Varför spänner hon sig och håller andan?
jag har letat efter någon som har ett barn som gör samma sak...inte för att jag vill att någon ska vara orolig men för att ha nån att prata med.
Min son som snart är 3 mångader gör samma sak fast inte under samma rörelser som du beskriver utan när det tex. "switchar" från kallt till varmt i luften eller det blåser starkt på honom. Eller om han kommer i kontakt med för kallt eller för varmt vatten. Men det har även hänt när vi tagit upp honom för snabbt eller om han bara suttit o tittat på mycket rörelser såsom mycket folk eller tv.
Pratade med min BVC "tant" o hon menade att små barn kan ibland ha svårt att hänga med, tex. man tar upp dem för fort att de "tappar andan", blåser mot en (då kan ju även vi vuxna tappa andan), snabba rörelser, ljud som de inte känner igen...o att de faller ut händerna är den sk "fallreflexen" som små barn har.... hon menade på att om de gör sådär o man märker att det händer av en orsak ska man inte oroa sig alltför mycket, dock om man hör detta när de sover så ska man kolla det...
JAg tror att vissa barn visar det mer än andra...jag är jätte orolig men har mer o mer låtit det vara o är nu mer försiktig när det gäller saker som får honom att "tappa andan" o försöker vänja honom vid allt försiktigt istället....o när han gör det så pratar jag lugnt med honom o ler....så nu gråter han inte längre efter han gör det utan skrattar....
vi ska inte vara oroliga, bvc tanten sa även att om allt var bra med lungor o hjäta under 2 månaders kontrollen o de inte gör det i sömnen så ska maninte oroa sig...
förlåt för att detta blev så långt men var tvungen att prata av mig..
kramar o va inte orolig