• Anonym (undrar)

Rattfylla - vad kan det bli för straff?

Har en bekant som kört rattfull. Han körde med 1.8 promille i blodet. Lyckades backa på en bil på en parkering så polisen kopplades in.

Vad kan det tänkas bli för straff? Han är ostraffad sedan innan.

Och hur går det med körkortet? Kommer det bara att bli indraget och hur länge? Eller kommer han att behöva ta om det?

Är själv helt oinsatt, men väldigt nyfiken hur det kommer gå.

I detta fall var detta det bästa som kunde hända då han kört rattfull förrut (dom utan att någon olycka hänt) och han har alkoholproblem. Han är nu på det klara att han måste söka hjälp.

• Svar på tråden Rattfylla - vad kan det bli för straff?
  • Anonym

Jag hoppas att det blir fängelse samt indraget körkort på livstid...

Vilket pucko till bekant du har!

• Anonym (undrar)

Nu var det ju inte sådanna svar jag ville ha även om jag visste att det skulle komma sådanna svar...

Pucko må han vara, men det vet vi väl redan, det behöver väl inte nämnas?

Vettiga svar tack. Och har ni ingen vettig info att komma med så behöver ni inte svara.

• Anonym

Han kommer åka dit för grovt rattfylleri, kan åka in beroende på vad dom anser.
    Körkortet åker det tror jag han får ta om sen så hoppas jag han får gå på en massa möten om alkohol och så kan han åka på leverprover när som helst för att kolla så att han inte druckit alkohol. 

• logg81

Det är ju grov rattfylla. Antar att det blir indraget körkort och fängelse. O så rehab...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Jezamine

Hoppas det blir ett kännbart straff.Körkortet skall väck.

Jag är INTE avstängd
  • Anonym

En vän till familjen åkte dit för mindre promille än så, ändock grov rattfylla. Han fick indraget körkort i 2 år och fotboja. Fotbojan för att han hävdade att han behövde vara hemma och ta hand om sin familj, annars fängelse. Tror han hade fotbojan i några månader... (Han trotsade dock domen, körde ändå och åkte dit, vet inte vilken påverkan det hade.).

• Anonym

Min pappa åkte fast för grov rattfylla dagen efter..
    Han fick fängelse 1 månad , fick väla fotbojja
    Sedan blev han av med körkortet... minns inte riktigt men inte ens 1 år.. för kort tid enligt mig 

• Anonym (undrar)

När ni pratar om indraget körkort, menar ni då att dom får tbx det efter en viss tid, tex 1 år eller att dom måste ta om det då?

Antar att han kanske kan få fotboja då han har familj med 3 barn att ta hand om. Om han får fotboja kan han fortsätta att jobba eler hur fungerar det?

• Anonym

Får han fotboja så kan han fortsätta jobba, han får en viss tid på sig att åka till och från jobbet och hans "huvudman" ska ha schema på hur han jobbar, han kommer få gå ut några timmar varje vecka och kunna handla mat eller ta en promenad. Jag är ganska säkert på att han kommer bli av med körkortet i ett år kanske och få ta om det iom att det är grov rattfylla det handlar om.

• Anonym (#6)
    Anonym (undrar) skrev 2010-11-20 09:25:44 följande:
    När ni pratar om indraget körkort, menar ni då att dom får tbx det efter en viss tid, tex 1 år eller att dom måste ta om det då?

Antar att han kanske kan få fotboja då han har familj med 3 barn att ta hand om. Om han får fotboja kan han fortsätta att jobba eler hur fungerar det?
    "Vännen" fick göra samhällstjänst under tiden han hade fotbojan och han fick gå dit och hem. Punkt. Det krävdes läkarintyg på att alla hans prover var rena för att han skulle få tillbaka körkortet efter 2 år. Sen fick han tillbaka det. Denne person är ganska till åren, 65-70 år när detta hände.

I det fallet jag pratar om var domen alldeles för snäll. Han hade behövt fängelse med rehab kan jag tycka. Problemet kvarstår ju än. I din väns fall låter det verkligen som rehab är indikerat och hoppas att de ger honom den hjäpen. Vår "vän" körde rattfull med sin son i måååånga år, det hoppas jag att din vän inte gör.
Svar på tråden Rattfylla - vad kan det bli för straff?