Har du använt Niferex? Den innehåller järn och C-vitamin men inte durofen som bara innehåller järn.
Jag behöver järntabletter allstå de allra starka, 1000 mg och använder Niferex nu. Även om mina blodvärden är normala (125) så är jag trött, nere, dålig aptit, kalla fötter utan järntabletter och värst är det under mens då är jag sjuk i skallen utan järn. Jag har tagit svagare men märker ingen skillnad bara av 1000 mg.
Jag vet inte om din läkare har men du borde fråga din läkare att testa HUR MYCKET DIN KROPP TAR EMOT AV DEN JÄRN SOM DEN FAKTISKT FÅR IN.
Jag fick detta testat när jag var barn och det visade sig att man fick tillräckligt järn in i kroppen men kroppen absorberade inte tillräckligt av det. Det blir då som en ond cirkel.
"De olika formerna av järn absorberas inte lika bra. Hemjärn absorberas till 15-35 % medan icke-hemjärn ligger på 2-20 %. Kroppens järndepåer påverkar absorptionsgraden; ju lägre nivåer desto mer absorberas från kosten. Det finns även hämmande och stimulerande ämnen i kosten. Det är här jag vill slå ett slag för er som tror er ha eller vet om att ni har dålig järnstatus:
Hämmande faktorer (påverkar mestadels icke-hemjärnet):
Fytinsyra i fullkornsbröd, baljväxter och nötter. Oskadliggörs med surdeg och långtidsjäsning samt groddning av baljväxter.
Polyfenoler t.ex. garvämnen i kaffe, te, kakao, diverse kryddor
Kalcium i mjölk, fil och ost.
Stimulerande faktorer:
Köttfaktorn i kött, fågel, fisk och skaldjur
Vitamin C Organiska syror i surkål och fermenterade sojasåser (miso)
Undvik därför att dricka kaffe och te i samband med maten. Komplettera gärna måltiden med frukt eller bär och välj hellre surdegsbakat bröd framför vitt bröd som alltså inte innehåller speciellt mycket järn. Då det mestadels är absorptionen av icke-hemjärn som påverkas av de hämmande faktorerna bör du som vegetarian och vegan vara extra noga med detta."