• girlsnpea

Recept på broccoligratäng??

Finns det nån här på FL som har det kanske??=)

• Svar på tråden Recept på broccoligratäng??
  • annzah

Inget recept som sådant men jag kokar broccolin mjuk, lägger i en smörad form och häller på en äggstanning på ungefär tre ägg och tre dl mjölk plus salt och peppar förstås. 

• Färna

Vet att jag käkat det någon gång.. Ska kolla!

• Mamma till S

jag brukar göra en broccoli gratäng med potatis..

kokar dom först, lite lagom sådär :) sen lägger jag upp det i en form, sen använder jag matlagningsgrädde, lök o kryddor sen kan man ju ha i de man gillar o tkr är gott såklart :) men sen in i ugnen..jag tkr den är tokgod.

• Cartier

jag brukar göra med köttfärs, krossade tomater och en burk creme fraiche med chili smak och så kryddor :)

• Mornie Alantie

Onyttig men god:

Koka broccolin mjuk men inte mosig. Dela i små buketter och krama ur vattnet ordentligt. Lägg i en form och smula över ädelost. Salta och peppra några dl grädde (visp- eller matlagningsgrädde) och häll över broccolin. Vill man vara lite fettsnål funkar en vanlig vit sås också, men det är gott med grädde. Strö över lite riven ost. Gratinera i 225°C tills osten fått färg och det bubblar ordentligt runt kanterna.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Thursday

Ner med broccolin i en gratängform, tärnad skinka över och så en vit sås och lagomt med riven ost. In i ugnen, och servera med kokt potatis.

Svar på tråden Recept på broccoligratäng??