• vittra

Ytterkläder i bilen?

Har inte heller hört talas om det. Har aldrig sett någon som åker utan ytterkläder mitt i vintern, i mina öron låter det idiotiskt... här har vi ofta närmare -30 och dessutom massor med snö (ett par fleecebyxor räcker inte då) så det klart att folk har ytterkläder på sig! En sak om man åker långt, men inte fasen tar folk av och på en hel vintermundering flera gånger om när man ska åka bil heller...

• vittra
    FrkJenny skrev 2010-11-20 19:26:59 följande:
    Har du på fullt allvar thermobyxor på dig i bilen alltså? Och på småärenden ut och in i bilen och på andra ställen? 

Några 30 minus har vi som sagt aldrig här, men även uppe hos er tänker jag att man måste svettas ihjäl i en butik eller liknande i termobyxor?
    Nu menade jag iofs främst på barnen som ju gärna rullar sig i snön bara på vägen till bilen, men ja det är mycket vanligt att folk har det även om man bara ska in på affären tex. Alla har ju dessutom inte kupévärmare och oavsett så finns det ju inte uttag överallt heller.
  • vittra
    FrkJenny skrev 2010-11-20 19:30:39 följande:
    Jag får väl tillägga att jag inte är ironisk på något sätt utan uppriktigt undrar eftersom jag aldrig upplevt ett scenario där thermobyxor skulle vara funktionella i bilen.
    Nej men när man går i och ur bilen
    Det är ju inte så att folk står och klär av och på sig på parkeringarna direkt...
  • vittra

Skulle fortfarande vilja veta det någon innan också undrade, hur många som skadas (eller dör) i trafiken för att man har ytterkläder på sig? Uppenbarligen tycker de som nu ändå känner till detta här i norrland att säkerhetsrisken inte är så pass stor att det är värt att kränga av och på kläderna hela tiden alternativt krångla med att dra bilbälten innanför, men jag tror att de allra flesta aldrig ens hört talas om det. Jag har heller inte hört nåt om det på körskolan och precis som alla andra människor här så har även körlärarna ytterkläderna på sig i bilarna. Det verkar ju heller inte ha något med årtalet att göra, jag tog körkort för närmare 10 år sen medan flera av mina vänner bara haft körkort något år och de har ju också ytterkläderna på förutom om de ska på längre resor.

• vittra
    k girl skrev 2010-11-22 08:04:21 följande:
    Det finns de, som tar av sig jackor och kappor i bilen, vilket jag inte vill rekommendera.
    Anledningen till detta är följande: Du sitter i bilen utan ytterkläder och det råkar vara kallt ute
    och det inträffar en olycka. Du själv kan inte ta dig ur bilen och det blir fort kallt inne i kupén.
    Du kan inte få kontakt för att skaffa hjälp och det är lite trafik på vägen och du kanske får sitta
    i flera timmar innan hjälp kommer. Då är det viktigt, att du har dina ytterkläder på dig, så att
    du håller värmen så bra som möjligt. (trafiknyktert.se)
    Låter mer logiskt, risken att frysa ihjäl känns mer överhängande än att man dör för att man har jacka på sig
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?