugn. 
    Så får det inte gå till, och stå på dig om du känner att H:et passar på dig. Jag vet inte vad skillnaden är i stöd och behandling, men rätt ska vara rätt. Hade jag accepterat allt som sjukvården sagt till mig så skulle en hel del ha skitit sig för både mig och min son. Man känner sig själv bäst. Så om du känner behov av ny utredning så får du vänligt, men bestämt be om en och förklara läget. Lycka till!
    Didrik 2010-02-10!
  • Lucille

Men herre jissenes, det var det värsta jag har hört! Ja, jag tycker du ska testa medicinerna igen, om du känner att du har problem att klara vardagen. Jag kan ha lite biverkningar också (lite illamående, yrsel och trötthet när effekten av Concertan börjar avta), men jag tror att det kan gå över med tiden. Jag är uppe i 54mg+36mg på morgonen och 54mg på eftermiddagen, men är fortfarande inte på rätt dos. Ska med största sannolikhet få Ritalin också, för att kvällarna är jobbiga. Jag är väldigt glad för min NPU här i Linköping. Du får helt enkelt flytta hit. haha Hoppas att du, på något sätt, kan övertala dem att göra om utredningen. Säg att du inte kände dig bekväm med psykologen och arbetsterapeuten, och att du fick fel diagnos av fel personer.  

Didrik 2010-02-10!
Svar på tråden apergers/adhd/add