Recept på broccoligratäng??
Finns det nån här på FL som har det kanske??=)
Finns det nån här på FL som har det kanske??=)
Inget recept som sådant men jag kokar broccolin mjuk, lägger i en smörad form och häller på en äggstanning på ungefär tre ägg och tre dl mjölk plus salt och peppar förstås.
Vet att jag käkat det någon gång.. Ska kolla!
jag brukar göra en broccoli gratäng med potatis..
kokar dom först, lite lagom sådär :) sen lägger jag upp det i en form, sen använder jag matlagningsgrädde, lök o kryddor sen kan man ju ha i de man gillar o tkr är gott såklart :) men sen in i ugnen..jag tkr den är tokgod.
jag brukar göra med köttfärs, krossade tomater och en burk creme fraiche med chili smak och så kryddor :)
Onyttig men god:
Koka broccolin mjuk men inte mosig. Dela i små buketter och krama ur vattnet ordentligt. Lägg i en form och smula över ädelost. Salta och peppra några dl grädde (visp- eller matlagningsgrädde) och häll över broccolin. Vill man vara lite fettsnål funkar en vanlig vit sås också, men det är gott med grädde. Strö över lite riven ost. Gratinera i 225°C tills osten fått färg och det bubblar ordentligt runt kanterna.
Ner med broccolin i en gratängform, tärnad skinka över och så en vit sås och lagomt med riven ost. In i ugnen, och servera med kokt potatis.