• Skehamn2012

Tar du hänsyn till ALLERGIKER i alla situationer?

Jag har en annan tråd där snackas det om allergi mot hund. Folk menar att man ska ta hänsyn till sånt.

Tar du hänsyn till allergiker i ALLA situationer? Människor kan ju vara allergiska mot allt mellan himmel och jord.

Röker du bland folk?
    Sprayar du på dig starka parfymer?
    Tar du med dig din hund på bussen?
    Käkar du jordnötter på tåget?
    Knallar du runt med dina stallkläder på stan?

Svarar du JA på någon av följande frågor så tar du inte hänsyn till allergiker.
    Det går inte att göra det. Det finns så många olika slags allergier. Det är den person som lider av allergi som måste ta sina mediciner och försöka undvika riksfyllda situationer. Anpassa sig helt enkelt.

Tar jag hänsyn till allergiker? JA om jag vet att någon är allergisk men det vet man ju inte alltid....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar du hänsyn till ALLERGIKER i alla situationer?
  • Rödnäbba

Ja, jag tar hänsyn till allergiker. Men det betyder inte att jag håller koll på alla allergier som kan tänkas finnas i alla möjliga sammanhang.

• lövet2

Nej, det är omöjligt, men jag försöker så gott jag kan. Undviker parfym i offentliga miljöer, byter kläder för att inte få med mig katthår på Öppen Förskola osv.

• zhal

jag försöker så gott jag kan med stallkläder sätter jag mig långt bak i bussen eller i djurvagnar på pendeln/tunnelbanan  även om jag har hunden med mig    röker inte derekt brevid folk utan går undan   med mer

men jag kan inte göra allt för andra jag måste ju få åka buss till stallet och e man alergisk så räker det oftast inte att folk sitter långt bak   det vet jag jag är alergisk mor jordnötter och när folk äter det i bussen spelar ingen roll vart de sitter så måste jag in akut för att få spruta

• Linda1976

I matsammanhang gör det, för jag vet hur tråkigt det är att sitta och titta på när alla äter schwartzwaldtårta och jag får typ 1 pepparkaka för min allergi glömdes bort... 

Parfym använder jag alltid, men jag åker iofs inte buss heller. En gång bad en mamma mig på dagis sluta använda parfym när jag lämnar på dagis, för annars kan hon inte lämna. Nähä? Ska jag gå parfymlös hela dagen, el ta med mig den till jobbet ,för att vi ev. riskerar att stöta på varandra någon morgon /v. Det är att ta i.

I så många andra sammanhang är det nog inget problem, vi har inga djur, jag röker inte.... så nä, vet inte vad jag mer skulle tänka på... 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Dr Mupp

Röker du bland folk?
    Röker inte

Nej det gör jag inte, använder parfymfri deo

Har ingen hund

Nej, har en nötallergisk dotter.

Har aldrig hänt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp
    Linda1976 skrev 2010-11-20 12:13:25 följande:
    I matsammanhang gör det, för jag vet hur tråkigt det är att sitta och titta på när alla äter schwartzwaldtårta och jag får typ 1 pepparkaka för min allergi glömdes bort... 

Parfym använder jag alltid, men jag åker iofs inte buss heller. En gång bad en mamma mig på dagis sluta använda parfym när jag lämnar på dagis, för annars kan hon inte lämna. Nähä? Ska jag gå parfymlös hela dagen, el ta med mig den till jobbet ,för att vi ev. riskerar att stöta på varandra någon morgon /v. Det är att ta i.

I så många andra sammanhang är det nog inget problem, vi har inga djur, jag röker inte.... så nä, vet inte vad jag mer skulle tänka på... 
    Hru svårt är det att ta med parymen till jobbet? Jag hade gjort det om nån bad mig.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • hervor
    Röker du bland folk?

Nej, jag röker inte.

Använder inte stark parfym.

Har ingen hund, men när jag passar en kompis hund, håller jag mig givetvis till den del av bussen / tåget där djur är tillåtet.

Det kan nog hända.

Nej, träffar sällan hästar numera. Men kläder med hund- eller katthår, det kan nog hända.

Poängen är att man måste beakta vad som är rimligt. Att inte röka inomhus / bland folk, att inte använda stark parfym, att inte bjuda mjölkallergiker på mjölk, att borsta av kläderna så gott det går etc - det är anpassningar som i alla fall jag är beredd att göra. Men jag går inte hem och duschar och byter kläder bara för att någon på jobbet eller i affären kan tänkas vara allergisk mot katthår eller nötsmulor jag har råkat få på tröjan eller det tvättmedel jag har använt...

Människor kan vara allergiska mot allt. Det finns som sagt de som inte tål mjöl, ens i luften. Ska vi förbjuda bagerier? Eller att äta nybakt bröd på stan?
  • jennyc

försöker så gott jag kan, har ibland på parfym men mest när det är familjen som träffas och där vet jag att alla klarar det.

pälsallergiker tycker jag är lättare att ta hänsyn till men inte helt och hållet där heller...jag har katter hemma och har ständigt nån katt på kläderna...däremot tar jag inte med mig husdjuren överallt och ingenstans...ser alldeles för många som smugglar in sina små hundar i sina väskor eller struntar i att hundar inte får följa med in i affären.

Tänker mer på detta eftersom vi har svårt allergiska i familjen men helt är svårt att undvika allt. Behandla andra som du själv vill bli behandlad och så får man helt enkelt ändå försöka leva ett normalt liv men man behöver ju inte aktivt utsätta folk t.ex i en affär...där ska alla kunna handla oavsett allergi

• The Ultimate Grizzy

Ja, jag är nog "idealmänniskan" när det gäller allergier, på grund av att jag lever med dödliga allergier omkring mig. Håller reda på alla allergier i släkten när jag lagar mat, använder aldrig parfym, har Betapred i plånboken, med mera .

• Anova

Jag gör medvetna val för att inte framkalla allergiska reaktioner på allmän plats.

Exempelvis skalar jag aldrig en citrusfrukt i närheten av andra människor (på buss, i folksamlingar, i fikarum osv). Äter aldrig nötter heller i sällskap där jag inte vet att det är grönt med nötter. Jag har aldrig på mig parfym, röker inte osv. Jag anpassar alltid bjudmat så gott jag kan efter mina gäster. Jag frågar alltid då jag bjuder någon om de inte tål något eller har några andra problem med några dofter/födoämnen.

Jag har lidit av doftöverkänslighet (stressrelaterade överkänsligheter) som i viss mån har försvunnit. jag har en del allergiker i min närmaste närhet och jag är själv mjölkallergisk. Jag tror att man måste vara lite drabbad själv för att tänka till en extra gång.

Svar på tråden Tar du hänsyn till ALLERGIKER i alla situationer?